2025-10-06, 15:50
Medlem
Kan GM tala nu? Det framkom i ett häktnings-pm att han hade fysiska svårigheter att tala, vilket jag förmodar var pga självmordsförsök.
Citera
2025-10-06, 15:51
Medlem
Hirdmans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hejhejdardu
Från tingsrätten

Hej!

Du har begärt att få ta del av förundersökningen i mål B 3384-25.

Ansvarig domare i målet har tagit beslut att vi lämnar ut förundersökningen i pappersform som behöver hämtas på plats i vår reception till en kostnad av 4468 kr.

Vi lämnar ut digitalt endast till journalister med utgivningsbevis.

Det finns ingen skyldighet enligt tryckfrihetsförordningen att lämna ut allmänna handlingar i elektronisk form. I detta fall har bedömningen gjorts av ansvarig domare att förundersökningsprotokollen endast kommer ges ut i pappersform. Ett beslut att inte lämna ut allmänna handlingar i elektronisk form är inte heller överklagbart eftersom det inte innebär någon inskränkning i rätten att ta del av allmänna handlingar (se bl.a. Kammarrätten i Stockholms dom den 13 mars 2014 i mål 7553-13 och Kammarrätten i Göteborgs dom den 15 juli 2013 i mål 4040-13).

Det var som fan, aldrig varit med om, och då har jag begärt ut en hel del genom åren. Rätt sugen att punga upp, skall fundera på saken.
Senast redigerad av Hirdman 2025-10-06 kl. 15:56.
Citera
2025-10-06, 16:07
Medlem
Reinkaos218s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av vadsagerman
Fick nyss svar från tingsrätten.

"Du har begärt att få ta del av förundersökningen i mål B 3384-25.

Ansvarig domare i målet har tagit beslut att vi lämnar ut förundersökningen i pappersform som behöver hämtas på plats i vår reception till en kostnad av 4468 kr.

Vi lämnar ut digitalt endast till journalister med utgivningsbevis.

Det finns ingen skyldighet enligt tryckfrihetsförordningen att lämna ut allmänna handlingar i elektronisk form. I detta fall har bedömningen gjorts av ansvarig domare att förundersökningsprotokollen endast kommer ges ut i pappersform. Ett beslut att inte lämna ut allmänna handlingar i elektronisk form är inte heller överklagbart eftersom det inte innebär någon inskränkning i rätten att ta del av allmänna handlingar (se bl.a. Kammarrätten i Stockholms dom den 13 mars 2014 i mål 7553-13 och Kammarrätten i Göteborgs dom den 15 juli 2013 i mål 4040-13)."

Haha ajdå. Då finns det inte en chans att vi kommer få läsa den, för ingen här på Flashback oavsett vad de skriver kommer någonsin fläska ut nästan 5 papp för att lägga ut det här.
Ni får ju dock gärna motbevisa mig
Citera
2025-10-06, 16:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av urbanurban
Jag ska se om jag kan få någon journalistpolare att begära ut den.

Det hade ju varit guld.
Citera
2025-10-06, 16:33
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av Hirdman
Det var som fan, aldrig varit med om, och då har jag begärt ut en hel del genom åren. Rätt sugen att punga upp, skall fundera på saken.

Det var samma i Gnosjömålet och något mer uppmärksammat fall. Det verkar vara en genomgående trend det här, utan att någon på Tingsrätterna vill erkänna det eller tidningarna uppmärksamma det.

Vi förlorar vår demoktrai när feta lagmän sätter sekretess på vad som ska vara offentliga handlingar, och bestämmer att det inte längre ska delas ut digitalt för att försvåra. Är det ingen mer än jag som ser att det här är åt helvete?!?!?!
Citera
2025-10-06, 16:34
Avstängd
Citat:

VARFÖR ska vi betala för något som journalister får gratis???? Är det här ett nytt sätt att utöka sitt arvode för lagmän??? FAN vad förbannad jag blir av maktkåta runkgubbar som utnyttjar sin position!
Citera
2025-10-06, 17:14
Medlem
Skettis avatar
Fan va trist att inte fupen finns att få tag på digitalt ☹️ trodde inte man kunde bli nekad offentliga handlingar.

Undrar om denna rättegång kommer vara öppen för allmänheten? Eller blir det stängda dörrar? 😏
Citera
2025-10-06, 17:59
Medlem
Nån här borde ju känna en journalist som kan fixa ut den. Hur svårt kan det vara på en skala liksom
Citera
2025-10-06, 18:02
Medlem
Citat:
Rätt sugen att punga upp, skall fundera på saken.

Fundera gärna om du känner någon med utgivningsbevis också som eventuellt skulle kunna fixa den gratis
Citera
2025-10-06, 18:58
Medlem
Hirdmans avatar
Citat:
Det var samma i Gnosjömålet och något mer uppmärksammat fall. Det verkar vara en genomgående trend det här, utan att någon på Tingsrätterna vill erkänna det eller tidningarna uppmärksamma det.

Vi förlorar vår demoktrai när feta lagmän sätter sekretess på vad som ska vara offentliga handlingar, och bestämmer att det inte längre ska delas ut digitalt för att försvåra. Är det ingen mer än jag som ser att det här är åt helvete?!?!?!

Håller med. De ser nog enbart fördelar med att göra så här, minska risken att det läggs ut här på FB och få in lite penninga. Vem försöker man skydda, barnen, det maskar man ju i alla fall? De har redan skickat ut handlingar med deras namn.

Kvitto ska jag ha, så inte domaren tar detta som svart inkomst.
Citera
2025-10-06, 20:00
Medlem
Pandalina4s avatar
Citat:
Och dom jävlarna HAR den digitalt!!!!?????

Jag ska se om jag kan få någon journalistpolare att begära ut den.
De finns webbsidor som har utgivningens bevis som brukar ta runt 100kr för att få ladda ner en förundersökning.
Jag vill inte bli anklagad för att göra reklam, men det går enkelt att hitta Krim FUP.
Citera
2025-10-06, 20:04
Medlem
Hirdmans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pandalina4
De finns webbsidor som har utgivningens bevis som brukar ta runt 100kr för att få ladda ner en förundersökning.
Jag vill inte bli anklagad för att göra reklam, men det går enkelt att hitta Krim FUP.

Finns inte där.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in