2025-10-19, 17:06
Medlem
Cineastens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av pandark23
Därför att frågan gällde om några palestinademonstranter åtalats och dömts för hets mot folkgrupp för sitt öppna hat mot judar. Och svaret är nej vilket visar att HMF-lagen gäller inte lika för alla och bör avskaffas.
Där håller jag med. Lika för alla. Det är såklart lila illa att skrika död åt judarna eller förinta Israel vare sig man är palestinaaktivist, NMR-medlem eller vilken grupp man än tillhör. Egentligen inte okej om man som enskild individ utan grupptillhörighet vräker ur sig sån skit heller.

Det är klart att palestinaaktivisterna inte ska åtnjuta några särskilda privilegier. Dom kan f.ö ta sina jävla demos och stoppa upp där solen inte skiner. Jag är så inihelvete trött på dem och deras jävla gapande.
Citera
2025-10-19, 18:32
Medlem
pandark23s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Graavarg
Det är ju rättsväsendet som tar ställning, så jag förstår inte helt hänvisningen till kommun.

Men min poäng kvarstår, är man normalt funtad och inte vill åka dit så håller man sig borta från såna kommentarer som gjort att någon åkt dit. I någon kommun.

- - -

Det är som de jävla kamerastolparna längs våra vägar. Din hastighetsmätare är inte exakt, hastighetsmätaren i stolpen är inte exakt, polisteknikern som ställt in gränsen för bildtagning gör det inte exakt lika på alla kameror och nyare kameror knäpper hastigheten redan på 100 meters avstånd medan de gamla på ca. 30 meters avstånd. Dessutom tillämpas en icke helt exakt "bedömning" när du väl hamnat på bild (om den slängs, om du får en varning eller om du får böter).

Så du har flera osäkerhetsfaktorer att hantera vid varje stolpe: vad visar bilens hastighetsmätare egentligen, hur är kameran inställd och vad händer sen efter att det blixtrat till (om det blixtrar till). En del sänker därför till 75 (på hastighetsmätaren), en del räknar med att man får köra 6 km/h över och kör 86 km/h.

Men ingen kan säga att en normalt funtad svensk inte kan undvika att få fortkörningsböter, det enda man behöver göra för att vara säker på det är att hålla sig utanför den "gråa zonen". Samma sak är det med HMF.
Tingsrätten finns i olika svenska kommuner och de dömmer olika så något högre stående rättsväsende som är Gud och ser allt, hör allt och dömmer allt finns inte. Men berätta då vilka kommentarer vi inte får yttra enligt lagen. Är det okej att yttra att någon inte har rent mjöl i påsen eller är det hets mot folkgrupp?
Citera
2025-10-19, 18:43
Medlem
pandark23s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Cineasten
Fast du förstår inte. Total yttrandefrihet existerar inte någonstans. Man får inte säga precis vad som helst utan konsekvenser.

Jag får inte säga "jag ska döda dig". Det är ett brott. Att inte få yttra sig så har inte ett piss med yttrandefrihet att göra.

Läs på vad begreppet inmebör istf att hålla fast vid din egen definition som ingen bryr sig om.
Så vad du menar är att ordet yttrandefrihet inte betyder yttrandefrihet (frihet för medborgare att yttra sig utan att straffas av staten) utan tvärtom yttrandeförbud. Så yttrandefrihet är alltså lika med yttrandeförbud. Okej, så varför inte använda det ordet istället så att vi medborgare förstår att vi inte har någon yttrandefrihet egentligen.
Citera
2025-10-19, 18:46
Medlem
Skit lag man ska få ha rätt att ogilla vad som helst. HMF är ett stort hot mot yttrandefrihet.
istället borde man ha en lag mot att håna man kan tycka det är samma men det är en stor skillnad.

Vilka var dessa 35 fallen som fällde dom? Hade varit intressant och veta?
Citera
2025-10-19, 19:44
Medlem
Graavargs avatar
Citat:
Tingsrätten finns i olika svenska kommuner och de dömmer olika så något högre stående rättsväsende som är Gud och ser allt, hör allt och dömmer allt finns inte. Men berätta då vilka kommentarer vi inte får yttra enligt lagen. Är det okej att yttra att någon inte har rent mjöl i påsen eller är det hets mot folkgrupp?

Det har inte med mig att göra, helt onödigt att försöka göra det till nåt personligt.

Det är en luddig lagstiftning, och den borde göras om. I en demokrati så görs det vanligtvis av regeringen, genom att lägga fram ett lagförslag till riksdagen. Men trots att det är en Tidöregering med SD som avgörande stödparti så har de inte ens lyft lillfingret för att förtydliga HMF-lagstiftningen.

Vilket betyder att vi alla får leva med den lagstiftning vi har. Tyvärr.
Citera
2025-10-19, 21:43
Medlem
Cineastens avatar
Citat:
Så vad du menar är att ordet yttrandefrihet inte betyder yttrandefrihet (frihet för medborgare att yttra sig utan att straffas av staten) utan tvärtom yttrandeförbud. Så yttrandefrihet är alltså lika med yttrandeförbud. Okej, så varför inte använda det ordet istället så att vi medborgare förstår att vi inte har någon yttrandefrihet egentligen.
Men LÄS PÅ VAD YTTRANDEFRIHET INNEBÄR istf att hålla på och tjafsa om din egen definition som ingen bryr sig om.
Hur autistisk är du på en skala?
Citera
2025-10-20, 23:48
Medlem
pandark23s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Graavarg
Det har inte med mig att göra, helt onödigt att försöka göra det till nåt personligt.

Det är en luddig lagstiftning, och den borde göras om. I en demokrati så görs det vanligtvis av regeringen, genom att lägga fram ett lagförslag till riksdagen. Men trots att det är en Tidöregering med SD som avgörande stödparti så har de inte ens lyft lillfingret för att förtydliga HMF-lagstiftningen.

Vilket betyder att vi alla får leva med den lagstiftning vi har. Tyvärr.
Idioterna som systematiskt anmäler yttrandefriheten kan ju lägga av med det så har vänsteraktivisterna i rätten inget att döma.
Citera
2025-10-20, 23:52
Medlem
pandark23s avatar
Citat:
Men LÄS PÅ VAD YTTRANDEFRIHET INNEBÄR istf att hålla på och tjafsa om din egen definition som ingen bryr sig om.
Hur autistisk är du på en skala?
Ja jag läser att enligt dig så betyder yttrandefrihet inte yttrandefrihet utan yttrandeförbud. Så vad är det du inte förstår? Berätta.
Citera
2025-10-21, 00:11
Medlem
Cineastens avatar
Citat:
Ja jag läser att enligt dig så betyder yttrandefrihet inte yttrandefrihet utan yttrandeförbud. Så vad är det du inte förstår? Berätta.
Mem det är inte enligt mig. Jag stiftar inga lagar. Jag har inte bestämt vad yttrandefriheten ska innebära. Är du helt efterbliven?
Citera
2025-10-21, 00:23
Avstängd
tramsebyxans avatar
Så snabbt glömde polisen alla stenar (och alla skadade poliser - +300) och alla hatord som haglade över dem i korankravallerna i Vivalla.

På repeat i varenda jävla oönskad muslimsk blattekravall faktiskt.
Citera
2025-10-21, 19:09
Medlem
pandark23s avatar
Citat:
Mem det är inte enligt mig. Jag stiftar inga lagar. Jag har inte bestämt vad yttrandefriheten ska innebära. Är du helt efterbliven?
Så du tror att hela världen har samma lagar.
Citera
2025-10-21, 19:20
Medlem
Citat:
Den del av medborgarna som inte förstår vad som menas är en väldigt liten grupp, så det är ganska onödigt.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in