Citat:
Ursprungligen postat av
Ulrik.Agren
Ja, nu återstår för TS att delge sin kostnad för elöverföringen.
En del kommer undan billigt alltså, eller hur slår effektavgiften räknat per kWh?
klipp
Effektavgiften rör till det ordentligt om man vill ha kostnad per kWh. Det blir en helt ny dimension på elkostnaden. Något mellanting mellan en fast månadskostnad och en rörlig elkostnad. Har du råkat konsumera mycket under en timme i början av månaden så lönar det sig inte resten av månaden att vara försiktig med effektuttaget.
Jag har under året skruvat och filat på min strategi att hålla ned effektuttaget. Det är inte lätt ska gudarna veta. Det jag kan göra och gör är:
1.) Styra min varmvattensberedare och portionera ut under dygnet när den ska vara på. Vill jag värma vattnet i en timme så låter jag den gå igång vid en halvtimmesklockslag. Då fördelas effektlasten ut under två timmar.
2.) Värma vattnet mellan kl 22 och 06. Då under natten räknar Ellevio effekten bara till hälften.
3.) Efter att nattsänkningen för min elradiatorer har gått över till dagtid och börjar värma rejält låter jag dem starta på halvtimmesklocklag.
4.) Tillsammans med mina solpaneler och batteri så kan jag ställa in begränsningar i elinporten så man minimerar risken att snitteffekten (effektkostnaden bygger på de tre högsta effektuttagen per timme och månad) drar iväg. Förutsätter att det finns el i batteriet att stötta med. Därför laddar jag det på natten med el från nätet, men inte för kraftigt så snittet ökar, med en maxgräns på hur mycket el jag importerar. Finns det sol så laddas batteriet även på dagen.
5.) Batteriet fungerar utmärkt till att dämpa effektuttaget genom att bestämma vad maxgränsen för effekten av import av el får vara. T ex under en timme då spisen fick jobba mycket så köpte jag bara 1 kWh men konsumerade 2 där resterande 1 kWh togs från batteriet.
Vänligen Näckrosen.