Citat:
Ursprungligen postat av
Ankan-mannen
Jag svarade under fel post, vet inte varför jag gjorde så fel, ber om ursäkt för det.
Så bra du förklarade om anstiftan, jag kan dock inte tycka det är okej att indoktrinera på detta sätt, jag tror bestämt att Dumpen kan plantera förstärka tankar- drifter i folk. Detta sätt kan definitivt öka risken för brott. Det kan liknas med att umgås med fel folk, det kan göra att personen gör saker som den annars inte skulle gjort.
Det kan inte vara okej att förklara signalera det är skönt att döda, bara för man inte nämner unik person unikt djur. Det kan inte vara okej att uppmana någon att döda sig själv, även om man får döda sig själv.
Du behöver inte be om ursäkt. Det var en petitess, givetvis.
Jag håller med om att Dumpens fiskare, utan att förringa gäddornas eget ansvar och agerande i situationen, inte sällan framstår som lite väl pådrivande, lockande, pockande, ibland till och med vad som kan tolkas som rent tjatande.
Visst, inom ramen för yttrandefriheten bör man ändå tänka sig för - det gäller ju alla: Bara för att man har rätt och frihet att yttra något, kanske det inte alltid är tillbörligt, vettigt, rimligt, lämpligt att göra det.
Emellertid är detta en fråga om etik och moral, och de varierar som bekant mellan olika människor, grupper, samhällen, kulturer, tider osv.
Om du tycker att man inte ska få säga att det är skönt att döda, även om man inte avser att göra det, typ "Det vore ändå härligt att döda någon", är det inga problem yttrandefrihetsrättsligt. Men du hävdar med stöd av din privatmoral att det inte är ok, medan andra kan tycka att det är etiskt godtagbart, just själva bara det yttrandet.
Det är samma princip med Dumpen och fiskarna. Dumpen lever ju på att ljuga, förställa sig och manipulera gäddorna. Lagenligt är det, men är det etiskt korrekt? Dumpen tycker uppenbarligen det, du gör det inte. Jag kan som sagt instämma med dig här, åtminstone till viss del. Men vill jag förbjuda det i lag? Svar nej.
Att uppmana någon att begå självmord är, under vissa förutsättningar, straffbelagt sedan 2021. Så där säger till och med lagen: Inte ok.
Citat:
Ursprungligen postat av
Allahelgon
Så pedofilmamman som uppmanar våldtäckt på dennes barn skulle kunna vara stämpling med andra ord?
Nej, det skulle inte det, därför att barnet är fiktivt - det finns inget verkligt offer, vilket givetvis är en förutsättning för att den *våldtäkt som stämplingen rör ska kunna fullbordas. Så det finns alltså inget brott att söka anstifta (stämpla).
Citat:
Ursprungligen postat av
Asfaltskalops
Vilka är rekvisiten för grupptalan?
¨
Lag (2002:599) om grupprättegång:
Citat:
Särskilda processförutsättningar
8 § En grupptalan får tas upp till prövning om
1. talan grundas på omständigheter som är gemensamma eller likartade för gruppmedlemmarnas anspråk,
2. en grupprättegång inte framstår som olämplig på grund av att vissa gruppmedlemmars anspråk till sina grunder skiljer sig väsentligt från övriga anspråk,
3. merparten av de anspråk som talan avser inte lika väl kan göras gällande genom talan av gruppmedlemmarna själva,
4. gruppen med hänsyn till storlek, avgränsning och övrigt är lämpligt bestämd samt
5. käranden med hänsyn till sitt intresse i saken, sina ekonomiska förutsättningar att föra en grupptalan och förhållandena i övrigt är lämpad att företräda gruppmedlemmarna i målet.