2025-10-16, 13:26
Medlem
Karmans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Reverend.Camden
Det gäller väl enbart hyres- och bostadsrätter? Den egna villan kan ju inte beläggas med parkeringsskatt (man kan bo i villa utan att äga den men då är det hyres- eller bostadsrätt).
Så klart. Du betalar väl inte hyra till dig själv?
Citera
2025-10-16, 13:28
Medlem
Karmans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DrGiggles
Jag bor i en nyare brf och betalat moms på min parkeringsplats avgift från dag 1. Parkeringarna/marken ägs till fullo av föreningen medans debiteringen/betalningen sköts/sker till ett av de större parkeringsbolagen. Kan inte säga hur det ser ut på andra brf:er. Så hos oss blir det ingen skillnad.Var själv nyfiken och tog rätt på vad som gällde oss för ett tag sen, när det här kom upp.
Jag bor i BRF och vi betalar ingen moms på garageplatsen. Så det blir en höjning med typ trehundra i månaden...
Senast redigerad av Karman 2025-10-16 kl. 13:42.
Citera
2025-10-16, 13:34
Medlem
halaltarzans avatar
Nej nu jävlar kommer jag få 125 kr mer att betala i månaden. Hoppas den här skitregeringen byts ut nästa år.
Citera
2025-10-16, 13:53
Avstängd
Paris24s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bithax
Jo bilister är lovligt byte att casha hem stålar ifrån.
Eller omvänt. Bilister älskar sina bilar och betalar vad som helst för dem.

Eftersom hyresvärden ska betala in MOMS så blir även MOMS avdragsgill t.ex städning renovering el värme osv. När de las MOMS på frimärken så gick det plus minus noll för staten, det är ju egentligen bara MOMS på "vinsten" och postnord har aldrig gått med vinst.

Mitt företag går alltid med MOMSförlust för staten, eftersom jag säljer med lägre MOMS så jag får tillbaka 100.000 kr varje år. Fyndigt system, MOMS.
Citera
2025-10-16, 14:21
Medlem
Fy Satans jävlar vilka jävla svin, skatteverket kan dra åt helvete, hoppas att dom brinner i helvetet
Citera
2025-10-16, 14:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Reverend.Camden
Det gäller väl enbart hyres- och bostadsrätter? Den egna villan kan ju inte beläggas med parkeringsskatt (man kan bo i villa utan att äga den men då är det hyres- eller bostadsrätt).
Vad betalar du i dag till dig själv för parkeringsplatsen på din egna tomt?
Citera
2025-10-16, 14:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 1754
Sä här går det när aktivister jobbar på myndigheter. I detta fall Skattemyndigheten.

Antagligen Miljöpartister som ligger bakom detta.
Hoppas att mp brinner i helvetet
Citera
2025-10-16, 14:44
Medlem
Tänker mig att ett sådant beslut kommer att överklagas, om det nu går. Och vad kommer de kräva moms på i framtiden? Tillgång till tvättstuga? Internet som ingår i hyran?
Citera
2025-10-16, 14:54
Medlem
Bostadsrättsföreningar är sällan momsregistrerade idag. Blir mycket merarbete på många plan om alla ska göra det.
Citera
2025-10-16, 14:57
Medlem
Dundersnubbens avatar
Sossesverige gör det igen. Det ska bara bli dyrare att leva för pengarna måste in. Snart blir det skatt på luften vi andas.
Citera
2025-10-16, 15:18
Medlem
Vansterpartiets avatar
Otroligt obskyr fråga att ens ta upp för "nytt ställningstagande". Varför kan man inte bara låta saker och ting vara.
Citera
2025-10-16, 15:24
Medlem
Karmans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Stiffinger
Tänker mig att ett sådant beslut kommer att överklagas, om det nu går. Och vad kommer de kräva moms på i framtiden? Tillgång till tvättstuga? Internet som ingår i hyran?
Ja, det är inte omöjligt. Revisionsbyrån BDO är inne på den linjen:

"Notera att BDO inte anser att det finns stöd i den EU- praxis som Skatteverket hänvisar till för det andra rekvisit som Skatteverket ställer upp. BDO:s uppfattning är att det i den EU-praxis som Skatteverket hänvisar till, endast finns stöd för de två rekvisit som Skatteverket fastställt i sitt tidigare ställningstagande, och någon ny rättspraxis kring upplåtelse av parkeringsplats har inte tillkommit. Det är därmed sannolikt att frågan kommer bli föremål för prövning av Skatterättsnämnden och förvaltningsdomstolarna."

https://www.bdo.se/sv-se/artiklar-insikter/skatteverket-tvarvander-avseende-moms-vid-parkeringsupplatelse
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in