2025-10-12, 12:16
Medlem
Hej,

Är det någon här som betalar för Chat GPT Pro?

Jag har haft den vanliga för 25 euro i månaden i snart ett år.

Jag använder detta mest för mitt jobb men också för mina studier när jag studerar.

Jag vill veta hur mycket bättre Pro egentligen är än den vanliga och ifall det går att göra t.ex litteratur genomsökning på riktigt utan massor av hallucinationer t.ex

Tack
Citera
2025-10-12, 21:34
Medlem
Undrar också
Citera
2025-10-12, 21:50
Medlem
polseks avatar
Värdet för mig är att det inte är någon väntetid när jag laddar upp en bild eller vill få en skiss (använder i jobbet). Hände för ofta att jag blev ståendes som en idiot och fick vänta, inte stressvänligt.

Jag har för mig att möjligheterna att spara sökningar/trådar i olika mappar är en pro-funktion men jag minns ej/är osäker.
Jag hade sagt upp prenumerationen om jag haft tid att vänta, jag tycker priset är saftigt för vad man får.
Citera
2025-10-12, 21:52
Medlem
psychicsailors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Cheddarjoe
Hej,

Jag använder detta mest för mitt jobb men också för mina studier när jag studerar.

Jag vill veta hur mycket bättre Pro egentligen är än den vanliga och ifall det går att göra t.ex litteratur genomsökning på riktigt utan massor av hallucinationer t.ex

Tack

Om du ska göra seriös "litteratursökning på riktigt" så ska du inte använda ChatGPT direkt. Däremot är Pro ju bra på att hitta nyheter och fakta. OpenAIs affärsmodell ändrar ju sig lite då och då men skillnaden idag mellan Pro och gratis-varianten är väl mest antalet prompter du får köra, och ibland hastighet? Den dagen GPT 6 kommer så kommer Pro säkert få den lite tidigare än gratisätarna.

ChatGPT är däremot bra på att göra riktiga prompter till dig, som du sen kan köra i faktiska databaser, t ex Diva, SwePub, eller Google Scholar, beroende på ditt syfte.
Citera
2025-10-13, 02:16
Moderator
ksvs avatar
Citat:
Hej,

Vad menar du med den "vanliga"? Vilken av modellerna i GPT 5 brukar du använda, om du upplever hallucinationer?

Jag har tillgång till Pro. Upplever dock inte att den är så mycket bättre än Thinking/Tänk längre.
Senast redigerad av ksv 2025-10-13 kl. 02:19.
Citera
2025-10-16, 18:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av psychicsailor
Om du ska göra seriös "litteratursökning på riktigt" så ska du inte använda ChatGPT direkt. Däremot är Pro ju bra på att hitta nyheter och fakta. OpenAIs affärsmodell ändrar ju sig lite då och då men skillnaden idag mellan Pro och gratis-varianten är väl mest antalet prompter du får köra, och ibland hastighet? Den dagen GPT 6 kommer så kommer Pro säkert få den lite tidigare än gratisätarna.

ChatGPT är däremot bra på att göra riktiga prompter till dig, som du sen kan köra i faktiska databaser, t ex Diva, SwePub, eller Google Scholar, beroende på ditt syfte.

Stämmer inte, chat gpt PRO har mer intelligens än premium och premium har mer än gratis. Man allokerear mer kraft åt konsumenter som betalar mer helt enkelt.
Citera
2025-10-16, 18:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ksv
Vad menar du med den "vanliga"? Vilken av modellerna i GPT 5 brukar du använda, om du upplever hallucinationer?

Jag har tillgång till Pro. Upplever dock inte att den är så mycket bättre än Thinking/Tänk längre.

Det är samma modeller oavsett om du använder Free, Premium Eller Pro.

Skillnaden är att man låser upp mer IQ > beräkningskraft > whatever - med Premium än med Free och mer med Pro än med Premium.

Det är så de säljer in det iaf. Och användare berättar om det också på reddit men jag vill ha en hands on från en svensk person tänkte jag, vad det innebär för kliv om någon vet om det.
Citera
2025-10-16, 19:35
Moderator
ksvs avatar
Citat:
Det är samma modeller oavsett om du använder Free, Premium Eller Pro.

Skillnaden är att man låser upp mer IQ > beräkningskraft > whatever - med Premium än med Free och mer med Pro än med Premium.

Det är så de säljer in det iaf. Och användare berättar om det också på reddit men jag vill ha en hands on från en svensk person tänkte jag, vad det innebär för kliv om någon vet om det.
När jag loggar in med ett privat gratiskonto kan jag inte välja modell alls. Det står bara "GPT-5", som är den snabba varianten för enkel konversation. Den svarar blixtsnabbt men hallucinerar ganska mycket och duger dåligt till någon form resonemang.

När jag loggar in på betalkontot så har jag dessutom en hel rad resonerande modeller av GPT 5. Snabbvarianten finns också (heter "instant") men den använder jag aldrig till annat än om jag vill testa röstchatt.
Utöver den har jag:
* Thinking mini. Den tänker i regel 5-10 sekunder. Den använder jag till det mesta vardagliga.
* Thinking (standard). En avancerad resonerande modell som tänker någon minut eller mer och producerar bra svar med utförligt resonemang.
* Thinking (longer). Tänker oftast 2-5 minuter och producerar väldigt bra svar. Den använder jag regelbundet för analys av större texter, för min ofta bolagsrapporter. Här finns en begränsning på 200 svar per vecka.
* Thinking Pro. Den mest avancerade modellen avsedd för vetenskaplig analys. Tänker 5-15 minuter och kan utan vidare producera svar på 5-6 sidor om man ber den. Jag har 15 sådana per månad i Team-prenumerationen men jag är osäker på om man får med den i vanliga Plus.

Jag upplever i princip aldrig att de resonerande modellerna hallucinerar.

Vill du göra något annat än att fråga om enklare saker som du lika gärna kan googla, är det alltså en ENORM skillnad redan med Thinking mini.
Även om du inte känner dig övertygad om det jag skriver, rekommenderar jag starkt att du åtminstone testar i en månad.

För att förtydliga, pratar jag alltså om OpenAI:s chatgpt.com. Det är Plus-abonnemanget du ska. Pro är för företag och kostar över 2000 kr per månad.
Citera
2025-10-16, 20:03
Medlem
psychicsailors avatar
Citat:
Stämmer inte, chat gpt PRO har mer intelligens än premium och premium har mer än gratis. Man allokerear mer kraft åt konsumenter som betalar mer helt enkelt.

Ah, ja det är jag som förväxlade Pro och plus. My bad.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in