2025-10-15, 19:16
Avslutad
Jag har fått ett jobb i Härnösand och ska flytta dit till våren. Under sommaren så jobbade jag i stan och fick lite av en känsla stan.

Nu till boende frågan, jag kan köpa en lägenhet det är billigt kommer kanske inte göra det på en gång. Men är det smart? Kommer efter att ha fått ett arv ha råd att köpa en lägenhet utan lån. Är det värt det eller ska jag vänta å köpa villa?

Jag vill komma till stan då jag är sååååå trött på all stress i sthlm området, vill bara ha lugn och ro. Inga fest ingen sprit bara lugn och ro, helgerna ska spenderas med vandring och skidåkning på vårdkasbwrget.

Har du bott i Härnösand? Vad tyckte/tycker du?
Citera
2025-10-15, 19:19
Medlem
HBTKuks avatar
Jag har ingen större erfarenhet av staden mer än genomresa - men är inte detta ett lysande tillfälle att skita i lägenhet och i stället njuta livet i ett torp eller liknande?
Citera
2025-10-15, 19:23
Medlem
Onanikrems avatar
Husen 3-4 mil ifrån H-sand är svinbilliga. Om jag skulle flytta dit skulle jag köpa hus. (Nej, vill inte flytta dit)
Citera
2025-10-15, 19:36
Medlem
NyfikenMenErfarens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Onanikrem
Husen 3-4 mil ifrån H-sand är svinbilliga. Om jag skulle flytta dit skulle jag köpa hus. (Nej, vill inte flytta dit)

Men det är mycket jobb med hus. Men ja jag hade också köpt hus där eller 2 hus.
Citera
2025-10-15, 19:45
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av darthvader998
Jag har fått ett jobb i Härnösand och ska flytta dit till våren.

Nu till boende frågan, jag kan köpa en lägenhet det är billigt kommer kanske inte göra det på en gång. Men är det smart? Kommer efter att ha fått ett arv ha råd att köpa en lägenhet utan lån. Är det värt det eller ska jag vänta å köpa villa?
Kan vara smart att köpa nu då det är köparen som har fördel på marknaden. Villa låter dumt, om du inte hade tänkt att ha det som en investering och sälja om tio år eller något.
Citera
2025-10-15, 21:12
Medlem
Googla på ”radhus Härnösand hemnet”, så kommer flera trivsamma billiga alternativ upp.
Citera
2025-10-16, 00:59
Medlem
sykkelpumps avatar
Jag skulle nog passa mig för att köpa ett hus utanför tätorten, hela Norrland är avfolkningsbygd det har bara inte riktigt nått kustnära områden ännu i samma omfattning som inlandet.
Citera
2025-10-16, 15:58
Medlem
Har bott här i hela mitt liv. Trivs riktigt bra och du får härlig natur direkt när du går utanför dörren. De som inte bor här kanske inte kan svara korrekt på hur det är att bo här och hur arbetssituationen ser ut.
Låt mig berätta om Härnösand…

Härnösand är en stad med lagom puls — liten nog för att du ska känna igen folk på stan, men stor nog för att ha liv, kultur och möjligheter. Du har havet, skogen och fjällen runt hörnet. Det tar tio minuter från centrum till naturreservat, badstrand eller skidspår. 🌲🌊🎿

Här finns ett aktivt näringsliv med både traditionella industrier och nya teknikföretag på uppgång. Kommunen satsar på hållbarhet, utbildning och företagande — så vill du starta eget, finns det stöd och nätverk direkt på hemmaplan.

Arbetslivet här präglas av balans. Det finns gott om jobb inom vård, teknik, energi, utbildning och bygg — och framför allt: man slipper storstadens stress. Här kan du faktiskt sluta jobbet och vara på fisket, padelbanan eller med familjen inom tio minuter. 🎣🏸

Härnösand är dessutom en stad med själ. Vi har gamla träkvarter, moderna skolor, ett starkt kulturliv och ett gäng riktigt envisa entreprenörer som brinner för att hålla staden levande. Det är den där speciella blandningen av trygghet och framåtanda — där folk hälsar på gatan men också tänker nytt.

Och så klart — bostadspriserna! Här får du ett riktigt hus för priset av en parkeringsplats i Stockholm. 🏡😉 VÄLKOMMEN!
Citera
2025-10-16, 18:18
Medlem
IceEyess avatar
Har bott i Härnösand. För mig som uppskattar hög puls och nattliv så var det väl inte idealiskt, men föredrar man stillsamhet och en stressfri tillvaro så är Härnösand ypperligt. Det nödvändigaste är beläget inom behagligt avstånd och en hel del angenäma besöksmål finns också i närheten: Smitingen, Sveriges största bilmuseum, Hemsö fästning osv.

Vill man bo lite avsides så är Älandsbro ett bra alternativ.
Citera
2025-10-16, 20:39
Medlem
Cartiers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Oddjob2021
Har bott här i hela mitt liv. Trivs riktigt bra och du får härlig natur direkt när du går utanför dörren. De som inte bor här kanske inte kan svara korrekt på hur det är att bo här och hur arbetssituationen ser ut.
Låt mig berätta om Härnösand…

Härnösand är en stad med lagom puls — liten nog för att du ska känna igen folk på stan, men stor nog för att ha liv, kultur och möjligheter. Du har havet, skogen och fjällen runt hörnet. Det tar tio minuter från centrum till naturreservat, badstrand eller skidspår. 🌲🌊🎿

Här finns ett aktivt näringsliv med både traditionella industrier och nya teknikföretag på uppgång. Kommunen satsar på hållbarhet, utbildning och företagande — så vill du starta eget, finns det stöd och nätverk direkt på hemmaplan.

Arbetslivet här präglas av balans. Det finns gott om jobb inom vård, teknik, energi, utbildning och bygg — och framför allt: man slipper storstadens stress. Här kan du faktiskt sluta jobbet och vara på fisket, padelbanan eller med familjen inom tio minuter. 🎣🏸

Härnösand är dessutom en stad med själ. Vi har gamla träkvarter, moderna skolor, ett starkt kulturliv och ett gäng riktigt envisa entreprenörer som brinner för att hålla staden levande. Det är den där speciella blandningen av trygghet och framåtanda — där folk hälsar på gatan men också tänker nytt.

Och så klart — bostadspriserna! Här får du ett riktigt hus för priset av en parkeringsplats i Stockholm. 🏡😉 VÄLKOMMEN!

Hela ditt svar ger känslan av eufemism.
Du jobbar som kommunikatör inom kommunen va?
Citera
2025-10-18, 07:40
Moderator
Sun Rulers avatar
Innan jag hade investerat i en lägenhet eller liknande så hade jag tittat på den demografiska trenden i Härnösand och försökt bedöma huruvida det är sannolikt att bostadspriserna inte kommer sjunka alltför mycket.

Därefter hade jag tagit ställning huruvida en viss prisjustering nedåt är acceptabel för egen räkning.

F.ö. så verkar det vara en väldigt avslappnad ort. Jag besökte en kompis som satt ting där förut och jag har aldrig bevittnat så många i mjukisbyxor och foppatofflor i en stadsmiljö på kontorstid som där.
Citera
2025-10-18, 08:28
Medlem
East.Clintfoods avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sun Ruler
Innan jag hade investerat i en lägenhet eller liknande så hade jag tittat på den demografiska trenden i Härnösand och försökt bedöma huruvida det är sannolikt att bostadspriserna inte kommer sjunka alltför mycket.

Därefter hade jag tagit ställning huruvida en viss prisjustering nedåt är acceptabel för egen räkning.

F.ö. så verkar det vara en väldigt avslappnad ort. Jag besökte en kompis som satt ting där förut och jag har aldrig bevittnat så många i mjukisbyxor och foppatofflor i en stadsmiljö på kontorstid som där.

Låt mig gissa, du var ende negern iklädd kostym där? Du lär ha blivit uttittad
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in