2025-10-08, 12:49
Medlem
Hallå,

Det var två år sedan jag tog examen som civilingenjör och har sedan dess arbetat på samma energiföretag och fått en bra lönehöjning. Känner nu att jag vill testa något annat, och har fått upp ögonen från Försvarsamakten
Velar mellan att stanna kvar på mitt jobb med schysst lön till att hoppa till rollen som försvarsingenjör, vilket skulle innebära en lönesänkning om ca 10 000 SEK.

Är väl egentligen inte i så stort behov av pengarna dåd jag redan har lägenhet och inga dyra fritidsintressen, men känns heller inte helt rätt att gå ned i lön.

Tips på hur jag bör tänka?
Citera
2025-10-08, 12:56
Avstängd
67arigGubbes avatar
Du kommer aldrig få en hög lön inom försvarsmakten iaf.. varför vill du byta redan efter 2 år? Stanna minst 5! Ser oseriöst annars då du knappt har erfarenhet.
Citera
2025-10-08, 13:33
Medlem
Mr.KlockRingares avatar
Citat:
Ursprungligen postat av technical98
Hallå,

Det var två år sedan jag tog examen som civilingenjör och har sedan dess arbetat på samma energiföretag och fått en bra lönehöjning. Känner nu att jag vill testa något annat, och har fått upp ögonen från Försvarsamakten
Velar mellan att stanna kvar på mitt jobb med schysst lön till att hoppa till rollen som försvarsingenjör, vilket skulle innebära en lönesänkning om ca 10 000 SEK.

Är väl egentligen inte i så stort behov av pengarna dåd jag redan har lägenhet och inga dyra fritidsintressen, men känns heller inte helt rätt att gå ned i lön.

Sök jobbet.
Det finns ingen garanti för att du är lämpligaste kandidaten. Gå på anställningsintervjun om du blir kallad. Du behöver inte ta beslutet förrän du får besked om att de vill anställa dig.
Citera
2025-10-08, 15:28
Medlem
kalkryggars avatar
Kan du tänka dig att jobba inom försvarsindustrin? Då kommer du att få jobba mycket mot Försvarsmakten samt att du kan få en väldigt bra lön. Arbetet inom försvarsindustrin anses också som mycket roliga och givande.
Citera
2025-10-08, 15:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kalkryggar
Kan du tänka dig att jobba inom försvarsindustrin? Då kommer du att få jobba mycket mot Försvarsmakten samt att du kan få en väldigt bra lön. Arbetet inom försvarsindustrin anses också som mycket roliga och givande.
Skrev mitt examensarbete för FMV, så alltid haft ett intresse för försvarsmakten och skulle kunna jobba i försvarsindustrin. Den här rollen har en utbildningsfas under första året för att sen jobba mot någon av försvarsgrenarna. Även med ok lön under utbildningsfasen.
Låter som att du har arbetat i försvarsindustin, stämmer det? Eller har du hört ryktesväg om lön och erfarenheter?
Citera
2025-10-08, 16:58
Medlem
kalkryggars avatar
Citat:
Skrev mitt examensarbete för FMV, så alltid haft ett intresse för försvarsmakten och skulle kunna jobba i försvarsindustrin. Den här rollen har en utbildningsfas under första året för att sen jobba mot någon av försvarsgrenarna. Även med ok lön under utbildningsfasen.
Låter som att du har arbetat i försvarsindustin, stämmer det? Eller har du hört ryktesväg om lön och erfarenheter?

På sätt å vis har jag arbetat för försvarsindustrin och jag känner vissa som gör det. De har faktiskt väldigt bra betalt så jag förmodar att det är ganska höga löner där.

Men att börja på Försvarsmakten kan leda dig ganska enkelt in på företag inom försvarsindustrin.

Så gör som någon ovan skrev. Sök jobbet och se hur det känns under resans gång och bestäm dig under tiden. Så vet du då när du sen får frågan om att skriva under
Citera
2025-10-08, 18:39
Medlem
Citat:
Hallå,

Om det är 10ksek mindre I MÅNADEN ska du absolut inte göra det. Tro mig, ditt framtida jag kommer hata sig själv om du byter bort 120 000 om året. Livet ändras och saker händer. Sparat kapital ångrar man aldrig, så länge man inte gått till extrem överdrift för att spara ihop det.

Det ENDA rimliga skälet att göra bytet är om du aktivt vantrivs där du är nu. Om du tycker det är mer jobbigt än givande att hålla på med det, om helgerna förstörs av tanken på att du måste till jobbet på måndag, om semestern känns som enda tiden du lever, DÅ kan det vara värt att "betala" 120k om året för att slippa må dåligt.
Citera
2025-10-08, 18:42
Medlem
Försvarsamakten har kassa löner, undvik om du kan. Oftast jobbiga människor där också,
Citera
2025-10-08, 19:35
Medlem
Risken är väl ganska stor att du dessutom blir krigsplacerad som det. Det betyder att du kanske inte kan byta arbete ifall beredskapen höjs.

Dessutom gå ner så mycket i lön? Det är det knappast värt.
Citera
2025-10-08, 22:55
Medlem
Citat:
Hallå,

Oj, jag skulle aldrig någonsin ta ett jbb som ger mig mindre än jag har redan. Möjligen om det handlar om småpengar som 500-1000 kr och det nya jobbet är mycket mindre krävande av en, men annars skulle jag aldrig byta till ett lägre betalt jobb. Låter som total brain freeze.
Citera
2025-10-09, 01:18
Medlem
Citat:
Hallå,

1. Ta reda på vad du vill få ut av ett arbete närmaste 25 åren. Skriv ner det i ett dokument.
2. Leta efter jobb/arbetsgivare som är lösningen.
3. Fråga din chef vad din roll är om fem år-tala om vad du ser för möjligheter och checka om ni är överens
Citera
2025-10-09, 12:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 45Lokar
Risken är väl ganska stor att du dessutom blir krigsplacerad som det. Det betyder att du kanske inte kan byta arbete ifall beredskapen höjs.

Dessutom gå ner så mycket i lön? Det är det knappast värt.
Tack för input, det kan vara värt att kolla upp
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in