2025-10-04, 10:18
Medlem
Obolenskys avatar
Vilket precisionsmejselset är det bästa med stjärn/krysspårmejslar (för glasögon/datorer/läsplattor etc)?
Citera
2025-10-04, 10:35
Medlem
Köpte denna på Kjell och tycker den funkat kanon för mina behov:

https://www.kjell.com/se/produkter/el-verktyg/verktyg/mejslar-mejselset/luxorparts-skruvmejselset-48-delar-p40798

Finns även i elektrisk Rolls-Royce variant:
https://www.kjell.com/se/produkter/el-verktyg/verktyg/mejslar-mejselset/luxorparts-elektrisk-skruvmejsel-p49180
Citera
2025-10-04, 11:32
Medlem
Fantens avatar
Jag har en Xiaomi Wowstick, tyvärr en äldre modell utan USB-C, men den är verkligen guld när det kommer till pilljobb. Den är dock lite står och kommer inte riktigt åt överallt alla gånger så jag har även ett gäng fasta mejslar och ett flertal handtag för bitsatser. Tycker ingen är bättre eller sämre än dom andra. Små bits och mejslar är ändå på grund av sin storlek rätt känsliga. Hur som helst så är typ den länkade på Kjell bra nog för dom flestas husbehov.
Citera
2025-10-04, 12:01
Medlem
Jag skulle köpt Wera alla dagar i veckan. Wiha funkar också men Wera är helt klart min favorit.
Citera
2025-10-04, 12:10
Medlem
Fantens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av AD15
Jag skulle köpt Wera alla dagar i veckan. Wiha funkar också men Wera är helt klart min favorit.
Jag gillar Wera, men det är aningens overkill för normalt husbehov.
Citera
2025-10-04, 12:14
Medlem
Obolenskys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ladicius
Köpte denna på Kjell och tycker den funkat kanon för mina behov:

https://www.kjell.com/se/produkter/el-verktyg/verktyg/mejslar-mejselset/luxorparts-skruvmejselset-48-delar-p40798

Tack! Den blir det nog.

(Jag läste en kommentar om att det hade varit bra med en förlängningsarm för djupa fickor/hål, typ. Känner du till något sådant extra-kit som kan passa för det syftet?)
Citera
2025-10-04, 12:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Fanten
Jag gillar Wera, men det är aningens overkill för normalt husbehov.

Äsch, de går att köpa styckvis och de kostar inte så mycket. Hellre en bra mejsel som man behöver än ett paket med värdelösa bits man inte behöver. En stor nackdel med bits är att man inte kommer åt för bitshållaren är för tjock.
Citera
2025-10-04, 13:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Obolensky
Tack! Den blir det nog.

(Jag läste en kommentar om att det hade varit bra med en förlängningsarm för djupa fickor/hål, typ. Känner du till något sådant extra-kit som kan passa för det syftet?)

För djupa hål är ofta själva bitshållaren för tjock. Det spelar ingen roll om du har en förlängare.
Citera
2025-10-04, 13:34
Medlem
Fantens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av AD15
Äsch, de går att köpa styckvis och de kostar inte så mycket. Hellre en bra mejsel som man behöver än ett paket med värdelösa bits man inte behöver. En stor nackdel med bits är att man inte kommer åt för bitshållaren är för tjock.
Kanske det men vanligt folk blir inte gladare av att dom håller i fem år istället för tre. Jag är helt med på att det är något sånt man ska köpa om man använder dom i flera timmar per dag, varje dag men gör du inte det så kommer du ändå aldrig slita ut dom.
Citera
2025-10-04, 17:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Obolensky
Tack! Den blir det nog.

Gott så!

Hm, det har jag inte tänkt på faktiskt. Bitsen är ganska långa, så någon förlängare har jag inte behövt (än).
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in