2025-09-30, 10:19
Medlem
Paris24s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Libertarismus
Trots alla bubblor som funnits på aktiemarknaden så står sig aktier bättre än bostäder över tid. Fakta bryr sig inte om dina känslor.
Nej, det är du som handplockat start- och stopp-datum för din jämförelse. Om man plockar andra datum så vinner bostäder. Den person som går in just nu = slumpmässigt kan inte veta utfallet om 10 år. Ingen kan veta det. Och att du uttrycker dig kategoriskt som om du vet något gör att jag vet att du är amatör och ingen ska lyssna på amatörer.
Citera
2025-09-30, 12:01
Medlem
Fojoss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Paris24
Nej, det är du som handplockat start- och stopp-datum för din jämförelse. Om man plockar andra datum så vinner bostäder. Den person som går in just nu = slumpmässigt kan inte veta utfallet om 10 år. Ingen kan veta det. Och att du uttrycker dig kategoriskt som om du vet något gör att jag vet att du är amatör och ingen ska lyssna på amatörer.

Du pratar nonsens. Över lång tid och TILL OCH MED om man enbart kollar på den enorma tillväxten för bostäder de senaste decennierna så vinner marknaden stort. Det är du som är efterbliven och vill välja särskilda smala tidpunkter. Din primära bostad är aldrig och kommer aldrig vara en investering, det är konsumption precis som fordon.

Citat:
Ursprungligen postat av Challe321
Det är lätt att vara "efterklok". Betydligt svårare att sia om framtiden. Nu går det dock ingen större ekonomisk nöd på mig utan dina framräknade 26 miljoner. Jag var egentligen, som jag skrivit i tråden, aldrig intresserad av aktiefonder då 1975 eller senare utan alternativet, som då presenterades som bra, var egentligen en löneförmån hos min dåvarande arbetsgivare.

Det handlar inte om att vara efterklok. Det är en princip att breda index är bra probabilistiskt. Den dagen de inte är bra har vi betydligt mer att oroa oss över än våra egna pengar.
Senast redigerad av Fojos 2025-09-30 kl. 12:05.
Citera
2025-09-30, 12:22
Medlem
Paris24s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fojos
Du pratar nonsens. Över lång tid och TILL OCH MED om man enbart kollar på den enorma tillväxten för bostäder de senaste decennierna så vinner marknaden stort. Det är du som är efterbliven och vill välja särskilda smala tidpunkter. Din primära bostad är aldrig och kommer aldrig vara en investering, det är konsumption precis som fordon.
Återigen en tvärsäker person och det ger mig ett stort skratt hur du kan försöka lura andra mindre vetande på FB att du vet något om framtiden. I så fall hade alla varit miljonärer. Men ingen vet något.

Ett enkelt exempel är IT-bubblan, den sprack år 2000 och sedan tog det 13 år innan börsen var ikapp. Medans bostäder nästan fördubblades under samma period.

Alla exempel med aktier JUST NU förrycks eftersom vi är i världens största aktiebubbla sedan 2020. Men om man är ung och dum så vet man ju inget annat än 5 år tillbaka. Men diskuterar ändå gärna 30 år framåt som det verkar.

Men visst, bevisa att du ens tror på dig själv. Du bor i hyresrätt och har alla pengar på börsen?...
Senast redigerad av Paris24 2025-09-30 kl. 12:29.
Citera
2025-09-30, 14:11
Medlem
Citat:
Det är lätt att vara "efterklok". Betydligt svårare att sia om framtiden. Nu går det dock ingen större ekonomisk nöd på mig utan dina framräknade 26 miljoner. Jag var egentligen, som jag skrivit i tråden, aldrig intresserad av aktiefonder då 1975 eller senare utan alternativet, som då presenterades som bra, var egentligen en löneförmån hos min dåvarande arbetsgivare.

Du kan inte säga att det är en myt att det är en lukrativ fond när du uppenbarligen haft dina pengar i en riktigt usel sådan.
Citera
2025-09-30, 14:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Anonym555
Du kan inte säga att det är en myt att det är en lukrativ fond när du uppenbarligen haft dina pengar i en riktigt usel sådan.

Ok. Jag kan hålla med om att jag borde haft med ett "alltid" i första meningen.
Citera
2025-09-30, 14:28
Medlem
Citat:
Ok. Jag kan hålla med om att jag borde haft med ett "alltid" i första meningen.

Fast hittills har det ju ALLTID varit lukrativt att lägga pengarna i t.ex. en global indexfond med låg avgift.
Citera
2025-09-30, 14:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Anonym555
Fast hittills har det ju ALLTID varit lukrativt att lägga pengarna i t.ex. en global indexfond med låg avgift.

Möjligt. Det har jag inte full koll på. Vet inte ens om de fanns då jag 1975 "fick" den fond jag referer till.
Citera
2025-09-30, 19:31
Medlem
Libertarismuss avatar
Citat:
Ja, precis. Om handplockar intervall så vinner bostäder. Om man däremot ser på aktie- och bostadsmarknaden över tid vinner alltid aktierna.
Citera
2025-10-01, 11:14
Medlem
Paris24s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Libertarismus
Ja, precis. Om handplockar intervall så vinner bostäder. Om man däremot ser på aktie- och bostadsmarknaden över tid vinner alltid aktierna.
"Över tid" skriver du för att lura de okunniga, som därmed tror att det gäller från imorgon. Men det är falskt och börsen kan störtdyka 30% när som helst och bostäder kan mycket väl vara den bästa investeringen precis som år 2000 när det också var en bubbla.
Citera
2025-10-06, 20:54
Medlem
Citat:
Jag har 100M på min avanza-depå och 4 lägenheter som jag gett barnen. Det gör inget om du inte tror på det. Däremot har jag inte tjänat en krona på länge eftersom jag kortat börsen efter corona 2021, vilket var korkat och USAs uppgång är massiv tack vare sedeltryck och inflation. Men det kunde jag inte räkna ut med min begränsade kunskap om USA och macroekonomi.
100 miljarder eller 🙄
Citera
2025-10-06, 20:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av BuyardChorlik
Inte om någon annan bor i den.
Slå upp ordet bostad.
Citera
2025-10-07, 13:58
Medlem
Paris24s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 1717-1776
100 miljarder eller 🙄
Med ränta på ränta och samma utveckling som nu har jag 100 miljarder om 300 år.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in