2025-10-11, 10:50
Medlem
MikeWazowskis avatar
Hur gör butikerna för att få till den där glansiga ytan på de frallor de säljer? Penslar de ytan med något?
Mina hembakade frallor och baguetter får en matt yta som dessutom är knaprigare än butikens. Köpebrödet har en mer angenäm seghet i skorpan än mitt hembakade.
Citera
2025-10-11, 10:56
Avstängd
pn222jws avatar
Pensling med äggvita - kanske?
Citera
2025-10-11, 10:59
Medlem
Pensla med mjölk?
Citera
2025-10-11, 11:02
Medlem
BOMB-CPs avatar
Pensla med SMÖR inget annat, bröd ska inte ätas till vardags men bakar man till helgen någon gång så ska man använda riktigt smör.
Citera
2025-10-11, 11:12
Medlem
MikeWazowskis avatar
Ägg och mjölk är det definitivt inte. Jag har en dotter som är allergisk mot de proteinerna.

Blir det verkligen så glansigt med smörpensling?
Citera
2025-10-11, 11:21
Medlem
Vatten och florsockerblandning.
Citera
2025-10-11, 11:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MikeWazowski
Ägg och mjölk är det definitivt inte. Jag har en dotter som är allergisk mot de proteinerna.

Vadå "är det inte"? Jo. Vill man ha en sådan yta så är det typ mjölk, smör eller ägg.

Din fråga är alltså inte vad man ska ha, utan vad man kan använda istället?

Sockerlag. Vatten&sirap.
Vispgrädde går väl bort kanske då.
Växtbaserat mjölk då?
Citera
2025-10-11, 13:10
Medlem
BOMB-CPs avatar
Citat:

Ja jag sa ju det, kan du inte läsa eller? Eller är du en sån där som frågar om råd när du inte vet, får råd eller instruktion och det första du gör är att ifrågasätta, om du är en sådan jävel så sluta upp DIREKT!
Citera
2025-10-11, 16:10
Medlem
MikeWazowskis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BOMB-CP
Ja jag sa ju det, kan du inte läsa eller? Eller är du en sån där som frågar om råd när du inte vet, får råd eller instruktion och det första du gör är att ifrågasätta, om du är en sådan jävel så sluta upp DIREKT!
Vadan denna aggressiva hållning?

Jag efterfrågar hur butikerna får sin glansiga, gyllene och lite sega skorpa. Ägg och mjölk går bort eftersom den med mjölk- och äggproteinallergi kan äta butikens snygga bröd. Även smör, som ju är gjort på mjölk, går bort eftersom det inte är redovisat i innehållsförteckningen.
Citera
2025-10-11, 16:24
Medlem
Citat:
Vadan denna aggressiva hållning?

Jag efterfrågar hur butikerna får sin glansiga, gyllene och lite sega skorpa. Ägg och mjölk går bort eftersom den med mjölk- och äggproteinallergi kan äta butikens snygga bröd. Även smör, som ju är gjort på mjölk, går bort eftersom det inte är redovisat i innehållsförteckningen.
Har du testat att pensla med vatten direkt efter att du tagit brödet ut ur ugnen?
Citera
2025-10-11, 17:28
Medlem
MikeWazowskis avatar
Bara vatten? Det ska jag testa nästa gång.
Citera
2025-10-11, 17:49
Moderator
Amirons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Stiffinger
Har du testat att pensla med vatten direkt efter att du tagit brödet ut ur ugnen?

Med vatten får man den sega skorpan, dock inte den gyllene färgen.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in