2025-10-22, 21:34
Medlem
Madagascars avatar
OMAD = one meal a day.

Vad äter ni? Hur många gram av olika saker? Hur många kcal totalt? Hur varierar ni er OMAD?

När äter ni er OMAD?

Är det hälsosamt att äta OMAD?

Hur löser ni social friktion? Omgivning förväntar sig att man äter mer än en gång.
Senast redigerad av Madagascar 2025-10-22 kl. 21:44.
Citera
2025-10-22, 21:38
Medlem
Storstark68s avatar
Smörgåstårta och prinsesstårta.

Helt rätt när kör hårt på gymmet.
Citera
2025-10-22, 21:43
Medlem
pojkpingiss avatar
Att fasta 16-24 timmar med jämna mellanrum, gärna en gång i veckan, sägs vara bra enligt läkare. För den som vill gå ner i vikt relativt snabbt, lär det vara bra att endast äta var 24:e timme.

Men, merparten som äter på detta vis regelbundet luktar rätt illa, dålig andedräkt och en minst sagt pikant kroppsdoft. Exakt varför, kan jag inte förklara, men det är ett välkänt fenomen. Kanske någon mer insatt kan förklara, kanske har det med "ketos" att göra?
Citera
2025-10-22, 21:49
Medlem
Sqrbankens avatar
Pysslade jag med "OMAD" så hade jag käkat på kvällen. Kan inte somna hungrig.
Citera
2025-10-23, 00:22
Medlem
Crabbofixs avatar
har inte hört uttrycket tidigare men det finns förstås folk som bara äter en gång om dagen.

det är väl en vanesak som så mycket annat men det kan ju bero på hur ens liv ser ut också, jobbar man med tungt kroppsarbete kanske det är knepigt att gå en hel dag på tom mage.

kaloriemässigt så 2000-2500 kalorier kanske, det är ju en rejäl måltid men du skrev ingenting om hur lång tid man får på sig =)

socialt skulle jag säga att det kan funka bättre än många andra dieter, det borde ju vara lättare att ha ett liv som åtminstone möjlligör att man äter middag med folk.

nackdelar skulle väl kunna vara saker som hur det påverkar matsmältning att äta så mycket vid ett och samma tillfälle, hur kroppen tar upp det och liknande
Citera
2025-10-23, 00:23
Medlem
Hawaii73s avatar
Åt 1 mål idag efter 24 timmars fasta, ca 350gr ryggbiff med lite vitlökssmör och 3 stekta ägg, till det åt jag en sallad på tomat/lök/gurka/morot och ångade gröna ärtor med broccoli som jag ringlade lite olivolja över.

Äter dock inte OMAD regelbundet men kände idag att det kunde vara bra att balansera och rensa ur kroppen lite.

Jag fastar i vanliga fall 14-16timmar per dag.
Citera
2025-10-23, 06:01
Medlem
Madagascars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hawaii73
Åt 1 mål idag efter 24 timmars fasta, ca 350gr ryggbiff med lite vitlökssmör och 3 stekta ägg, till det åt jag en sallad på tomat/lök/gurka/morot och ångade gröna ärtor med broccoli som jag ringlade lite olivolja över.

Äter dock inte OMAD regelbundet men kände idag att det kunde vara bra att balansera och rensa ur kroppen lite.

Jag fastar i vanliga fall 14-16timmar per dag.
Aha. Tror du att det är sällsynt att folk kör OMAD genomgående?
Citera
2025-10-24, 08:44
Medlem
Hawaii73s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Madagascar

Ingen aning, Vet ingen som kör OMAD personligen, Har kollat lite videos på Youtube där folk pratar om det.
Det känns som ett lätt sätt undvika att överäta kalorier på och undvika onyttigheter.
Citera
2025-10-25, 10:28
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av Madagascar

Det är garanterat få personer. Många har teorier om varför det är bra men det är bara teorier som faller isär när man petar på dem med kunskap. Hade det funnits lite substans i antaganden ovan så hade de skrivit mer än vad de gjorde. Det finns väldigt få som kan och vill diskutera kost på flashback. Inte ens i forumet medicin finns många med sådan kunskap. Mest tyckande tyvärr.
Citera
2025-10-25, 10:38
Medlem
pojkpingiss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JohnWicks
Det är garanterat få personer. Många har teorier om varför det är bra men det är bara teorier som faller isär när man petar på dem med kunskap. Hade det funnits lite substans i antaganden ovan så hade de skrivit mer än vad de gjorde. Det finns väldigt få som kan och vill diskutera kost på flashback. Inte ens i forumet medicin finns många med sådan kunskap. Mest tyckande tyvärr.

Det är ju tämligen fastslaget av medicinsk expertis, att fasta 16-24 är mycket bra för kroppen, antingen att man gör det i perioder eller ett par ggr i veckan. Fastar man (och kör OMAD) för att man vill gå ned i vikt, är detta att föredra framför 16 timmars fasta, då kroppen "jobbar" hårdast och förbränner betydligt mer när man når 23-24 timmar, så det bästa för snabb viktnedgång, är att fasta; säg ett och ett halvt dygn. Dock är OMAD inte för alla.
Citera
2025-10-25, 10:44
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av pojkpingis
Det är ju tämligen fastslaget av medicinsk expertis, att fasta 16-24 är mycket bra för kroppen, antingen att man gör det i perioder eller ett par ggr i veckan. Fastar man (och kör OMAD) för att man vill gå ned i vikt, är detta att föredra framför 16 timmars fasta, då kroppen "jobbar" hårdast och förbränner betydligt mer när man når 23-24 timmar, så det bästa för snabb viktnedgång, är att fasta; säg ett och ett halvt dygn. Dock är OMAD inte för alla.

Det är bra att inte äta hela tiden som du säger men då kan man ju säga det och inte säga att det är något speciellt med OMAD för det är det inte. Om det är sant att förbränningen är större på fasta så innebär det ju inga synliga resultat vare sig i hälsa eller spegeln. Vi som är idrottsmän har testat allt sådant och det är bull... Men vi rekommenderar att äta bra mat. Men det är ju för jobbigt. Överviktiga kommer gärna med tips om att lyckas men då brukar jag fråga "hur har dessa råd lyckats för dig hittills?". Då blir det tyst.

En människa som behöver gå ner i vikt vet ingenting om att lyckas med en viktnedgång. Lyssna aldrig på deras råd.

Att lyssna på en som är elit och vet vad han pratar om vet jag inte är populärt på flashback. Det är nu någon kommenterar med en bortförklaring till sina problem... Jag diskuterar gärna varför man ska äta bra istället för att följa en fånig diet.
Senast redigerad av JohnWicks 2025-10-25 kl. 10:48.
Citera
2025-10-25, 10:57
Medlem
pojkpingiss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JohnWicks
Det är bra att inte äta hela tiden som du säger men då kan man ju säga det och inte säga att det är något speciellt med OMAD för det är det inte. Om det är sant att förbränningen är större på fasta så innebär det ju inga synliga resultat vare sig i hälsa eller spegeln. Vi som är idrottsmän har testat allt sådant och det är bull... Men vi rekommenderar att äta bra mat. Men det är ju för jobbigt. Överviktiga kommer gärna med tips om att lyckas men då brukar jag fråga "hur har dessa råd lyckats för dig hittills?". Då blir det tyst.

En människa som behöver gå ner i vikt vet ingenting om att lyckas med en viktnedgång. Lyssna aldrig på deras råd.

Att lyssna på en som är elit och vet vad han pratar om vet jag inte är populärt på flashback. Det är nu någon kommenterar med en bortförklaring till sina problem... Jag diskuterar gärna varför man ska äta bra istället för att följa en fånig diet.

Jag håller med dig till fullo. Bra inlägg.

Att köra OMAD är självfallet inget för idrottare på elitnivå, ej heller för de stollar som bara bygger muskler, osv.

OMAD och annan extrem fasta för att snabbt kicka igång viktminskning må vara bra inledningsvis - men som du påpekar, det gäller ju att ha en plan för sin framtida vikt. Ingen fixar dessa extremfastor längre än några månader, särskilt inte om du har ett fysiskt arbete. Dessutom gör dessa extremfastor att du blir lite dum och trög i huvudet. Rekommenderas inte, om du behöver använda huvudet i ditt arbete.

Som du säger, gäller det i första hand att äta bra och sunt, anpassa sin kost till hur man lever. Rör man sig minimalt (på arbete som fritid), bör man så klart undvika överdrivna portioner där över hälften av tallriken består av pasta, ris och potatis (och liknande kolhydrater). Dessutom bör ju genomsnittet, sluta att trycka i sig socker och transfetter på daglig basis, som väldigt många gör. Man behöver inte idrotta överdrivet eller ens gå på gym för att ha bra värden eller ha en normalvikt. Vardagsmotion plus några promenader räcker långt.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in