2025-10-06, 17:45
Medlem
Det behöver inte exakt vara Erikshjälpen, men någon andrahandsbutik. Jag har hört att de som jobbar på dessa ställen inte bara bestämmer priser på allt ute i butiken, men även plockar de "bra" grejerna innan de ens har chans att placeras ut i butiken. Jag har en polare som känner en person som arbetar på en av dessa butiker och han får inte bara tillgång till lagret, men det han är intresserad av att köpa ute i butiken får han köpa för ett extremt reducerat pris. Är det någon här som har erfarenhet av hur dessa butiker fungerar?
Citera
2025-10-06, 17:51
Medlem
svengörans avatar
Om det är så som du säger så låter det inte som någon seriös verksamhet, Erikshjälpen säljer väl donerade saker för att pengarna ska gå till välgörenhet och om anställda plockar på sig dom bra prylarna som doneras så faller ju hela incitamentet att vilja donera något till dom.
Det du beskriver låter som en form av stöld
Citera
2025-10-06, 17:58
Medlem
Alla varor måste ha funnits ute i butiken för försäljning i minst en vecka innan anställda får lov att köpa dem. De får ingen "första tjing" på saker redan i sorteringen innan de kommer ut i butiken.
I alla fall på Erikshjälpen har de dessa bestämmelser.
Citera
2025-10-06, 18:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Atepe
Alla varor måste ha funnits ute i butiken för försäljning i minst en vecka innan anställda får lov att köpa dem. De får ingen "första tjing" på saker redan i sorteringen innan de kommer ut i butiken.
I alla fall på Erikshjälpen har de dessa bestämmelser.
Däremot är det ju omöjligt att veta hur det går till bakom stängda dörrar.
Men väldigt tråkigt om det sker, såklart. Då det är i syfte att hjälpa.
Citera
2025-10-06, 18:25
Medlem
mikaelss avatar
Så du vill ha ett dåligt betalt jobb där du kan stjäla skit folk skänker?
Win
Citera
2025-10-06, 18:27
Medlem
Dollmens avatar
När jag va chef så lät jag anställda köpa först med rabatt. Kommer hur mycket skit som helst å dom anställda är den fattiga gruppen. Pengarna rullar in å alla e nöjda 🙂
Citera
2025-10-06, 18:36
Medlem
Bassplays avatar
Citat:
Ursprungligen postat av svengöran
Om det är så som du säger så låter det inte som någon seriös verksamhet, Erikshjälpen säljer väl donerade saker för att pengarna ska gå till välgörenhet och om anställda plockar på sig dom bra prylarna som doneras så faller ju hela incitamentet att vilja donera något till dom.
Det du beskriver låter som en form av stöld
Så funkar det på alla second hand.

Personalen har första tjing på prylarna och jobbar också med att sätta priserna på det som blir kvar. Dom får inte ta saker utan att betala för sig.
Citera
2025-10-06, 18:47
Medlem
Det är ganska utbrett.
Tror knappast dom ens betalar.
Volontär har fått en ny innebörd.
Citera
2025-10-06, 19:43
Medlem
McCarthy01s avatar
Kan nog vara olika på olika orter. Det var iallafall inget som fick förekomma när jag var volontär på Erikshjälpen, även om det diskuterades om att ta med sig saker som var lite eftertraktade eller i bra skick hem.

Men förvånar mig inte alls om det är så på andra ställen.
Citera
2025-10-06, 19:46
Medlem
triptykens avatar
Du tänker på sortering eller insamlingen... Jo ja det är väl sant men det är ju inte som om det är OK och du får inga stora summor direkt. Och är ju inte nåt som händer hela tiden... Speciellt inte på volontärdelen.

Dödsbon är väl det vanliga att nåt kan glida av lastbilen på väg tillbaka till butik
Citera
2025-10-06, 19:48
Medlem
Jag har varit på Erikshjälpen. Höll på med kläder, skor och textiler. Rensade ut sådant som var trasigt eller smutsigt. Var det i bra skick, helt och rent så skulle det prismärkas och ut i butik. Vi fick inte lägga beslag på saker gratis. Ville vi ha något så fick vi antingen handla på fritiden eller under butikens öppettider, men vi fick inte handla direkt när butiken öppnade. För att ge kunderna en chans att köpa det först. Köpte vi något under tiden vi var där för att volontärarbeta (alltså inte på fritiden), så behövde vi visa upp kvitto för arbetsledare senare. På lagret. För att visa att vi faktiskt hade köpt det, inte tagit det gratis.

Vet inte om det är så överallt men åtminstone där jag var.
Citera
2025-10-06, 20:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Negercp
Det är därför jag säljer det mesta av mitt skräp på tradera och vinted. Blir jag inte av med grejerna så hamnar det på tippen till slut.

Vad spelar det för roll?
Orka hålla på med Vinted och Tradera. Jag köra bara förbi Erikshjälpen och lämnar av, känns bättre än att lämna på tippen. Struntar i om.någon där tar det själv eller säljer så länge det blir återanvänt.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in