2025-10-18, 11:14
Medlem
Tycker det är märkligt att det inte hennes död uppmärksammats mer. när hon började forska så var uppfattningen att vi var ensamma om att kunna tillverka redskap. Forskarna trodde att djur inte hade något medvetande/personligheter

https://www.sverigesnatur.org/intervju/ratt-jane-tarzan/

Tala om att en person har förändrat uppfattningen om vad som är en människa
Citera
2025-10-18, 11:16
Medlem
solstrålars avatar
Va? När hon dog var det artiklar överallt i alla tidningar. Vad pratar du om?
Citera
2025-10-18, 11:36
Medlem
https://www.svt.se/nyheter/utrikes/jane-goodall-ar-dod Publicerad 1 oktober 2025

https://www.sverigesradio.se/artikel/schimpansforskaren-jane-goodall-ar-dod Publicerat onsdag 1 oktober kl 20.15

https://www.svtplay.se/klipp/KVwwbJd/jane-goodall-ar-dod-lag-bakom-revolutionerande-studier-av-vilda-apor

Även skitblaskor som sexpressen och aftonhoran hade artiklar om detta. Dock vill jag inte bidra till att dessa svenskfientliga tidningar tjänar pengar så jag länkar inte.

DN hade artikel.

Massor med småtidningar likaså. Antagligen för att alla köper in skit från TT direkt.
100 tidningar samma nyheter.

Den som brustit i uppmärksamhet är nog TS själv.

För övrigt är det bara efterblivna människor som trott att djur inte har någon medvetande eller personligheter.
Det har aldrig varit en hemlighet att djur kan tillverka redskap.
Fan till o med fåglar fixar ju detta.
Senast redigerad av 45Lokar 2025-10-18 kl. 11:38.
Citera
2025-10-18, 11:44
Avslutad
Också gått mig helt förbi, ett bevis för att flödet idag är för stort.

Däremot är jag mer förvånad över upptäckten att en kändis av den digniteten inte hade någon tråd sen innan på Flashback.
Citera
2025-10-18, 11:51
Medlem
NyfikenMenErfarens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av IanMcEwan
Också gått mig helt förbi, ett bevis för att flödet idag är för stort.

Däremot är jag mer förvånad över upptäckten att en kändis av den digniteten inte hade någon tråd sen innan på Flashback.

Flödet är ej så stort idag men man drunknar ju i bullshit om Palestina och Ryssland.
Citera
2025-10-18, 17:56
Medlem
Roerligs avatar
Min personliga betraktelse av hennes bidrag till fördjupad förståelse av tillvaron fokuserar på brott mot vid tiden rådande synsätt på naturen och det utan utvecklad teoretisk grund. Bidragen sveper över flera vida områden. Hon var i vissa fall pionjär, i andra katalyserade hennes observationer den intellektuella utvecklingen.

Det var främst två synsätt hon bröt emot, dels den behavioristiska och dels den idealiserande om en natur i harmoni.

Enligt den behavioristiska doktrinen var djur automater som inte kunde tillskrivas inre liv, känslolägen eller personligheter. Detta ställde Goodall på ända. Schimpanser hade tydliga personliga drag och reagerade subtilt känslomässigt. I backspegeln kan man se att här plockas den individuella variation i beteenden upp som Darwin förutsåg och som selekterades av miljön på samma sätt som andra drag. Detta gödde även beteendeekologin och som kopplade tillbaka med teoribildning.

Hennes observationer av infanticid och genocida tendenser som naturliga drag hos schimpanser var omvälvande, även för henne själv. I naturen rådde ingen harmoni, utan den präglades snarare av konflikter - även detta en koppling tillbaka till Darwins insikter. Teoribildningen gällande detta har alltsedan hennes pionjärinsatser varit omfattande och latenta evolutionära konflikter kan nu observeras på alltifrån intragenomisk nivå och uppåt.

Så trots hennes alltför långt drivna antropomorfism och en till viss del "flummig" grundinställning, så var hennes fältstudier banbrytande och mycket värdefulla för den vetenskapliga och darwinistiska förståelsen av beteenden i naturen.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in