2025-09-29, 16:35
Medlem
DammigHyllas avatar
För några dagar sedan hade denna nya film premiär. Någon som sett den ännu? Jag ska se den snart.

Filmen har fått skyhöga betyg av kritiker och hyllas unisont. Jag är inte förvånad då Paul Thomas Anderson är en otrolig regissör, gillar alla hans filmer utom möjligtvis Inherent Vice.

Har ni sett den nya filmen? Vad tyckte ni?
Vilken annan film av PTA är er favorit?
Citera
2025-09-29, 16:51
Medlem
SilkyJohnsons avatar
Då jag tycker dom flesta filmer leonardo dicaprio är med i är bra så blir det definitivt att kika på denna.
Citera
2025-09-29, 23:33
Medlem
mikaelss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DammigHylla
För några dagar sedan hade denna nya film premiär. Någon som sett den ännu? Jag ska se den snart.

Filmen har fått skyhöga betyg av kritiker och hyllas unisont. Jag är inte förvånad då Paul Thomas Anderson är en otrolig regissör, gillar alla hans filmer utom möjligtvis Inherent Vice.

Har ni sett den nya filmen? Vad tyckte ni?
Vilken annan film av PTA är er favorit?
Inherent Vice är ju en av hans bästa, och också baserad på en roman av Pynchon, så gillar du inte den är det risk att du inte gillar denna, som också är en Pynchonroman.
Tycker hans första tre är de bästa, men jag gillar det mesta han gjort, även om jag har lite svårt för Punch Drunk Love, och tycker The Master var rätt lång och tråkig, kanske måste se om den ...

Kommer nog att kolla in One Battle After Another på IMAX i slutet av veckan, PT Anderson är alltid sevärd, ungefär som Tarantino; även om det inte är bra är det alltid sevärt.

Det är väl han, Tarantino, Nolan och Fincher som fortfarande gör bra film som inte är Marvel eller sequels.
Citera
2025-09-30, 15:33
Medlem
Geomeisters avatar
Bara sett positivt om denna film än så länge. De få som inte ger toppbetyg verkar tycka den var ganska bra ändå.

Har dessvärre bara sett två filmer med Paul Thomas Anderson.

The Master. Tyckte den var slumpmässigt nonsens.
Magnolia. Hade en del bra delar, men helheten gick jag inte direkt igång på heller. Klart bättre än The Master dock.

Har både Boogie Nights och There Will Be Blood hemma. Anar att jag kommer gilla dessa bättre!

Gillar DiCaprio och Penn så kanske blir ett försök på denna också.
Citera
2025-09-30, 21:01
Medlem
drinksareonmes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Geomeister
Bara sett positivt om denna film än så länge. De få som inte ger toppbetyg verkar tycka den var ganska bra ändå.

Har dessvärre bara sett två filmer med Paul Thomas Anderson.

The Master. Tyckte den var slumpmässigt nonsens.
Magnolia. Hade en del bra delar, men helheten gick jag inte direkt igång på heller. Klart bättre än The Master dock.

Har både Boogie Nights och There Will Be Blood hemma. Anar att jag kommer gilla dessa bättre!

Gillar DiCaprio och Penn så kanske blir ett försök på denna också.

Boogie nights är fantastisk ser verkligen fram emot denna också kan nog tom bli ett biobesök.
Citera
2025-10-01, 00:03
Bannlyst
Skitfilm, Leonardo DiCaprio skaffar barn med en neger, kryddad med Sean Penn och Benicio del Toro.
och vit makt supremece., klassisk musik som inte passar till scenen, för mycket negrer m.m..woke
Nä, jag tyckte inte alls om den, överdriven och tramsig, SVT gillar den, säger väl allt.
Senast redigerad av Timetrial44 2025-10-01 kl. 00:05.
Citera
2025-10-01, 00:19
Medlem
Tyvärr för woke.

Filmen är subtilt positiv till politiskt våld från vänsterflanken. Inte snyggt efter Charlie Kirk.

Regissören synpatiserar med vänsterradikalerna i filmen och utmålar dess fiender (federala polismyndigheten ICE) som någon form av Gestapo.
Citera
2025-10-01, 01:07
Medlem
AntiSociaL.s avatar
En gedigen PTA-film. Absolut inte en 10/10 som många säger. Dicaprio spelar över sig själv precis som han gjorde i senaste Tarantino-jointen imho.
Sean Penn och Teyana Taylor gör den här till filmen till 7.5/10 för mig. Bra rytm för att vara Pynchons Vineland.

Tycker fortfarande Inherent Vice är bättre än denna och även hans bästa film sedan The Master.
Citera
2025-10-01, 22:09
Medlem
klyktattares avatar
Solklart propagandaskräp. Räcker med att se postern för att fatta vad det är för skit.
Citera
2025-10-03, 21:03
Medlem
BankarBennys avatar
Kom precis ut från denna, fantastisk rulle. Att sedan hoppa in här och se högernissar bli upprörda över meddelandet är också en perfekt grädde på moset.
Citera
2025-10-04, 11:17
Moderator
zanteras avatar
Riktigt bra, skulle nog säga att det är min favoritfilm I år än så länge. Måste se fler PTA filmer.
Citera
2025-10-04, 22:20
Medlem
Dalulvens avatar
Hade förväntat mig mer, men det var bra sug i en del jakt- och känslo-scener.

För egen del var jag inte riktigt ombord med det som skulle vara humorn, lite väl skruvat.

I synnerhet var det svårt att komma in i det i början, funderade på om jag hade gjort bort mig.

Men efter ett tag grep det tag i en.

Filmen visste inte riktigt vilken tonträff den skulle ha, från Dr Strangelove till Duel.

Filmisk ändå. Kan förstå att Spielberg applåderar. Fingertoppskänsla? Nja.

Betyg: 2,5

P.S. Herregud vad en del skådisar har åldrats. Inte undra på att damerna tror att jag är typ 35.

Till och med f.d. babyfacet DiCaprio ser ju äldre ut än mig. Är det vejp som sliter på karln?

Sean Penn rörde sig lika stelt som den nästan 20 år äldre De Niro.

Men starka skådis-insatser i denna rulle, helt klart.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in