2025-10-15, 11:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av HardOutHere4APimp
Såg dokumentären igår och som tidigare påpekats: vad i helvete håller SOS och ambulansen på med? Totalt likgiltig och känslokall skata till larmoperatör (sparka henne omgående) och den fegaste ambulanspersonalen som någonsin jobbat. De stod alltså i ca 45 min utanför huset och väntade medan Emanuel förblödde i lägenheten? Och sen låter de hans egen mamma gå först in till råga på allt! Det är ju för fan helt otroligt. Hoppas innerligt att hans efterlevande familj anmäler detta!

Dom stod där ca 15 minuter tills räddningstjänsten kom dit.
Citera
2025-10-15, 11:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av JockBald
Nej, det får dom inte! Googla arbetsmiljölagen och Socialstyrelsens författningar.

Tycker du på allvar att de gjorde rätt som lät honom ligga och förblöda? Förstår om du försöker försvara din yrkeskår eller nåt men allvarligt, vad blev resultatet här?
Citera
2025-10-15, 12:13
Medlem
Mycket fascinerande individ denna Robert kläder från Temu, tribaltatueringar, en svartklubb där tonåringar vistas som heter Wolfcave, grillar med ved och bensin på en vanlig klotgrill.

Har nog aldrig sett en större white trash i mitt 50-åriga liv.
Citera
2025-10-15, 12:50
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Falta
Jag fick precis likadant intryck av dessa invånare. Beträffande ambulans personal så får dom absolut gå in utan polis/brandkår, såg att någon i tråden skrev att dom inte får, men dom får självklart gå in OM dom vill och känner sig bekväma med det..

I fall som detta får ALLA människor i detta land gå in med stöd av nödrätten i BRB 24 kap. Sedan om det är lämpligt sett till risker är en annan sak. Personligen anser jag ambulanspersonalens agerande var ynkedom. Visst det fanns en risk att förövarna var kvar, men hur stor sannolikhet ( lika med noll)? Och när dom sedan vill att han ska ta sig ut själv. Jaha? Vad är det som då isf säger att gärningsmannen inte kan ge sig på dom alla tre just utanför bostaden?
Citera
2025-10-15, 12:57
Medlem
Citat:
Tycker du på allvar att de gjorde rätt som lät honom ligga och förblöda? Förstår om du försöker försvara din yrkeskår eller nåt men allvarligt, vad blev resultatet här?

Det är inte min yrkeskår, men JA, dom gjorde helt rätt som inväntade räddningstjänsten.
Citera
2025-10-15, 12:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Tarkaszorulo
I fall som detta får ALLA människor i detta land gå in med stöd av nödrätten i BRB 24 kap. Sedan om det är lämpligt sett till risker är en annan sak. Personligen anser jag ambulanspersonalens agerande var ynkedom. Visst det fanns en risk att förövarna var kvar, men hur stor sannolikhet ( lika med noll)? Och när dom sedan vill att han ska ta sig ut själv. Jaha? Vad är det som då isf säger att gärningsmannen inte kan ge sig på dom alla tre just utanför bostaden?

Nödvärnsrätten gäller endast under pågående våld, inte vid risk för våld.
Citera
2025-10-15, 13:01
Medlem
Citat:
Det är inte min yrkeskår, men JA, dom gjorde helt rätt som inväntade räddningstjänsten.

Tur det, då hade inte många liv blivit räddade.

Kan du utveckla ditt intelligenta resonemang "googla arbetsmiljölagen och socialstyrelsens föreskrifter" lite?
Citera
2025-10-15, 13:02
Medlem
Citat:
Nödvärnsrätten gäller endast under pågående våld, inte vid risk för våld.

Sluta spela jurist! Du har 0 koll!
Citera
2025-10-15, 13:03
Medlem
Citat:
Sluta spela jurist! Du har 0 koll!

Tvärtom, i den frågan är jag faktiskt utbildad.
Citera
2025-10-15, 13:04
Medlem
Citat:
Tvärtom, i den frågan är jag faktiskt utbildad.

Då känner du till putantivt nödvärn
Citera
2025-10-15, 13:05
Medlem
Citat:
om du inte klarar av att googla själv, så finns det säkert någon som kan hjälpa dig...

Men din sopa! Arbetsmiljölagen stödjer inte vad du säger. Styrk ditt påstående eller håll käft!
Citera
2025-10-15, 13:06
Medlem
Citat:
Då känner du till putantivt nödvärn

nej, men däremot så finns det något som heter putativt nödvärn. Det spelar ingen roll i sammanhanget, då det är arbetsmiljölagstiftningen som sätter stopp.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in