Citat:
Ursprungligen postat av
pontec
Den är rysk, så troligen funkar den inte, troligen är den dödlig för ryssar och troligen hamnade mer än hälften av pengarna för att bygga de i fel fickor (och befinner sig just nu på ett konto i Schweiz).
" Reaktor drivna motorer " finns faktiskt men det fungerar inte riktigt som användare tråden försöker påskina . De är dessutom inte särskilt effektiva i förhållande till storlek och vikt .
Det fungerar i princip som en reaktor fast drivmedlet står för både kylning och bränsle och reaktorn förgasar bränslet extremt snabbt och i en hög temperatur och trycker ut det igenom dysor ( Någon ingenjör i delforumet vetenskap skrev om det för något år sedan och förklarade kemin i själva bränslet . Jag hittar tyvärr inte inlägget )
Konceptet är väl ifrån 1950 talet någon gång . Nasa experimenterade med det under några år ( Huvudproblemet är väl egentligen energitätheten i bränslet som reaktorn ska förgasa och att bränslet är extremt giftigt samt den lilla lilla detaljen att misslyckas uppskjutningen har man i princip gjort ett självmål då en sådan reaktor är i princip oskyddad )
Det är alltså frågan om en reaktor + bränslet i en sådan konstruktion och bränslet är ju en ändlig resurs ( om de inte hittat ett sätt att skapa bränsle /ta bränsle ur luften )
Dock ställer jag mig rätt tveksam till att Ryssland löst detta . Låter mer som propaganda .