Citat:
Ursprungligen postat av
CenturyVoltaire
Det smartaste en ny C-ledare kan göra då denne tar över partiledarskapet är att säga att man i fortsättningen inte tillhör något block utan att man först efter valet kommer ta ställning till samarbeten. Om C upphäver sin position av förmodat vänsterblocksparti blir inte ilskan från skrikvänstern lika enorm nästa gång man säger emot vänstern. Men är du en förmodad del av vänsterblocket och har fräckheten att ifrågasätta kommunistledaren Dagostar så kommer det att ses som "förräderi" av vänstern. Nu vet vi ju inte vad som ligger bakom att Hatt avgår men om inte hennes insats i TV-debatten i söndags, där hon läxade upp kommunistledaren Dagostar, har med detta att göra vore det konstigt.
Tillägg: För den som har synpunkter på att Dagostar kallas "kommunistledare" får jag hänvisa till t ex artikeln nedan där hennes problematiska förflutna vad gäller kommunism tas upp:
https://www.svt.se/nyheter/inrikes/analys-kommunismen-riskerar-att-skada-dadgostar
Nu har ju inte Hatt varit vad jag kan se i något medialt intresse under hennes korta tid som partiledare. Hon har ju knappt varit i media sedan hon tillträdde så jag har svårt att tro hon är en person som tilldragit sig fiender under denna korta tid. jag tror mer på just den TV debatt som var i söndags väckte ilska och vrede hos vänsters olika falanger. Hatt slog ju in en klockren vänsterjabb följd av en uppercut mot Nooshi och det utlöste sannolikt hat och hot.
Sen är det ju allmänt att centern tydligt under många år inte vill ha med vänstern att göra om det skulle fråga om att sitta med i en regering om röd-gröna blocket vinner valet. Nu kan det givetvis finnas andra dolda skäl som inte kommit upp till ytan hos centern men jag tror på att TV debatten fick vänstern att gå i taket och en ström av hot o hat fick "hatten" att tacka för sig. Sen kan det ju givetvis finnas de på yttersta högern som ser "C" som svikare men knappast att det skulle utlösa hennes avgång.
Men får nog gardera sig för det kan finnas en hund begraven som inte har med hot o hat att göra, det är i.a.f. märkligt att kasta in handduken efter styvt 5 månader även om hon kan ses som övertalad att bli partiledare.