2025-10-21, 00:16
Medlem
Lesslers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Regislator
Vilken fara menar du då undanröjs i ditt exempel?

Vet inte vad du menar med exempel, men jag menade bara vad som framgick på den sida du citerade, att faran undanröjs.

Alltså, om det inte är faktiskt möjligt att handla så att fara för att brottet fullbordas föreligger (som är fallet i ett Dumpenscenario), behövs givetvis inte myndighets åtgärd.

Citat:
Här har det ju heller aldrig funnits någon fara.

Nej, det är sant. Tack. Jag stirrade mig blind på det faktum att uppsåtet vid förberedelse, till skillnad från försök, endast behöver avse en viss brottstyp (här: våldtäkt mot barn) inte det bestämda, specifika (fullbordade) brott som förberedelsen rör.

Men faran finns ju som du skriver ändå inte i det fallet med en fiktiv 14-åring, så det hade inte hjälpt med utredningsförslaget.
Senast redigerad av Lessler 2025-10-21 kl. 00:23.
Citera
2025-10-21, 00:16
Medlem
Ankan-mannens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Regislator
Snälla gör inte det, tror du i slutändan kommer bli besviken. De kommer frias på försvarlighetsgrunder. Hamnar det i HD så lär de numera vara medvetna om att EU-rätten har en annan syn på sanningsbevisning.

11 kap. 14 § RF: En domstol får inte tillämpa en föreskrift som strider mot en överordnad norm (dvs. även EU-rätten).

https://www.parabol.press/darfor-stammer-vi-svenska-staten/
Och en friande dom är en dom, vi vill veta vad som gäller. I det aktuella fallet så har inte personen ens kommit för att knulla, och det är just det som är olagligt i nuvarande lagstiftning, så jag vet inte hur försvaret ska kunna få till det. Går vanligtvis inte att retroaktivt ändra nuvarande lag med ny lag. Dumpen signalerar att målsägaren är där för att knulla, men målsägaren är inte där, hur förklarar du det?
Citera
2025-10-21, 00:51
Medlem
Ankan-mannens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av KamerunHunter
Detta, plus att när man läser chatloggarna så är Dumpen väldigt ofta drivande. Missförstå mig inte. Jag menar inte att gubbarna inte borde stått emot. Det de gjorde var fel. Men Dumpen har inte räddat någon i de fallen. Det är en sak att gå ut publikt med "den här gubben söker aktivt efter barn" och "den här gubben har svagt psyke och kan falla när en minderårig raggar stenhårt på honom". Återigen, båda är fel, men vi har inte direkt ett problem med fjortonåriga tjejer som raggar stenhårt på gubbar och fortsätter insistera när gubben säger att de är för unga. Det är inte ett problem som behöver en lösning.

Tänker dock inte förneka att det är ett stort gäng Dumpen har publicerat som verkligen förtjänar det och som är riktiga jävla as.
Påstås att intresse för barn aldrig går ur, och Jimmy vill att infångade ska finnas i offentliga register i evigheter. Denna inställning kommer ur okunnighet. Om vi antar att påståendet att det är kört är sant, det tror jag inte. Men om det är så att den skyldige har gjort detta under inverkan av droger alkohol, så kan denne välja att inte ta dessa, och då är det orimligt att belasta denne hela livet.

Många, rätt många är både drog och eller alkoholpåverkade när Dumpen konfronterar dem. Det kan vara relativt normala personer som i kombinationen av påverkan, påstridiga fiskare, andra tillfälliga motgångar ballar ur helt.

Lägger till, i en tidning nämnde en fiskare att fredagskvällar nappar det bra, när ölen börjat verka efter en lång och hård arbetsvecka.
Senast redigerad av Ankan-mannen 2025-10-21 kl. 01:02.
Citera
2025-10-21, 10:56
Medlem
Lesslers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ankan-mannen
Jag svarade under fel post, vet inte varför jag gjorde så fel, ber om ursäkt för det.

Så bra du förklarade om anstiftan, jag kan dock inte tycka det är okej att indoktrinera på detta sätt, jag tror bestämt att Dumpen kan plantera förstärka tankar- drifter i folk. Detta sätt kan definitivt öka risken för brott. Det kan liknas med att umgås med fel folk, det kan göra att personen gör saker som den annars inte skulle gjort.

Det kan inte vara okej att förklara signalera det är skönt att döda, bara för man inte nämner unik person unikt djur. Det kan inte vara okej att uppmana någon att döda sig själv, även om man får döda sig själv.

Du behöver inte be om ursäkt. Det var en petitess, givetvis.

Jag håller med om att Dumpens fiskare, utan att förringa gäddornas eget ansvar och agerande i situationen, inte sällan framstår som lite väl pådrivande, lockande, pockande, ibland till och med vad som kan tolkas som rent tjatande.

Visst, inom ramen för yttrandefriheten bör man ändå tänka sig för - det gäller ju alla: Bara för att man har rätt och frihet att yttra något, kanske det inte alltid är tillbörligt, vettigt, rimligt, lämpligt att göra det.

Emellertid är detta en fråga om etik och moral, och de varierar som bekant mellan olika människor, grupper, samhällen, kulturer, tider osv.

Om du tycker att man inte ska få säga att det är skönt att döda, även om man inte avser att göra det, typ "Det vore ändå härligt att döda någon", är det inga problem yttrandefrihetsrättsligt. Men du hävdar med stöd av din privatmoral att det inte är ok, medan andra kan tycka att det är etiskt godtagbart, just själva bara det yttrandet.

Det är samma princip med Dumpen och fiskarna. Dumpen lever ju på att ljuga, förställa sig och manipulera gäddorna. Lagenligt är det, men är det etiskt korrekt? Dumpen tycker uppenbarligen det, du gör det inte. Jag kan som sagt instämma med dig här, åtminstone till viss del. Men vill jag förbjuda det i lag? Svar nej.

Att uppmana någon att begå självmord är, under vissa förutsättningar, straffbelagt sedan 2021. Så där säger till och med lagen: Inte ok.

Citat:
Ursprungligen postat av Allahelgon
Så pedofilmamman som uppmanar våldtäckt på dennes barn skulle kunna vara stämpling med andra ord?

Nej, det skulle inte det, därför att barnet är fiktivt - det finns inget verkligt offer, vilket givetvis är en förutsättning för att den *våldtäkt som stämplingen rör ska kunna fullbordas. Så det finns alltså inget brott att söka anstifta (stämpla).

Citat:
Ursprungligen postat av Asfaltskalops
Vilka är rekvisiten för grupptalan?
¨

Lag (2002:599) om grupprättegång:

Citat:
Särskilda processförutsättningar

8 § En grupptalan får tas upp till prövning om
1. talan grundas på omständigheter som är gemensamma eller likartade för gruppmedlemmarnas anspråk,
2. en grupprättegång inte framstår som olämplig på grund av att vissa gruppmedlemmars anspråk till sina grunder skiljer sig väsentligt från övriga anspråk,
3. merparten av de anspråk som talan avser inte lika väl kan göras gällande genom talan av gruppmedlemmarna själva,
4. gruppen med hänsyn till storlek, avgränsning och övrigt är lämpligt bestämd samt
5. käranden med hänsyn till sitt intresse i saken, sina ekonomiska förutsättningar att föra en grupptalan och förhållandena i övrigt är lämpad att företräda gruppmedlemmarna i målet.
Senast redigerad av Lessler 2025-10-21 kl. 11:06.
Citera
2025-10-21, 12:28
Medlem
Sara har antagligen varit prostituerad på nattklubben Etàge när hon var 14-15 år, det var dock frivilligt, ska nog inte varit fråga om nåt tvång tror jag, vem vet dock ibland vad som försiggår bakom dörrar
Jag ser inte det hon gjort fel med
tidigare ska behöva göra så det
anses fel det hon o Patrik gör med
dumpen idag
men så är det
Men det har knappast inte handlat om några 35 brott…… hon skulle gjort 🤣🤡

Sjöberg liksom Nilsson har tagit olagliga droger, men som jag ser det är det gamla synder som de inte förmodligen lär upprepa
Citera
2025-10-21, 13:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Lessler
Du behöver inte be om ursäkt. Det var en petitess, givetvis.

Jag håller med om att Dumpens fiskare, utan att förringa gäddornas eget ansvar och agerande i situationen, inte sällan framstår som lite väl pådrivande, lockande, pockande, ibland till och med vad som kan tolkas som rent tjatande.

Visst, inom ramen för yttrandefriheten bör man ändå tänka sig för - det gäller ju alla: Bara för att man har rätt och frihet att yttra något, kanske det inte alltid är tillbörligt, vettigt, rimligt, lämpligt att göra det.

Emellertid är detta en fråga om etik och moral, och de varierar som bekant mellan olika människor, grupper, samhällen, kulturer, tider osv.

Om du tycker att man inte ska få säga att det är skönt att döda, även om man inte avser att göra det, typ "Det vore ändå härligt att döda någon", är det inga problem yttrandefrihetsrättsligt. Men du hävdar med stöd av din privatmoral att det inte är ok, medan andra kan tycka att det är etiskt godtagbart, just själva bara det yttrandet.

Det är samma princip med Dumpen och fiskarna. Dumpen lever ju på att ljuga, förställa sig och manipulera gäddorna. Lagenligt är det, men är det etiskt korrekt? Dumpen tycker uppenbarligen det, du gör det inte. Jag kan som sagt instämma med dig här, åtminstone till viss del. Men vill jag förbjuda det i lag? Svar nej.

Att uppmana någon att begå självmord är, under vissa förutsättningar, straffbelagt sedan 2021. Så där säger till och med lagen: Inte ok.

Nej, det skulle inte det, därför att barnet är fiktivt - det finns inget verkligt offer, vilket givetvis är en förutsättning för att den *våldtäkt som stämplingen rör ska kunna fullbordas. Så det finns alltså inget brott att söka anstifta (stämpla).

¨

Lag (2002:599) om grupprättegång:
Aha, då missförstod jag dig i inlägget före. Tycker det är dags att pröva ärendet nu så vi kan få fakta på hur staten ser på det.
Hade staten stått som åklagare antingen via åklagarna eller JK antar jag de inte varit så snälla med tolking av intygen.

Som målsägandes advokat nämde att de kunde erbjuda telefonlänk med mera lät ju mer än rimligt för att få det prövat.

Sara påstår ju sig inte göra något fel så kan ju vara bra att få det visat nu då. Men alla intyg känns mer som försök att förhala och trycka på det då hon känner att hon kommer att förlora och där igenom inte vill få det prövat.

Grupprättegång kan nog inte komma på tal då varje spridning även samma spridning skall testas vart för sig. Så en grupprättegång med flera personer så är det 20+ prövningar som skall göras separat.
Så borde inte vara aktuellt
Citera
2025-10-21, 13:57
Medlem
goofers avatar
Nästa år kommer nya lagar på plats där förberedelse till brott mot barn blir straffbart precis som dumpen ville ha när de startade.

Nu kan polisen nästa år när lagarna är på plats ta och bestraffa pedofiler redan innan brottet är fullbordat.

Så betyder det att det är dags att lägga ner dumpen nu när dumpen fått sin vilja igenom och lagstiftning som dumpen efterfrågar kommer på plats.

Vad ska Sara och Patrik tjäna pengar på nästa år om dumpen avvecklas och swishen uteblir?
Citera
2025-10-21, 14:08
Medlem
goofers avatar
https://www.expressen.se/debatt/debatt-pedofiler-ska-domas-innan-de-begar-brott/?utm_medium=Social&utm_campaign=EchoboxExpressen&u tm_source=Facebook&fbclid=IwdGRzaANkVupleHRuA2FlbQ IxMQABHoqqNXHeqPshS30X1BGaoBsdRjaUMPKMdj2Vxdv5f9sB XkRg73NqCvJDK4EZ_ae m__LBlV9klyjsAF4xwoHZ8EQ#Echobox=1760727686

Dumpen vinner?
Citera
2025-10-21, 14:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av goofer
Nästa år kommer nya lagar på plats där förberedelse till brott mot barn blir straffbart precis som dumpen ville ha när de startade.

Nu kan polisen nästa år när lagarna är på plats ta och bestraffa pedofiler redan innan brottet är fullbordat.

Så betyder det att det är dags att lägga ner dumpen nu när dumpen fått sin vilja igenom och lagstiftning som dumpen efterfrågar kommer på plats.

Vad ska Sara och Patrik tjäna pengar på nästa år om dumpen avvecklas och swishen uteblir?

Dom har sagt från första början att när Sveriges lagar är på plats så lägger dumpen ner sin verksamhet
Citera
2025-10-21, 14:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bertil87
Dom har sagt från första början att när Sveriges lagar är på plats så lägger dumpen ner sin verksamhet

Man sa de i början ja men jag har svårt att se hur S&P ska ge upp sin guldgruva bara sådär. Man kommer säkert hitta något kryphål i nya lagen som gör att man fortsatt kan vara aktiv.
Något nytt projekt lär bli dödfött med tanke på vilket rykte S&P har i de finare rummen bland svensk media och politik.
Citera
2025-10-21, 15:15
Medlem
Sommargays avatar
Får verkligen hoppas dumpen lever vidare efter nya lagarna. Väloljad organisation. Kanske tom. att de kan fiska åt polisen?
Citera
2025-10-21, 16:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sommargay
Får verkligen hoppas dumpen lever vidare efter nya lagarna. Väloljad organisation. Kanske tom. att de kan fiska åt polisen?

Mig veterligen så anställer inte polisen missbrukare med fulla belastningsregister. Polisen kommer aldrig ha ett seriöst samarbete med dumpen.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in