Citat:
Ursprungligen postat av
Zeropp
Hej!
Som rubriken lyder så ska jag ge mig in på börsen. Bättre sent än aldrig.
Är idag 35 år så planen är spara i 30år till pensionen.
Min plan är att sätta in 3000/månanden i fonder.
Hade ni lagt till någon? Tagit bort någon? Kanske lagt till någon aktie? Ändrat om fördelning?
Kom gärna med synpunkter.
• avanza global 70%
• avanza zero 10%
• avanza emerging markets 15%
• Swedbank robur tech a 5%
Som det ser ut kommer du få rätt mycket techbolag i globalfonden. Jag tror inte att du får något vidare skydd mot nergång eller stor chans till överavkastning av att dela upp sparandet så där. Det blir viktigt att ha koll på innehaven i emerging markets och techfonden samt geopolitiska risker och händelser(främst med tanke på exponering mot kina och taiwan) även om det bara är 20% du pytsar in dit. TSMC är t ex en stor post i både tech och em-fonden och fullständigt beroende av stabilitet i regionen. Sedan återkommer flera utav FAANGMAN-bolagen i global och techfonden. Om jag får gissa utvecklingen framåt så kommer EM-fonden att släpa efter global och techfonden även om det går bra och inga geopolitiska konflikter uppstår. Ändå kommer den dyka hårdare om det går dåligt. Och riskerna med innehaven totalt sett är väldigt sammanvävda med dessa innehav. Nvidia är beroende av tsmc t ex och hela sektorn kommer rasa och delvis inte återhämta sig om Kina skulle gå in i Taiwan. Går de inte in så hänger risken över som en våt filt ändå inom överskådlig framtid och påverkar värdering av alla innehav i em-fonden ändå.
Det skrivs ofta om att folk bara har en aktie och att det är dåligt. Det är inget problem att ha bara en aktie så länge innehavet inte överstiger mer än 5-10% av ens totala sparkapital. Du kommer främst spara i fonder, så det är inget problem för dig att komplettera sparandet i aktier i ett bolag. Om det finns något bolag eller sektor du är särskilt intresserad av och har kunskap om så går det bra att ha bara en aktie om mer än nio tiondelar av övriga sparandet sker i aktiefonder. Vill bara nämna det så du inte blir mentalt låst att hålla dig borta bara för att du läst det. Det är dock en massa saker man behöver ha koll på för att kunna bedöma risker eller ifall ett bolag är rimligt prissatt vid köp. Jag avråder dig från aktieköp ifall du inte är intresserad. Risken för enskilda innehav är väldigt hög och mentalt påverkar det mycket att se röda siffror och värdering rasa.
Om jag hade saknat intresse och velat göra det enkelt för mig själv så hade jag sparat 100% i DNB Global Indeks. Med den slipper man påtvingad ESG-profil bland innehav. Jag tycker därför den är bäst av alla globalfonder vad gäller framtida sparande.
Börjar man dela upp sparandet i olika kategorier och fonder blir det genast spekulation och man går in med inställningen att man tror man är bättre än proffsen och kommer lyckas få högre avkastning än proffsen. Det är i så fall mycket lättare att lösa en liten överavkastning mot sitt jämförelseindex genom belåning och hävstång.
Det kan finnas anledning att styra var man placerar sina pengar efter home bias men jag tycker att ekonomierna i väst är så sammanflätade och jag tror det är sannolikt att usa fortsätter agera draglok för ekonomin i stort ändå.
Ovanstående är skrivet med tanken om att sparandet kommer ske månadsvis över tid kommande 30 år. Därför behöver du inte bry dig om att USA börsen just nu är väldigt dyr jämfört med historiska jämförelsetal vad gäller t ex förväntad earnings, eller att andra börser jämförelsevis är billiga, eller att sektorer som försvar och ädelmetall har rusat, dollarkurs och så vidare. Det är bara att köpa på varje månad i din globala indexfond och inte bekymra sig över hur man valt att fördela sitt sparande.
När du når över en miljon i innehav kan det vara aktuellt att göra en riskanalys av ditt sparande och världen i stort och eventuellt påbörja vidare sparande i en annan bank och i en annan globalfond, men det är verkligen inget du behöver tänka på så länge du håller dig till väletablerade banker vad gäller insättningsgaranti och investerarskydd. Ca 8-10 år innan pension behöver du ha en strategi för hur du ska minska risk och exponering mot aktiemarknad, men det är så långt bort i tid att det tar vi då.
Vilken kontotyp har du tänkt att spara på?