Citat:
Ursprungligen postat av
technical98
Hallå,
Det var två år sedan jag tog examen som civilingenjör och har sedan dess arbetat på samma energiföretag och fått en bra lönehöjning. Känner nu att jag vill testa något annat, och har fått upp ögonen från Försvarsamakten
Velar mellan att stanna kvar på mitt jobb med schysst lön till att hoppa till rollen som försvarsingenjör, vilket skulle innebära en lönesänkning om ca 10 000 SEK.
Är väl egentligen inte i så stort behov av pengarna dåd jag redan har lägenhet och inga dyra fritidsintressen, men känns heller inte helt rätt att gå ned i lön.
Tips på hur jag bör tänka?
Om det är 10ksek mindre I MÅNADEN ska du absolut inte göra det. Tro mig, ditt framtida jag kommer hata sig själv om du byter bort 120 000 om året. Livet ändras och saker händer. Sparat kapital ångrar man aldrig, så länge man inte gått till extrem överdrift för att spara ihop det.
Det ENDA rimliga skälet att göra bytet är om du aktivt vantrivs där du är nu. Om du tycker det är mer jobbigt än givande att hålla på med det, om helgerna förstörs av tanken på att du måste till jobbet på måndag, om semestern känns som enda tiden du lever, DÅ kan det vara värt att "betala" 120k om året för att slippa må dåligt.