2025-10-14, 00:29
Medlem
Waterlilys avatar
Jag ser oljefyllda elelement som rest från den tiden man hade bimetalltermostater. Då var det praktisk och mer komfortabelt att ytan på elenentet inte varierade så kraftigt då det att var långa tider mellan tillslag och frånslag av termostaten. Då kunde cykeltiden mellan två tillslag vara betydligt många tiotals minuter. Jag har ett icke oljefyllt elelement med bimetalltermostat i garaget där då det är inkopplat tar 15 minuter innan det slår ifrån. Då har dess termostat ändå ett litet värmemotstånd på 1/3 W som värmer termostaten då det är tillkopplat så man får snabbare till och frånslag.

Med moderna elektroniska termostat som har cykeltid på omkring 40 s så vinner man inte så mycket med oljefyllda element. Nackdelen är om man behöver ha snabb uppvärmning så tar det lite längre tid än utan olja eftersom först måste oljan värmas innan elementytan blir varm. En liten fördel är dock att temperaturen över hela elementytan blir något jämnare än ett element utan olja. En annan liten nackdel med oljefyllda element är de är lite trögare att reglera temperaturen i rummet

Har man ett rum där man inte ändrar önskad temperatur så ofta och där det är viktigt att ytan är jämnvarm så passar ett dyrare oljeelement. Annars fungerar ett modernt element utan olja med snabb och tyst elektronik lika bra. Speciellt om du har ett rum där du varierar temperaturen under dygnet t ex har nattsänkning.

Vänligen Näckrosen
Citera
2025-10-14, 09:53
Medlem
Ulrik.Agrens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Konrad
Fjärrvärmen ligger på nästan 1 kr/kWh. F.r.om 1 nov. kör jag på rörligt elpris och som det ser ut just nu så hoppas jag att jag kommer under fjärrvärmepriset. Ser att det rörliga priset var under fjärrvärmepriset ex. under jan 2024.

Det kanske blir enklare att strypa fjärrvärmen i köket, starta ugnen i köksspisen och brassa på med 250 grader och öppen ugnslucka?
Bara elöverföring och energiskatt ligger väl över kronan per kWh... i alla fall för mig...
Citera
2025-10-14, 13:23
Medlem
killawifes avatar
Om man inte har bra värme så är dessa element jättebra på att ge extravärme när det behövs, jag har använt de själv när jag bott i kalla lägenheter eller hus. Men om man HAR värme så har jag svårt att tänka mig att du kan tjäna något på detta direkt. Men visst, det kanske är svinbillig el där du bor, det vet ju inte jag. Här är det inte så.
Köp ett par och prova några månader. Återkom gärna med resultat då detta ju faktiskt är intressant. Notera att det är en del kvalitetsskillnader på dessa så köp kanske inte de billigaste på typ biltema.
Citera
2025-10-14, 17:25
Medlem
Waterlilys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ulrik.Agren
Bara elöverföring och energiskatt ligger väl över kronan per kWh... i alla fall för mig...
Hos mig i SE3 och Ellevio som nätägare så är kostnaden som tillkommer:

Elskatt med moms: 54,88 öre/kWh
Överföring med moms: 6,25 (har effektavgift på 81,25 kr/kW på snittet av de tre högsta timvärdena)
Elcertifikat med moms: 2,75
Summa:63,88 öre/kWh

(Förra året utan effektavgift var överföringen på 30 öre/kWh som då gav en summa på 87,63 öre/kWh)

Vänligen Näckrosen
Citera
2025-10-14, 17:36
Medlem
Graavargs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Waterlily
Jag ser oljefyllda elelement som rest från den tiden man hade bimetalltermostater. Då var det praktisk och mer komfortabelt att ytan på elenentet inte varierade så kraftigt då det att var långa tider mellan tillslag och frånslag av termostaten. Då kunde cykeltiden mellan två tillslag vara betydligt många tiotals minuter. Jag har ett icke oljefyllt elelement med bimetalltermostat i garaget där då det är inkopplat tar 15 minuter innan det slår ifrån. Då har dess termostat ändå ett litet värmemotstånd på 1/3 W som värmer termostaten då det är tillkopplat så man får snabbare till och frånslag.

Med moderna elektroniska termostat som har cykeltid på omkring 40 s så vinner man inte så mycket med oljefyllda element. Nackdelen är om man behöver ha snabb uppvärmning så tar det lite längre tid än utan olja eftersom först måste oljan värmas innan elementytan blir varm. En liten fördel är dock att temperaturen över hela elementytan blir något jämnare än ett element utan olja. En annan liten nackdel med oljefyllda element är de är lite trögare att reglera temperaturen i rummet

Har man ett rum där man inte ändrar önskad temperatur så ofta och där det är viktigt att ytan är jämnvarm så passar ett dyrare oljeelement. Annars fungerar ett modernt element utan olja med snabb och tyst elektronik lika bra. Speciellt om du har ett rum där du varierar temperaturen under dygnet t ex har nattsänkning.

Vänligen Näckrosen

Mycket bra sammanfattning.

Vill bara tillägga att jag gillar "värmestrålande" element eftersom de värmer horisontellt (eller lodrätt, eller egentligen i vilken vinkel som helst ) genom direkt strålning, dvs. utan att behöva värma upp luften först och ha luften att cirkulera värmen i rummet. Litet som värmen från en brasa(kamin, men en som går att stänga på och av med en knapp. Självklart värms luften också upp, men poängen är att den infraröda strålningen är "direktverkande".

I kombination med modern styrning så innebär det att du enkelt kan anpassa rumstemperaturen och styrningen av den till närvaro/frånvaro (i rummet). Det fungerar inte för alla skenarior, men för ett flertal.
Citera
2025-10-15, 08:44
Medlem
Ulrik.Agrens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Waterlily
Hos mig i SE3 och Ellevio som nätägare så är kostnaden som tillkommer:

Elskatt med moms: 54,88 öre/kWh
Överföring med moms: 6,25 (har effektavgift på 81,25 kr/kW på snittet av de tre högsta timvärdena)
Elcertifikat med moms: 2,75
Summa:63,88 öre/kWh

(Förra året utan effektavgift var överföringen på 30 öre/kWh som då gav en summa på 87,63 öre/kWh)

Vänligen Näckrosen

Ja, nu återstår för TS att delge sin kostnad för elöverföringen.

En del kommer undan billigt alltså, eller hur slår effektavgiften räknat per kWh?

För mig gäller, SE3 och Eon:
Det här betalar du för
Elnätsabonnemang månadsavgift,
Elöverföring, kWh ā 69,72 öre
Energiskatt, kWh ā 43,90 öre
Totalt E.ON Energidistribution AB
Summa exkl moms
Moms 25%

Ingen effektavgift.

Således 142 öre per kWh i överföringsavgift.

Elcertifikatsavgiften hör till elhandeln.
Citera
2025-10-15, 17:24
Medlem
Waterlilys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ulrik.Agren
Ja, nu återstår för TS att delge sin kostnad för elöverföringen.

En del kommer undan billigt alltså, eller hur slår effektavgiften räknat per kWh?

…klipp…

Effektavgiften rör till det ordentligt om man vill ha kostnad per kWh. Det blir en helt ny dimension på elkostnaden. Något mellanting mellan en fast månadskostnad och en rörlig elkostnad. Har du råkat konsumera mycket under en timme i början av månaden så lönar det sig inte resten av månaden att vara försiktig med effektuttaget.

Jag har under året skruvat och filat på min strategi att hålla ned effektuttaget. Det är inte lätt ska gudarna veta. Det jag kan göra och gör är:

1.) Styra min varmvattensberedare och portionera ut under dygnet när den ska vara på. Vill jag värma vattnet i en timme så låter jag den gå igång vid en halvtimmesklockslag. Då fördelas effektlasten ut under två timmar.

2.) Värma vattnet mellan kl 22 och 06. Då under natten räknar Ellevio effekten bara till hälften.

3.) Efter att nattsänkningen för min elradiatorer har gått över till dagtid och börjar värma rejält låter jag dem starta på halvtimmesklocklag.

4.) Tillsammans med mina solpaneler och batteri så kan jag ställa in begränsningar i elinporten så man minimerar risken att snitteffekten (effektkostnaden bygger på de tre högsta effektuttagen per timme och månad) drar iväg. Förutsätter att det finns el i batteriet att stötta med. Därför laddar jag det på natten med el från nätet, men inte för kraftigt så snittet ökar, med en maxgräns på hur mycket el jag importerar. Finns det sol så laddas batteriet även på dagen.

5.) Batteriet fungerar utmärkt till att dämpa effektuttaget genom att bestämma vad maxgränsen för effekten av import av el får vara. T ex under en timme då spisen fick jobba mycket så köpte jag bara 1 kWh men konsumerade 2 där resterande 1 kWh togs från batteriet.

Vänligen Näckrosen.
Citera
2025-10-15, 18:23
Medlem
Waterlilys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Graavarg
Mycket bra sammanfattning.

Vill bara tillägga att jag gillar "värmestrålande" element eftersom de värmer horisontellt (eller lodrätt, eller egentligen i vilken vinkel som helst ) genom direkt strålning, dvs. utan att behöva värma upp luften först och ha luften att cirkulera värmen i rummet. Litet som värmen från en brasa(kamin, men en som går att stänga på och av med en knapp. Självklart värms luften också upp, men poängen är att den infraröda strålningen är "direktverkande".

I kombination med modern styrning så innebär det att du enkelt kan anpassa rumstemperaturen och styrningen av den till närvaro/frånvaro (i rummet). Det fungerar inte för alla skenarior, men för ett flertal.

Tack för den positiva kritiken.

Bra tillägg. Just värmestrålningen upplevs ofta mycket behagligare än att en cirkulerande luftmassa värmer oss. Lite som du skriver att man återskapar en brasa. Det kanske ligger i våra gener att vi gillar värmestrålning mer än varmluft.

Vänligen Näckrosen
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in