2025-10-16, 03:39
Medlem
particulum1s avatar
Ja, som många nämnt i tråden, beror det på en oförståelse, ignorans av den biologiska, mikroskopiska sidan av verkligheten. Små organismer och varelser som ligger bortom vad våra fem sinnen klarar av att observera kan ge upphov till vidskepelser och andra, låt oss säga, ovetenskapliga antaganden.
Citera
2025-10-16, 04:12
Medlem
Smesos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av CuteTwink-I-was
Det är kopplat till förutsättningar för att lagra och ta tillvara livsmedel. Tänk exempelvis på gamla testamentets förbud mot skaldjursbuffer. Förbudet för fläsk bottnar i trikiner, förbudet mot skaldjur matförgiftning.

Exakt, det är så förbuden uppkom.
Antingen har någon ledare eller någon överstepräst observerat att ätande av grisar och skaldjur ofta lett till svår sjukdom och eftersom de själva haft otillräcklig auktoritet att förbjuda att deras folk äter sådan mat så har de hittat på att Gud förbjuder denna mat. Ett briljant sätt att införa regler som folk på den tiden faktiskt skulle följa.

Hela poängen är att någon visste att folket inte skulle lyda ett förbud från en vanlig dödlig, så de hittade på låta Gud stå för förbudet. Då skulle folket lyssna och lyda.
Citera
2025-10-16, 04:23
Medlem
Adidass avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kalkryggar
Saken är den att på den tiden så var griskött lite mer "orent" än vad det är idag samt att tillagningsmetoderna inte var de bästa. Så det var ett okej beslut då.

Idag lever vi med en annan gris och tillagningsmetoder vilket gör att grisen är ett mycket bra val. Så man ska äta Herr Gris.

Om man skulle tänka som de tänkte då så skulle ju kycklingen vara tvärförbjuden att äta idag.

Men muslimer sitter fast i tiden innan medeltiden då deras onda bok som de följer är definierad som den är. Endast bildning kan råda på det och i Sverige så kan vi nog inte lösa det då vi till och med låter skattemedel gå till muslimsk hjärntvätt av barnen.

Judar också då antar jag?
Citera
2025-10-16, 04:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av HardOutHere4APimp

Din förklaring om trikiner blir svårköpt eftersom man inte kände till vad det var när koranen skrevs. Att det anses orent förstår jag, och det är då för att grisar i sin tur är asätare. Okej.

De behövde inte veta vad trikiner är - de behövde bara se sambandet mellan att äta griskött och att bli sjuk.
Citera
2025-10-16, 04:31
Medlem
Adidass avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Gosif
Religioner, plural? Är det inte endast islam?

Skrämmande att det finns vuxna människor som inte vet såna basala saker som att även judar inte får äta fläsk. Hur går man igenom ett helt liv utan den minsta allmänbildning? Det tragiska är att era röster är värda precis lika mycket som våra.
Citera
2025-10-16, 04:35
Medlem
Adidass avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kalkryggar
Jag glömmer inte bort någonting. Jag är inte heller någon "muslimhatare" så hitta inte på trams. Det var även förbjudet för kristna back in the day.

Tragikomik att läsa den kommentaren och sen läsa din signatur som du tror är så ”klok. Ignorance is bliss som man säger.
Citera
2025-10-16, 04:37
Avstängd
Matadhamsters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Nakkvarr
Hahaha! Är det någon som på allvar tror att dedär gamla grottfolken förstod sådant som smittspridning, i kulturer där sjukdomar gemenligen tillskrevs sådant som "onda andar"!?

Nej, de tyckte väl helt enkelt att grisar såg rätt otäcka ut! Och därtill gärna bökade runt och rullade sig i pölar av avföring, då ingen annan källa till avsvalkning fanns att tillgå!

Egyptier, greker och romare, för att inte tala om alla samtida folkslag i ostasien på motsvarande breddgrader, åt med god aptit fläskkött utan att drabbas av några menliga följder.
Du tänker att människor som skapar världsreligioner är helt efter? Jordbruket uppstod i området kring nuvarande Irak. Som jämförelse.

Självklart är det med gris endast baserat på att visa djur var olämpliga som föda och givetvis så har olika platser kunnat hantera olika kött på olika vis.

Förövrigt har alla folk drabbats av en massa otrevliga sjukdomar genom historien.
Citera
2025-10-16, 05:42
Avstängd
Omskärelse av pojkar hade från början medicinska syften, hundar kunde sprida rabies och gris hade trekiner.

Sedan skrevs detta ner i en sagobok som blev lagen, eftersom det inte fanns något statsskick då.
Och Islam var inte den enda religionen med dylika regler, men även fast Islam är så pass mycket nyare än Kristendom så är den hopplöst gammalmodig.
Citera
2025-10-16, 05:44
Medlem
Riksreptilens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sunimod
Enligt ChatGPT

"Förbjudet (haram) enligt Koranen.

Anledning:

Fläskkött ses som orent (najis).

Koranen (t.ex. Surah Al-Baqarah 2:173) förbjuder ätandet av "kött från svin".

Syftet är att följa Guds bud och leva ett rent liv, både kroppsligt och andligt."

Vad anser Quran-GPT om att äta arabiska fullblod vs mulåsnor (äkta" rasbastard", som är steril som straff) ?

Jag är tyvärr avstängd en vecks från min favorit DeepSeek efter att ha frågat för mycket om filmindustrin i Hong Kong.
Citera
2025-10-16, 06:04
Medlem
Sunimods avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BucketCola
Fläskkött är dock mer tåligt mot förvaring än skaldjur och annan fisk.

Vilket dock till viss del förbjuds av enligt bibliska föreskrifter (vet inte vad Koranen säger).

Jag säger till viss del eftersom även skaldjur och fiskar utan fjäll och fenor förbjuds enligt Bibeln, alltså typ mal och kräftor.

Är fläskkött mer tåligt mot förvaring än exempelvis lax och torsk?
Jag tänkte i förhållande till nötkött.
Citera
2025-10-16, 06:24
Medlem
kalkryggars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Adidas
Judar också då antar jag?

Visst finns det judiska troende grupper som är strikta. Men de är mycket få i antal och andel av den judiska gruppen. De flesta troende judar är reformvänliga liksom de flesta kristna är.

Men noterbart är att lejonparten av alla judar är sekulära och tror inte på sånt trams. Man måste tänka på att juden är en modern och begåvad människa. I Israel så räknar man med att ca 80% av alla judar är sekulära. Israel är trots allt ofta ansett som ett av världens mest sekulära länder.

Så kommentaren "Judar också då antar jag" är extremt missvisandes som en bekräftande fråga. Det är dock ett nej som svar på frågan med ovan text som motivering.
Citera
2025-10-16, 06:27
Medlem
Bara nått dom själva hittat på, det går ju bra att dricka sprit, ligga med svenska tjejer, röka, vara otrogna, samt en massa andra saker. Men just fläsk då är man så petig och ska vara muslim, den religonen är så fruktansvärt ohederlig och jag tror inte det detvfinns en enda ”muslim” som följer sin religon.

Eller jag har träffat en muslim engång i mitt liv som va extrem på alla sett, och det sjuka va att inte ens han tyckte om muslimer för som han sa ingen muslim följer våra regler och ska heller inte betraktas som muslim.

Jag har förstått vad han menar då jag såg hur han va dag ut och dag in.

Så fläskkött är något många muslimer äter när ingen ser men utåt ska man bråka om att det är smutsigt kött.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in