2025-10-27, 21:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av GenuineEra
Någon som har målnummer för denna dom?
Se inlägg 39 i denna tråd.
Citera
2025-10-27, 22:38
Medlem
Det nämns i en artikel på svt.se att gärningsmannen inte trängt in i flickan med sitt kön.

Vad mer exakt bestod våldtäkten i och hur länge pågick den?

Oavsett de detaljerna anser jag att han borde utvisat. Bara det faktum att han begått en gärning som bedöms som våldtäkt borde rendera utvisning. Vad han kan utsättas för dit han utvisas är egalt, eftersom han själv valt att bli utvisad dit.

Men som sagt, jag är nyfiken på mina frågor ovan.
Senast redigerad av Veridictores 2025-10-27 kl. 22:41.
Citera
2025-10-27, 22:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Veridictores
Det nämns i en artikel på svt.se att gärningsmannen inte trängt in i flickan med sitt kön.

Vad mer exakt bestod våldtäkten i?
Spelar ingen roll med vad han trängt in i henne. Våldtäkt oavsett, om det skett utan hennes medgivande.
Citera
2025-10-27, 22:56
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av Veridictores

Vad mer exakt bestod våldtäkten i och hur länge pågick den?

Oavsett de detaljerna anser jag att han borde utvisat. Bara det faktum att han begått en gärning som bedöms som våldtäkt borde rendera utvisning. Vad han kan utsättas för dit han utvisas är egalt, eftersom han själv valt att bli utvisad dit.

Men som sagt, jag är nyfiken på mina frågor ovan.

Väldigt kort tid. Hållit fast henne, klämt på rumpa och bröst och penetrerat med ett finger enligt lagmannen som intervjuades på svt. Hade varit grovt och utvisning om han penetrerat med kön eller hotat med kniv. Bedömningsfråga tydligen. En av 4 lagmän höll inte med i beslutet.
Citera
2025-10-27, 22:57
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av Onanikrem
Nog inte det sista vi hör om denne "Muhammed" och säkert inte första gången han våldtagit heller.

Är det vanligt med återfall efter dom på våldtäktsmän?
Citera
2025-10-27, 23:05
Medlem
Onanikrems avatar
Citat:
Ursprungligen postat av urbanurban
Är det vanligt med återfall efter dom på våldtäktsmän?
Inte just för våldtäktsmän men det är mycket vanligt att personer som dömts för ett brott begår nya brott efter avtjänat straff. Av alla med en så kallad ingångshändelse 2017 återföll 25 procent i brottslighet inom ett år, och efter tre år hade 41 procent återfallit i brott.

Så att det är nog inte det sista vi ser av denne "Muhammed" Han har uppenbarligen svårt med impulskontroll. Sådana brukar återkomma igen och igen.

Våldta någon är sällan första brottet man begår. Det har börjat långt tidigare, antingen har han flugit under radarn eller så har han varit underårig och straffats med saft och bullar hos en soctant.
Citera
2025-10-27, 23:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av songline
Spelar ingen roll med vad han trängt in i henne. Våldtäkt oavsett, om det skett utan hennes medgivande.

Vilken del av min fråga var det som du inte fattade?
Citera
2025-10-27, 23:16
Medlem
Citat:
Väldigt kort tid. Hållit fast henne, klämt på rumpa och bröst och penetrerat med ett finger enligt lagmannen som intervjuades på svt. Hade varit grovt och utvisning om han penetrerat med kön eller hotat med kniv. Bedömningsfråga tydligen. En av 4 lagmän höll inte med i beslutet.

Ok, tack för svar!
Ja, penetrering = våldtäkt, sådan är lagen. Helt rätt tycker jag. Ut med skiten, annars blir nästa gång värre och han förstör fler flickors liv.
Citera
2025-10-27, 23:24
Medlem
Citat:
Lars Viktorsson hovrättsråd i hovrätten för Övre Norrland är inte frisk individ
Helt frånkopplad, tanken att tidigare domar kanske har varit svaga sedan tidigare och att folket har fått nog
Lars Viktorsson förstår inte vad negern kan hitta på i framtiden!

Men underbart att folk ändå fått nog och visar att DETTA INTE ÄR OKEJ trots ett eller två fingrar eller tiden
Lars Viktorsson bör låsas in med negern och aldrig någonsin släppas ut i ett civiliserat samhälle
Och bra att Johan Forsell sätter ner foten
Nu är det ta mig fan på tiden att skicka ut alla kriminella och alla afghaner som kom genom gymnasilagen
Citera
2025-10-28, 00:17
Moderator
Hamilkars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av aec
Helt frånkopplad, tanken att tidigare domar kanske har varit svaga sedan tidigare och att folket har fått nog

Men underbart att folk ändå fått nog och visar att DETTA INTE ÄR OKEJ trots ett eller två fingrar eller tiden
Lars Viktorsson bör låsas in med negern och aldrig någonsin släppas ut i ett civiliserat samhälle
Nu är det ta mig fan på tiden att skicka ut alla kriminella och alla afghaner som kom genom gymnasilagen
Skyll inte på Viktorsson. Han har dömt helt enligt gällande rätt. GM hade flyktingstatus. Och flyktingar får som huvudregel inte utvisas alls. Ett undantag är om flyktingen i fråga har begått ett synnerligen grovt brott, och vad som utgör ett synnerligen grovt brott finns det vissa prejudikat som klargör, (det ska normalt t ex röra sig om ett mångårigt fängelsestraff) och det står rätt klart att det här brottet inte är synnerligen grovt i den meningen.

Det är alltså inte Viktorsson du ska vara sur på, utan på de som skrev in kravet på att det skulle krävas ett synnerligen grovt brott för att utvisa en flykting i utlänningslagen. Jag kan tycka att det ger en flykting lite väl vidsträckta privilegier. Hade kravet bara varit ett grovt brott för att utvisa en flykting hade den här gärningsmannen säkerligen dömts till utvisning.
Citera
2025-10-28, 00:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av katw
Hovrättsrådet var med i Aktuellt i kväll:

https://www.svtplay.se/video/jkA5pE9/aktuellt/ikvall-21-00?video=visa&position=81

Synnerligen grovt brott inte uppfyllt enligt hovrätten.

Notera att han kallar gm för man (korrekt eftersom han fyllt 18) och offret för kvinna (ej korrekt eftersom hon var 16 år).
Hovrättsrådet säger därmed att detta handlar om två vuxna, vilket är heelt fel!!!

Flickan var 16 år = ett barn och gm en man, - som då begick en våldtäkt mot ett barn! Ett synnerligen grovt brott som borde rendera utvisning!
Citera
2025-10-28, 01:16
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av aec

Jag tycker att vi ska arbeta för att skicka ut våldtäktsmän som är födda här också, eller trumfar rasismen handlingen och offret hos er? Ni blir hårda av att "en neger skickas ut", resten är inte intressant?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in