2025-10-02, 16:58
Medlem
Som rubriken beskriver är jag ute efter en förstärkare till mina CW dc1515 som samlat damm i pappas garage som jag nu har tagit över.

Ändamålet kommer först o främst vara för festbruk men självklart vill man ha så bra ljud som möjligt men, pengarna sätter gränsen såklart.

Därav kommer jag satsa på en PA förstärkare för att kunna leverera nog med kraft för dessa bestar.

Någon som har några tips?
Hur viktigt är det med watten?.
Finns för 3-4000kr som lovar mycket kraft men man undrar om kvaliteten duger.
Cw rekommenderar 40-600w
Ohm 4.
Budget 6000
Begagnat går fint.
Tack.
Citera
2025-10-02, 17:02
Medlem
Ichwills avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Monneymange
Som rubriken beskriver är jag ute efter en förstärkare till mina CW dc1515 som samlat damm i pappas garage som jag nu har tagit över.

Ändamålet kommer först o främst vara för festbruk men självklart vill man ha så bra ljud som möjligt men, pengarna sätter gränsen såklart.

Därav kommer jag satsa på en PA förstärkare för att kunna leverera nog med kraft för dessa bestar.

Någon som har några tips?
Hur viktigt är det med watten?.
Finns för 3-4000kr som lovar mycket kraft men man undrar om kvaliteten duger.
Cw rekommenderar 40-600w
Ohm 4.
Budget 6000
Begagnat går fint.
Tack.
Kolla först på membranen till basen så dom inte har torkat.
Citera
2025-10-02, 17:46
Medlem
franges avatar
Leta begagnade LAB-gruppen slutsteg - eller om du kan gå uppåt till drygt 7500kr så är ett Crown XLS-2502 (nytt på BRL eller Ljudfokus) att rekommendera.
Citera
2025-10-02, 17:50
Medlem
NyaHenriksss avatar
Dom är väl precis som AT100 väldigt lättdrivna?
Vad har dom för dB?
Citera
2025-10-02, 22:15
Medlem
Tack för tipsen!

Ja Crown steg verkar intressant att man kanske kan använda det i vardagsrummet också.

Membranen såg Ok ut men foamen har torrsprickor. Antar att de behövs bytas om man ska dra på.

Känsligheten ligger på 103 db enligt en broschyr jag hittade på nätet.

Är det en dum idé att köra på en förstärkare av högre kvalité men kanske bara kan ge 500w
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in