2025-10-03, 20:22
Medlem
En inställning har av någon anledning ändrat sig för mig sedan den senaste uppdateringen av Windows 11. Den är visserligen inte av det mer väsentliga slaget, men aningen irriterade, eftersom den påverkar hur jag brukar hantera fönster.

Det visar sig när jag drar ett fönster uppåt så långt det går, så att en del av den övre listen hamnar utanför skärmen. När jag sedan släpper musknappen studsar fönstret ned igen, så att hela den övre listen blir synlig. Detta hände inte förut, utan då var det möjligt att släppa fönstret så att större delen av den övre listen stannade utanför skärmen.

Notera att detta inte är kopplat till "Flerprogramskörning" under "System". I denna sektion kan man ställa in hur fönster ska fästas. Jag har den dock denna funktion helt avstängd, och ingenting jag gör i den tycks kunna påverka detta beteende. Det handlar vidare endast om att fönstrets övre list fäster i skärmens överkant. De andra tre sidorna av fönstret går att dra utanför skärmen. Detta gäller alla program, och inte bara windowsapplikationer.

Detta får inte heller att kontrollera med "Hjälpmedelscenter - Gör tangentbordet mer lättanvänt - Förhindra att fönster ordnas automatiskt när de flyttas till skärmens kant". Denna funktion reglerar endast om fönstret maximeras när det dras till skärmens topp.

Har någon en aning om hur detta går att ställa tillbaka? Jag kan inte hitta någon som helst inställning i Windows som gör det.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in