2025-10-19, 16:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Lessler
Varning för långt inlägg.

https://www.expressen.se/debatt/debatt-pedofiler-ska-domas-innan-de-begar-brott/

https://www.regeringen.se/contentassets/b341d49208c2416e9df20fdcde7f5ec3/lagradsremiss-ett-utvidgat-straffansvar-for-forsok-forberedelse-och-stampling-till-brott.pdf

Jag roade mig igår med att tröska igenom och analysera den remiss som överlämnades till lagrådet den 16 oktober. Det är det här lagförslaget Jimmie Åkesson refererar i sin debattartikel.

Intressant. Jag har nu också läst lagrådsremissen och de uttrycker sig ganska dunkelt om hur de vill förändra synen på otjänligt försök. Men om ryggsäcksfallet skriver de så här:

I rättsfallet hade en person tagit med sig en ryggsäck som han hade hittat i ett förrådsutrymme. I ryggsäcken fanns påsar som innehöll mjöl och socker. Påsarna hade placerats i ryggsäcken av polisen i stället för den narkotika som tidigare funnits där. Hovrätten uttalade att det skulle vara att utsträcka det straff-bara området alltför långt att döma någon för försök till brott i en situation där en i förväg uppgjord brottsplan inte funnits utan tidigast kan ha gjorts upp när den handlande av en slump påträffade de aktuella påsarna. Personen frikändes därför från försök till grovt narkotikabrott. Med den nya bestämmelsen som nu föreslås skulle agerandet kunna bedömas som ett straffbart otjänligt försök, trots att gärningen framstår som påtagligt ofarlig.

Straffbar trots att det inte var narkotika.
Jämför:
Straffbar trots att det inte var ett barn.

Om de nu vill ändra innebörden av otjänligt försök i detta fall så att denna situation blir straffbar:

Gm trodde att det var narkotika redan innan försöket påbörjades, trots att narkotikan redan då var utbytt mot något annat. Objektivt saknades vid försökets påbörjan förutsättningar för brottets fullbordande.

...så bör väl även denna situation bli straffbar:

Gm trodde att det var ett barn redan innan försöket påbörjades, trots att "barnet" redan då var en vuxen. Objektivt saknades vid försökets påbörjan förutsättningar för brottets fullbordande.

Eller missar jag något?
Citera
2025-10-19, 16:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Gargolius
Jag har inget till övers för den xxx xxx Sara och jag anser inte mig ha några sakfel i det jag skriver om henne heller. Sedan förstår jag att det kan vara stötande att skriva att man önskar livet ur någon. Framförallt för dem som står bakom hennes xxx handlingar. Men denne någon som pressat så många att xxx genom sin genuina xxx och som i det låtsas som att det regnar. Jodå en sådan person förtjänar sitt öde. Jag har inte minsta betänklighet gällande det.

Du gör dig ju själv skyldig till förtal så du är ju också kriminell på samma sätt som du anklagar andra för.
Men lagar gäller väl inte dig, bara andra? Det är vad vi kallar antisocialt empatistört beteende.

En juridisk detalj;
du kanske hade kunnat komma undan med att det var värdeomdömen om du inte hade skrivit att du inte anser dig ha några sakfel. Klantskalle!
Senast redigerad av Regislator 2025-10-19 kl. 16:44.
Citera
2025-10-19, 16:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Lessler
Varning för långt inlägg.

https://www.expressen.se/debatt/debatt-pedofiler-ska-domas-innan-de-begar-brott/

https://www.regeringen.se/contentassets/b341d49208c2416e9df20fdcde7f5ec3/lagradsremiss-ett-utvidgat-straffansvar-for-forsok-forberedelse-och-stampling-till-brott.pdf

Jag roade mig igår med att tröska igenom och analysera den remiss som överlämnades till lagrådet den 16 oktober. Det är det här lagförslaget Jimmie Åkesson refererar i sin debattartikel.

I tråden har det senaste dygnet lagförslaget, efter läsning av Åkesson-artikeln, uppfattats så, att nu är "Lex Dumpen" snart på plats och polisen kommer att ta över det arbete Dumpen gör idag. Så enkelt är det dock inte.

Artikeln och remissen talar om dels försök, dels förberedelse. Den första delen rör försök.

Vad Dumpen opinionsbildar och lobbar för är en lag som stadgar att så snart en person tror sig ha kontakt med ett verkligt barn i sexuellt syfte, men i själva verket är det en vuxen, förövar personen ett brott, närmast försök till "grooming", något som idag inte är straffbelagt ("otjänligt försök").

Det Åkesson skriver i artikeln, är att polis kan ingripa, till exempel genom att ta över ett verkligt barns chattkonversation och från den punkten ska det då vara möjligt att lagföra personen.

Det här är ett exempel som anges i lagrådsremissen. Gott så, men flera begränsningar ur ett Dumpen- och polisiärt perspektiv finns enligt det lagförslag som nu ligger på lagrådets bord:

När fara för brottets fullbordan är utesluten på grund av en myndighets åtgärd, ska försöket ändå utgöra brott. Det här är det nya, men inte mer än så.

Begränsningen ligger då i dels

A) myndighetsåtgärd som ingripande i ett (av gärningspersonen mer eller mindre initierat) händelseförlopp;

B) omfattar den nya regleringen bara myndighets åtgärd, inte privatpersoners;

C) ska det alltjämt för straffbart försök fordras att en person har påbörjat "ett visst brott".

A:

De situationer som avhandlas i lagförslaget är att polisen på olika sätt ska kunna agera så fullbordat brott aldrig kommer till stånd, men ändå gripa personen för brottsligt försök (vapen utbytt mot attrapp, narkotika utbytt mot lagligt medel, verkligt barn utbytt mot en polis i en chatt).

Lagförslaget träffar inte den situationen att polis á la Dumpen från scratch, så att säga, spelar ett barn:

I grunden, vilket uttrycks i remissen, är den nya regleringen inte tänkt att ändra på de generella försöksprinciperna (det skulle rubba en grundval i svensk rättsordning och kräver en mer genomgripande analys).

B:

Att lagförslaget endast omfattar myndighets åtgärd medför att ett ingripande från Dumpen inte leder till straffbart försök, ens om en Dumpenfiskare skulle ta över chattkonversationen från ett verkligt barn - Dumpen är ingen myndighet. I det läget är och förblir försöket "otjänligt", åtminstone som huvudregel. Detta krokar i punkt C nedan.

C:

För att ett otjänligt försök, på grund av myndighets åtgärd, ändå ska vara brottsligt, krävs att någon har påbörjat ett visst brott. Det där med "visst" är avgörande, och diskuteras i remissen.

"Visst" indikerar att det ska vara fråga om ett konkret, unikt brott i ett enskilt fall som har påbörjats.

Så är aldrig fallet i en Dumpensituation - den objektiva förutsättningen "verkligt barn" saknas. Jämför det med vapnet som utbyts mot attrapp eller det verkliga barnet som utbyts mot polis - då är det straffbart försök:

Från början fanns den objektiva förutsättningen "vapen" och "barn".

En situation som inte omfattas av lagförslaget, såsom jag tolkar det, är följande.

Polis får för sig att på måfå och utan samband med spaning efter ett "visst brott" lägga socker i påsar i ryggsäckar och placera ut i en park. Syftet är att gripa den som tror sig finna narkotika.

Anta att en person, som inte är föremål för spaning på grund av något ("visst") brott, passerar och i sanning och bevisligen tror sig ha kommit över narkotika. Något konkret brott, rent objektivt, var aldrig möjligt att fullborda. Tron/uppsåtet räcker inte för straffbart försök i det läget.

Dumpens fiskare, och även en fiskande polis á la Dumpen, är ryggsäcken.

Den andra delen av remissen, och Åkessons artikel, handlar om förberedelse.

Vid förberedelse krävs inte att det är fråga om ett konkret "visst brott" som har påbörjats, utan det räcker med att man har uppsåt att utföra en brottstyp. Förberedelsebestämmelsen skiljer sig på den punkten från försöksstadgandet.

Här kan det bli som Åkesson skriver, att den som i sexuellt syfte reggar ett konto under falsk flagg på ett digitalt ungdomsforum och därvid får kontakt med ett verkligt barn, skulle kunna dömas för förberedelse till ett allvarligt sexualbrott, inklusive våldtäkt mot barn (exempel från remissen).

Frågan är då om polis (eller Dumpen) skulle kunna snoka runt på dylika fora, identifiera dessa konton och gripa (alternativt lämna över till polis - Dumpen) personer för förberedelse, till och med innan de har fått kontakt med ett barn.

Frågan är vidare om polis skulle kunna spela barn á la Dumpen, få kontakt med ett konto, som förvisso är sig självt (Anders, 53), varvid denne Anders uttrycker sexuellt brottssyfte, och därefter gripa Anders för förberedelse.

Huruvida dessa situationer omfattas av den nya förberedelsebestämmelsen får kommande rättstillämpning/praxis utvisa. Remissen ger inga klara besked på den punkten.

Lagförslaget om förberedelse diskuterar även en vidgning av planeringsåtgärder; tankar manifesterade i handling.

Frågan är då:

Är det att i sexuellt syfte dyka upp på en överenskommen plats med vad man bevisligen tror är en 14-åring (Dumpenscenariot) en sådan planeringsåtgärd som skulle kunna konstituera straffbar förberedelse? Framtida rättstillämpning får ge svaret.

Hursomhelst, klart står att denna nya lagstiftning på inget sätt hindrar att Dumpen fortsätter sitt arbete. Snarare kan kanske Dumpen bidra till fall där förberedelse prövas rättsligt.

Lagförslaget utgör emellertid inte en kopia av det Dumpen egentligen vill se i lagstiftningsväg:

Försök till grooming ska vara straffbelagt, även om det hela tiden har varit en vuxen i andra änden och även om det är en polis.

Den situationen är som sagt alltjämt "otjänlig" (jämför ovan diskussionen om "visst brott" samt myndighets ingripande i ett redan, objektivt sett, påbörjat brottsligt händelseförlopp).
Det som skulle kunna slå tillbaks emot Dumpen är registrerandet utav falska konton.
Pedofilmamma kontona skulle kunna anses vara försök eller förberedelse att sälja ett barn.
14åringen, kan vara beroende på var de är. Då de skulle kunna ses som dessa falska profiler att de potentiellt skulle kunna komma i kontakt med riktiga barn.
Det står även i debattartikeln om att fejkkonton på ungdomsställen, jag har då aldrig hört om någon som nämnt att de kommit i kontakt med barnet på exempelvis roblox. Där emot är det några som nämnt Tinder och Grindr som är 18+ ställen. Även KIK som i europa är 16+ pga GDPR (googlar man på det står det dock att de har en officiell åldersgräns på 18).
Det är dock 13år på Snapchat, facebook, instagram, tiktok kommer inte på fler att kolla nu.

Kan även notera att jag läste om att snapchat har något skydd där konton under 18år låses ute ifrån vissa funktioner samt inte kan ändra sin ålder till 18+.

Men över lag så när de spatserar fram senare på snapchat under fanan att vara 13-14 år, skulle de kunna falla under den typ utav konton som kan bli dömda med de nya reglerna.
Citera
2025-10-19, 17:15
Medlem
Nu är det löjligt uppenbart att tråden svämmat över med konfronterade gäddor som spyr ut sina åsikter när dumpen (eller mer Sara) är på brantens rand. Med hänsyn till regelverket kan jag inte skriva vilka det är men ni lär kunna gissa er till det rätt enkelt.

Vi som länge skrivit här men som har en nyanserad syn på dumpen, dess metoder och personerna bakom organisationen står INTE på er sida.
Ni är äckliga människor som vill knulla barn och hittar noll sympati hos oss, er familj är det synd om dock.

Två fel gör inte ett rätt.
Citera
2025-10-19, 17:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Titanon
Nu är det löjligt uppenbart att tråden svämmat över med konfronterade gäddor som spyr ut sina åsikter när dumpen (eller mer Sara) är på brantens rand. Med hänsyn till regelverket kan jag inte skriva vilka det är men ni lär kunna gissa er till det rätt enkelt.

Vi som länge skrivit här men som har en nyanserad syn på dumpen, dess metoder och personerna bakom organisationen står INTE på er sida.
Ni är äckliga människor som vill knulla barn och hittar noll sympati hos oss, er familj är det synd om dock.

Två fel gör inte ett rätt.

Behöver inte alls vara "gäddor" Utan vanligt folk som tycker att Sara och Patrik gör fel med deras metoder. Jag tycker att istället för att hänga ut personerna så tycker jag de ska lämna in allt material till polisen. Det jag tycker är hemskt är att de anhöriga till "gäddorna" blir mobbade, utfrysta och mordhotade pga att deras anhörig hängts ut som "gädda". Sen tycker jag inte att det är okej att Sara spenderat pengar på personliga saker som restaurangbesök, körkort, ny bil m.m för de swishpengar de fått in av privatpersoner.
Citera
2025-10-19, 17:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av jamenvisst123
Behöver inte alls vara "gäddor" Utan vanligt folk som tycker att Sara och Patrik gör fel med deras metoder. Jag tycker att istället för att hänga ut personerna så tycker jag de ska lämna in allt material till polisen. Det jag tycker är hemskt är att de anhöriga till "gäddorna" blir mobbade, utfrysta och mordhotade pga att deras anhörig hängts ut som "gädda". Sen tycker jag inte att det är okej att Sara spenderat pengar på personliga saker som restaurangbesök, körkort, ny bil m.m för de swishpengar de fått in av privatpersoner.

Asså jag och 99% här inne håller med dig om de bristerna du lyfter.
Men gällande de inlägg jag tänker på så är de av kraftig personlig karaktär, är bara personligt hat och inget konkret.
Blir rätt tydligt.
Citera
2025-10-19, 17:59
Medlem
Citat:
Men gällande de inlägg jag tänker på så är de av kraftig personlig karaktär, är bara personligt hat och inget konkret.
Blir rätt tydligt.
Mycket möjligt att du har rätt. Finns en annan tråd där trådskaparen påstår ha en vän som blev tagen. En annan tråd där trådskaparen påstår sig ha hängt ut en vän.

Det finns uppenbarligen gäddor som är aktiv på forumet.

Håller förövrigt också med om bristerna. Tror flesta av dessa brister hade kunnat rättats till om de bytte ut Sara.
Citera
2025-10-19, 18:02
Medlem
Citat:

Dina snyftargument är det ingen vanlig människa som bryr sig om.
Ja det måste få in pengar för att kunna leva samtidigt som de gör det de gör.
Att anhöra blir påhoppade ( vilket jag tror är ovanligt) beror troligtvis på att gäddan bor kvar i fastigheten.
Visa gärna alla fall där anhöriga blir utsatta, och nej två fall duger inte.
Så ska jag svara och ta ställning till det, annars hamnar det under kategorin era övriga fantasier
Även om de skulle tjäna 100 000 i månaden och knarka varje dag så är deras arbete värt väldigt mycket.
Det finns ingen som är normala i skallen som inte tycker att alla medel är tillåtna för att stoppa barnknullare
Citera
2025-10-19, 18:13
Medlem
MeggieClearys avatar
Citat:
Det vore väl konstigt om inte någon av de snart 700 gäddor skulle befinna sig här i tråden.
Senast redigerad av MeggieCleary 2025-10-19 kl. 18:19.
Citera
2025-10-19, 18:19
Medlem
Citat:
ag tycker att istället för att hänga ut personerna så tycker jag de ska lämna in allt material till polisen.

För sjuttioelfte gången; problemet är att det än så länge inte är olagligt att försöka ofreda och planera brott mot barn om "barnet" sen råkar visa sig vara vuxen. Det innebär risker för verkliga barn som kan undvikas om beteendet i sig (oavsett om verkligt barn finns eller ej) kriminaliseras.

Något som är mer omdiskuterat här i tråden är grundläggande moral och där anser iaf jag att det är väldigt grundläggande att inte göra sådant som inte tål granskning. Visst kan vi alla någon gång bryta mot denna regel men då tar man ansvar för det och skyller inte på andra när det uppdagas. Gäddor som inte skyller ifrån sig trots är alltför sällsynta (men de finns och ska ha respekt för det).
Senast redigerad av Regislator 2025-10-19 kl. 18:21.
Citera
2025-10-19, 18:27
Medlem
Ankan-mannens avatar
Citat:
Blir rätt tydligt.
Den som hatar får hat tillbaka, bara hat kan motivera uthängningarna till allmän allmänhet. Het hett som fan. Hat>hat>hat>hat... Hat skapar Saras kritik mot media, som skapar kritik mot Dumpen.
Citera
2025-10-19, 18:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MeggieCleary
Det vore väl konstigt om inte någon av de snart 700 gäddor skulle befinna sig här i tråden.

Det håller jag med om men dock vet jag inte hur många gäddor som är aktiva i den här tråden. Jag avskyr pedofiler det är det värsta jag vet, eftersom jag själv blev utsatt för en pedofil när jag var 14 när jag var utomlands av en gubbe som nästan var 70-år och jag vet fortfarande idag vad han heter och var han bodde(Antar att han är död idag), och han blev aldrig åtalad då jag fick höra rykten om att han tog livet av sig, och jag hade hellre sett han blev åtalad för brottet istället för att gå fri, eftersom jag inte vet om han förgrep sig på andra barn. Det jag tror just i den här tråden är väl att folk tycker att Dumpens metoder är fel och att följarna från Dumpen anklagar alla för att vara pedofiler och peddokramare om man kollar på Facebook och det tycker jag är helt fel att anklaga folk för något sådant bara för att man inte tycker om Dumpens metoder. Och jag vill att alla pedofiler ska straffas!
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in