Citat:
Ursprungligen postat av
Vit-spade
Ibland hör man uttrycket, "ingen föds ond". Vilket för mig låter som en uttjatad klyscha. När man säger så då menar man ju indirekt att godhet är "naturtillståndet" och ondska är en anomali. Men det finns väl ingenting utanför vårt eget medvetande som på ett objektivt plan skulle slå fast att goda egenskaper är bättre eller mer naturliga än onda? Om man inte är troende då, då kan man ju hävda att moralen är ett påbud från Gud. Visserligen räknar jag mig själv som troende men inom kristendomen lär man ju ut att alla människor är syndare av naturen. Att vara en syndare är kanske inte samma sak som att vara naturligt ond, men det är å andra sidan inte en god egenskap heller, även om de är ofrånkomlig när man är människa.
De som säger att ingen människa föds ond upplever jag heller inte som särskilt religiösa, åtminstone har de inte hänvisat till religionen i sina utvikningar, vilket gör det hela än mer intressant.
Men det största argumentet till att människor måste kunna födas onda är väl ändå att om man säger att människor kan födas goda, och godhet inte är något objektivt (alltså utanför människan) bättre tillstånd, varför skulle man då inte kunna födas ond?
Därmed inte sagt att ALLA människor föds onda. Men precis som jag tror att vissa människor kan födas goda, kan vissa människor födas onda.
Vissa hjärnskador i främst pannloben, som är medfödda, kan troligen orsaka sämre möjlighet att utveckla empati och att man därmed blir elakare.