Citat:
Ursprungligen postat av
Sjoestedt
Hej psykologi forumet!
Jag vill förbättra det sociala och självförtroendet. Har gått igenom en massa jobbiga perioder så det sociala har blivit lidande och mitt självförtroende har fått sig en turn. Jag har insett att jag är väldigt målmedveten och har lätt att ställa upp och uppnå mål.
Men jag vet inte riktigt var jag ska börja.
Märker att jag kommer av mig när jag pratar med attraktiva tjejer. Eller om jag är hos frisören.
Finns det något slags mindset man kan ha?
Har ett socialt jobb. Ska man börja där kanske?
Annars så tränar jag på gymmet, äter rätt, sover bra och allt det där. Men jag gör inga stora framsteg.
Du ringer säkert och grattar lilla mamsen på hennes tredjenamns namnsdag också. Idiot... Att vara social är inte att skryta om hur perfekt du äter, tränar, sover, lever eller vilka perfekta mål du har och hur duktig på är på att uppfylla dom. Även om det är bra för dig som människa att vara duktig så kan det försämra dina chanser att knyta sociala kontakter. Många har lite svårt för präktiga människor som sitter på höga hästar med kvastar utstickande från röven, och som saltar såren på deras dåliga samveten.
Att vara social är att kommunicera med någon och hitta gemensamma beröringspunkter.
Ett bra sätt att få folk att gilla dig är att visa dom lagom förtroende. Dvs berätta en hemlighet eller något personligt i förtroende. Inte att du mördat grannen och grävt ner kroppen på bakgården, det är en sak mellan dig och vår herre. Men småsaker. Sen låt dom känna sig duktiga. Dvs inte skryta om hur duktigt du tränar och sköter allt. Utan framhäv något de är duktiga på, och berätta att du önskar att du var lika duktig som dom på det osv. Var blyg och framstå som lite oförstående för din egen duktighet.
När du raggar tjejer är det inte fel att det lite diskret i bakgrunden framstår att du är ett bra kap. Utbildning, jobb, boende, pengar, händighet osv. Gym smäller inte så högt där. Konsten är att framföra det indirekt utan att skryta. Ta en bild och visa din katt eller något annat som brudar brukar gilla, med palatset som bakgrund. Eller svara på ett meddelande med: "Håller på att byta en cirkulationspump, men jag ringer så fort det är klart".
Är du en loser som sköter allt perfekt på grund av att du har på tok för mycket fritid, och är lika intressant att umgås med som en gråsten, så kanske du ska jobba på den saken först.