2025-10-25, 22:55
Medlem
Vit-spades avatar
Ibland hör man uttrycket, "ingen föds ond". Vilket för mig låter som en uttjatad klyscha. När man säger så då menar man ju indirekt att godhet är "naturtillståndet" och ondska är en anomali. Men det finns väl ingenting utanför vårt eget medvetande som på ett objektivt plan skulle slå fast att goda egenskaper är bättre eller mer naturliga än onda? Om man inte är troende då, då kan man ju hävda att moralen är ett påbud från Gud. Visserligen räknar jag mig själv som troende men inom kristendomen lär man ju ut att alla människor är syndare av naturen. Att vara en syndare är kanske inte samma sak som att vara naturligt ond, men det är å andra sidan inte en god egenskap heller, även om de är ofrånkomlig när man är människa.

De som säger att ingen människa föds ond upplever jag heller inte som särskilt religiösa, åtminstone har de inte hänvisat till religionen i sina utvikningar, vilket gör det hela än mer intressant.

Men det största argumentet till att människor måste kunna födas onda är väl ändå att om man säger att människor kan födas goda, och godhet inte är något objektivt (alltså utanför människan) bättre tillstånd, varför skulle man då inte kunna födas ond?

Därmed inte sagt att ALLA människor föds onda. Men precis som jag tror att vissa människor kan födas goda, kan vissa människor födas onda.
Citera
2025-10-25, 23:01
Avstängd
Vatos.Locoss avatar
Det tror jag. Inte springer man runt som 8 åring och serie mördar... eller det var just detta Amarjeet Sada gjorde.
Citera
2025-10-25, 23:06
Medlem
Duvlorts avatar
Självklart föds det människor som är onda, som alla andra talanger människor och djur har.
Citera
2025-10-25, 23:11
Medlem
JordenIsPlatts avatar
Alltså folk kan ju födas med medfödda hjärnskador tex eller någon tumör som stängt av empaticentrat eller någon sån freak of nature grej men annars så nej då tror jag ingen föds ond, det är en fostran.

Har också sett dokumentärer om oförståeligt aggressiva och hatfulla barn, den lilla psykopattjejen på 5 år tex som brukade tortera sin lillebror genom att bla klippa han i kuken med en sax var ju ett sant ont litet barn men varför var hon sån? Jo för att hennes mamma och pappa gjorde hela jävla sinnessjuka saker mot henne och dom var pedofiler och sadister. När man såg denna lilla tjej som bebis så skrattade hon lika hjärtligt som alla andra bebisar. Hon föddes inte ond trots hon var en obotlig psykopat redan vid 5 års ålder.
Citera
2025-10-25, 23:56
Medlem
Norrbagg79s avatar
En människa föds väl nästan som ett blankt papper som fylls i av det samhället barnet föds in i.
Dock har vi medfödda instinkt som t.ex egoism, girighet, sexualitet osv som inte direkt får fram det bästa i oss, därför får vi lära oss mänskliga egenskaper som empati osv.
Senast redigerad av Norrbagg79 2025-10-25 kl. 23:59.
Citera
2025-10-26, 00:14
Medlem
Trollfeeders avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Norrbagg79
En människa föds väl nästan som ett blankt papper som fylls i av det samhället barnet föds in i.
Dock har vi medfödda instinkt som t.ex egoism, girighet, sexualitet osv som inte direkt får fram det bästa i oss, därför får vi lära oss mänskliga egenskaper som empati osv.

Så inte ett blankt papper, då?
Citera
2025-10-26, 00:20
Medlem
particulum1s avatar
Nu är inte jag någon expert inom genetik, i den meningen eller förståelsen att det skulle existera någon specifik genetisk struktur som deterministiskt bestämmer individen att begå onda handlingar. Snarare handlar det, enligt min uppfattning, om en potentialitet: att individen kan ha vissa genetiska anlag som, i samspel med omgivningen, närmare bestämt de kulturella och erfarenhetsmässiga faktorerna, antingen kan kultiveras eller försummas. Genom ett sådant orsakssamband, där försummelse råder, kan vägen i sin tur beredas för kultiveringen av dess motsats.

Varav även genetiska företeelser i motsatsförhållanden kan ge upphov till motsatta uttryck.

Alternativet vore att individen principiellt formas genetiskt i själva ögonblicket av befruktning, vid avlelsen, där spermien möter ägget och därigenom formas och inträder i världen som ett i absolut bemärkelse tomt "moraliskt eller etiskt" blad.

Vi har dock, sannolikt inte bara historiskt, dokumenterat att människor och individer som begått vad vi kollektivt, moraliskt och etiskt bedömer som klandervärda handlingar, senare uppvisat förändring i relation till dess motsats. Detta tyder på att individen, människan, inte i sann bemärkelse är bunden till potentiella genetiska eller biologiska förutsättningar, utan kan förändra och transcendera sådana eventuella faktorer, förutsatt att de överhuvudtaget existerar.

Samtidigt har vi sannolikt också historiskt dokumenterat att människor som föds under de mest moraliskt eller etiskt fördelaktiga förhållandena i omgivningen ändå kan "falla" och begå handlingar som bedöms som moraliskt eller etiskt klandervärda.

Sanningen ligger i princip alltid någonstans mittemellan, i detta fall mellan genetik och omgivningens influens, där det ena i relation till det andra kan dominera eller dämpa det ena eller det andra, beroende på graden av inflytande. Att strikt separera genetiska förutsättningar och omgivningsmässiga eller kulturella sådana är potentiellt ett misstag i favör för det ena eller det andra, och deras relation till varandra kan vara avgörande för att förstå varför en individ begår onda respektive goda handlingar.

Men detta är endast en kvalificerad gissning och bör inte betraktas som absolut sanning eller fakta.
Citera
2025-10-26, 00:21
Medlem
Tror det kan var medfött som exempel

Psykopati man föds utan förmågan till medkänsla för sina medmänniskor.
Det kan innebära va många anser var ondska men inte nödvändigtvis.

Pedofili är säkert medfödd störning och de är ju ofta ansett som ondska att man vill ha sex med spädbarn och så som Ian Watkins.
de som tänder på för pubertala barn som inte utvecklat sexuell förmåga ens ännu.

Finns nog fler psykologiska medfödda fel på folk som göra att de begår sjuka bestialiska handlingar.

Men den absoluta lejonparten av ondskan är nog mer sociopati som kommer av en anpassning för överlevnad. Naturen är grym
Citera
2025-10-26, 00:31
Medlem
Naturen och våra gener innehåller slumpmässiga variationer. Det sker ständigt mutationer.

Så nya generationer förändras, de blir inte identiska kopior av sina föräldrar.

Naturen och slumpen lär garanterat se till att skapa både ondskefulla såväl som kärleksfulla individer, som experiment för att se vad som blir genetiskt framgångsrik.

Jesus sägs ju ha varit kärleksfull, men han fick inga barn. Däremot spikades han upp levande av andra inte kärleksfulla män som sannolikt fick många barn. Så vilka gener spreds vidare?
Citera
2025-10-26, 01:03
Medlem
Damien föddes ond.
Men så var han Lucifers son också.
Citera
2025-10-26, 01:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Vit-spade
Ibland hör man uttrycket, "ingen föds ond". Vilket för mig låter som en uttjatad klyscha. När man säger så då menar man ju indirekt att godhet är "naturtillståndet" och ondska är en anomali. Men det finns väl ingenting utanför vårt eget medvetande som på ett objektivt plan skulle slå fast att goda egenskaper är bättre eller mer naturliga än onda? Om man inte är troende då, då kan man ju hävda att moralen är ett påbud från Gud. Visserligen räknar jag mig själv som troende men inom kristendomen lär man ju ut att alla människor är syndare av naturen. Att vara en syndare är kanske inte samma sak som att vara naturligt ond, men det är å andra sidan inte en god egenskap heller, även om de är ofrånkomlig när man är människa.

De som säger att ingen människa föds ond upplever jag heller inte som särskilt religiösa, åtminstone har de inte hänvisat till religionen i sina utvikningar, vilket gör det hela än mer intressant.

Men det största argumentet till att människor måste kunna födas onda är väl ändå att om man säger att människor kan födas goda, och godhet inte är något objektivt (alltså utanför människan) bättre tillstånd, varför skulle man då inte kunna födas ond?

Därmed inte sagt att ALLA människor föds onda. Men precis som jag tror att vissa människor kan födas goda, kan vissa människor födas onda.
Vissa hjärnskador i främst pannloben, som är medfödda, kan troligen orsaka sämre möjlighet att utveckla empati och att man därmed blir elakare.
Citera
2025-10-26, 02:12
Medlem
Majsmannen2s avatar
Tror du kan ha talang/anlag för att bli ond.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in