Citat:
Det verkar inte som om många förklarar krig längre och jag kommer inte ihåg att USA gjort det heller efter andra världskriget. Man förklarade krig mot terrorism, ett ganska vitt begrepp. Skulle Ryssland förklara krig så gäller ju andra lagar i det samhället och kriget skulle få mycket mer resurser.
Lite intressant det här med att förklara krig eller inte. Det verkar inte alltid vara så att man officiellt befinner sig i krig. Såvitt jag förstår har inte moskvastaten förklarat krig formellt sett, Ukraina har inte heller någon krigsförklaring? Vi ser inte att Nordkorea har förklarat krig mot Ukraina och inte heller Kuba har gjort det, trots att det verkar vara ganska mycket soldater från de båda länderna i Ukraina. Nordkorea har på regeringsnivå skickat soldater, medan det verkar vara lite oklart hur Kubas soldater hamnat i Ukraina (alltså om regeringen är inblandad eller inte).
Likaså då Europa och många andra länder som både infört sanktioner och skickar militärt material (utöver humanitärt) har inte förklarat krig på något sätt. Jag anser givetvis att man är ganska involverad i kriget om man skickar militärt material och så vidare.
Men ett fredsavtal verkar alla vara inställda på ska skrivas i slutändan. Fast frågan är om det någonsin skrivs ett fredsavtal mellan Ukraina och Nordkorea. Nordkorea har inte brytt sig om att skriva något fredsavtal med Sydkorea och befinner sig alltså sig fortfarande i formellt krig mot sydkorea.
Likaså då Europa och många andra länder som både infört sanktioner och skickar militärt material (utöver humanitärt) har inte förklarat krig på något sätt. Jag anser givetvis att man är ganska involverad i kriget om man skickar militärt material och så vidare.
Men ett fredsavtal verkar alla vara inställda på ska skrivas i slutändan. Fast frågan är om det någonsin skrivs ett fredsavtal mellan Ukraina och Nordkorea. Nordkorea har inte brytt sig om att skriva något fredsavtal med Sydkorea och befinner sig alltså sig fortfarande i formellt krig mot sydkorea.
Är det inte många frivilliga från NATO-länder som slåss i Ukraina då? Uppdrag granskning påstår att SÄPO är inblandade i att skicka säkerhetshot till Ukraina:
Islamist övervakades av Säpo – strider nu i Ukraina: ”Pressades”
https://www.svt.se/nyheter/granskning/ug/islamist-overvakades-av-sapo-strider-nu-i-ukraina-pressades