2025-09-26, 22:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Dendummasillen
Säg att du har ett standard matbord i ett mörkt rum, och över bordet lyser du med en lampa riktad ned mot bordet, sätt lampan säg 5cm över bordet. Detta får representera en platt jord med en sol över. Lampan får lysa i mitten av bordet, säger vi. Du kan se att lampan lyser som starkast ju närmare mitten av bordet du kommer, men du ser också att lampan absolut lyser upp kanterna på bordet.

Du tänker, "huh, alltså kan jorden inte vara platt"

MEN VÄNTA

Kan vl verkligen säga att bordet med lampan, så som vi observerar det nu, kan representera en teoretiskt platt jord?

Borde vi inte göra bordet mycket, mycket, mycket större? Innan vi kan avgöra hur mycket yta av bordet som blir belyst av lampan? Når det fortfarande fram till kanterna?
Vilken drog går du på egentligen??? Något snurrigare har jag nog aldrig läst här....
Citera
2025-09-26, 22:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av WilleGarvin
Självklart inte. Ljusstyrkan avtar med kvadraten på avståndet

Skulle den någonsin bli i stort sett obefintlig, alltså att en mikroskopisk människa på bordet skulle uppfatta sin omgivning som det vi i dag kallar för natt?
Citera
2025-09-26, 22:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kalle-i-KBA
Något snurrigare har jag nog aldrig läst här....

Det är för att du är lite korkad.
Citera
2025-09-26, 22:32
Medlem
Citat:
Att människor tror att natt och dag är ett väldigt starkt bevis för att jorden inte är platt, är ett enligt dig direkt felaktigt påstående?

LoL - vad fan går du på för stimulantia?

Nej jag tror verkligen inte att det är felaktigt. Solens rörelse - inklusive natt och dag - är ett mycket starkt bevis gör att jorden inte är platt.
Citera
2025-09-26, 22:36
Medlem
Citat:
Det är för att du är lite korkad.
Så det där med soluppgång kl 7 tex i Sverige och en timma senare i England är inget du har funderat på vad det kan bero på?
Citera
2025-09-26, 22:37
Medlem
Citat:
Skulle den någonsin bli i stort sett obefintlig, alltså att en mikroskopisk människa på bordet skulle uppfatta sin omgivning som det vi i dag kallar för natt?

Det skulle ju i så fall innebära att solen successivt blir mindre och mindre för att tillslut bli en obefintlig prick ovanför horisonten.

Men det är ju knappast det vi observerar

Citat:
...
bordet
....

Vad i hela världen har ett bord under siktlinjen med det hela att göra,?

Även fast du kanske inte förstår det så har vi andra ytterst svårt att förstå hur du får in ett bord i det hela, bordet är ju under siktlinjen.
Senast redigerad av WilleGarvin 2025-09-26 kl. 22:43.
Citera
2025-09-26, 22:41
Medlem
Jonas1968s avatar
Citat:
Det skulle ju vara möjligt men du måste ju förklara hur solen kan gå ner med oförändrad storlek trots att den borde krympa ihop och försvinna enligt de naturlagar vi känner till om du vill vara trovärdig och dessutom förklara varför mätningar av avståndet till både solen och månen inte visar en nära och liten sol och måne.
Citera
2025-09-26, 22:41
Medlem
Jazzils avatar
Citat:
Måste du, utan att riktigt tänkt på teorin och vad den eventuellt kan säga om natt och dag på en platt jord (en fråga som många använder som det ultimata beviset för att jorden inte är platt) - direkt gå in på något annat? Jag vet inte, är svaret på din fråga. Ni verkar ju däremot veta att natt och dag är omöjligt på en platt jord?
Greppar du ens hur falsk er övertygelse är?

Tack för då åter gav mig rätt, du svarade så klart inte på min text.
Citera
2025-09-26, 22:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av WilleGarvin
Det skulle ju i så fall innebära att solen successivt blir mindre och mindre för att tillslut bli en obefintlig prick ovanför horisonten.

Men det är ju knappast det vi observerar

Ditt problem med natt och dag på en platt jord har alltså ingenting att göra med huruvida det är ljust eller mörkt, utan mer att solen skulle försvinna på ett, enligt dig, annorlunda sätt?

Det är inte Kalles problem med natt och dag på en platt jord. Han kan inte i din vildaste fantasi förstå hur det kan vara ljust på en plats, och mörkt på en annan. Många miljoner tycker som honom.
Citera
2025-09-26, 22:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Jazzil
Tack för då åter gav mig rätt, du svarade så klart inte på min text.

Hemskt ledsen att du inte tycker "jag vet inte" är ett svar. Du vill minsann ha allt förklarat för dig, på en och samma gång, annars kan du skita i vad som diskuteras.

Helt frånvänd en friskt tankegång.
Citera
2025-09-26, 22:46
Medlem
Citat:
Ditt problem med natt och dag på en platt jord har alltså ingenting att göra med huruvida det är ljust eller mörkt, utan mer att solen skulle försvinna på ett, enligt dig, annorlunda sätt?

Mitt primära problem är att jag inte förstår solens rörelse över en platt jord.

Och en del av detta är självklart varför det blir mörkt
Citera
2025-09-26, 22:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Jonas1968
Det skulle ju vara möjligt men du måste ju förklara hur solen kan gå ner med oförändrad storlek trots att den borde krympa ihop och försvinna enligt de naturlagar vi känner till om du vill vara trovärdig och dessutom förklara varför mätningar av avståndet till både solen och månen inte visar en nära och liten sol och måne.

Varför måste jag det?

Varför måste jag förklara hur den mörka delen av bordet uppfattas för den mikroskopiska människan, när lampans färd bort skapar avsaknad av ljus? Du förstår inte hur absurt det är att jag måste veta det?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in