Citat:
Ursprungligen postat av
JohnWicks
Det är bra att inte äta hela tiden som du säger men då kan man ju säga det och inte säga att det är något speciellt med OMAD för det är det inte. Om det är sant att förbränningen är större på fasta så innebär det ju inga synliga resultat vare sig i hälsa eller spegeln. Vi som är idrottsmän har testat allt sådant och det är bull... Men vi rekommenderar att äta bra mat. Men det är ju för jobbigt. Överviktiga kommer gärna med tips om att lyckas men då brukar jag fråga "hur har dessa råd lyckats för dig hittills?". Då blir det tyst.
En människa som behöver gå ner i vikt vet ingenting om att lyckas med en viktnedgång. Lyssna aldrig på deras råd.
Att lyssna på en som är elit och vet vad han pratar om vet jag inte är populärt på flashback. Det är nu någon kommenterar med en bortförklaring till sina problem... Jag diskuterar gärna varför man ska äta bra istället för att följa en fånig diet.
Jag håller med dig till fullo. Bra inlägg.
Att köra OMAD är självfallet inget för idrottare på elitnivå, ej heller för de stollar som bara bygger muskler, osv.
OMAD och annan extrem fasta för att snabbt kicka igång viktminskning må vara bra inledningsvis - men som du påpekar, det gäller ju att ha en plan för sin framtida vikt. Ingen fixar dessa extremfastor längre än några månader, särskilt inte om du har ett fysiskt arbete. Dessutom gör dessa extremfastor att du blir lite dum och trög i huvudet. Rekommenderas inte, om du behöver använda huvudet i ditt arbete.
Som du säger, gäller det i första hand att äta bra och sunt, anpassa sin kost till hur man lever. Rör man sig minimalt (på arbete som fritid), bör man så klart undvika överdrivna portioner där över hälften av tallriken består av pasta, ris och potatis (och liknande kolhydrater). Dessutom bör ju genomsnittet, sluta att trycka i sig socker och transfetter på daglig basis, som väldigt många gör. Man behöver inte idrotta överdrivet eller ens gå på gym för att ha bra värden eller ha en normalvikt. Vardagsmotion plus några promenader räcker långt.