2025-09-26, 19:39
Medlem
c.divers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LinaLaReina
Ja exakt, en chockgranat är dödande, den innehåller pentyl - vad är det, jo sprängämne. Hur fan kan de använda det liksom på en övning?

Expressen skriver - Polisen slängde in en chockgranat, en slags distraktionsgranat.

En chockgranat som innehåller pentyl, skapar ett sånt tryck att den förhindrar andning, revben sprängs och man får interna blödningar. I de sämsta förutsättningar, i öppen terräng är den inte dödlig.
Stackars människa, en sån död kan inte vara rolig

En distraktionsgranats syfte är att tillfälligt skapa en distraktion genom ljud och ljus. Väldigt högt ljud tror det var 120db, läste jag nånstans, bara det hade chockat en person.

Vi får verkligen hoppas att det var en distraktionsgranat och statisten kanske hade svagt hjärta eller något.

Helt sjukt om de använde en riktigt chockgranat. Kanske tog de med sig fel?
Det har hänt dödsfall med distraktionsgranat och hjärtstopp. Med tanke på antalet dödsfall så har inte reglerna ändrats.
Nu kommer säkert allt ses över och skärpta regler kommer.
Lätt att vara efterklok då man har facit...
Citera
2025-09-26, 19:40
Medlem
c.divers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Anonym555
Vem har gjort det menar du? Han själv?
Det undrar jag med? En gärningsman borde väl gjort något?
Citera
2025-09-26, 19:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av c.diver
Var då? Länka gärna!

Citat:
Var inte anställd av Polismyndigheten
– Han var inte anställd av Polismyndigheten, det är det jag kan säga.

https://www.svt.se/nyheter/lokalt/ost/allvarlig-olycka-under-polisovning-utanfor-motala
Citera
2025-09-26, 19:42
Medlem
Citat:
Det undrar jag med? En gärningsman borde väl gjort något?

Ja, han dog väl inte av att han medvetet tog livet av sig själv?
Citera
2025-09-26, 19:44
Medlem
c.divers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Regnflingan
https://www.svt.se/nyheter/lokalt/ost/allvarlig-olycka-under-polisovning-utanfor-motala
Ok då vet vi det! Tack för länken!
Då kanske det var en militär?
Har varit där och jobbat i 20 år och aldrig sett några civila?
Senast redigerad av c.diver 2025-09-26 kl. 19:46.
Citera
2025-09-26, 19:48
Medlem
c.divers avatar
Citat:
Ja, han dog väl inte av att han medvetet tog livet av sig själv?
Troligtvis inte om han inte plockade upp granaten innan den detonerade och stoppade ner den i kallingarna?
Citera
2025-09-26, 19:51
Medlem
Citat:
Troligtvis inte om han inte plockade upp granaten innan den detonerade och stoppade ner den i kallingarna?

Exakt. Så då har något vållat hans död, korrekt?
Citera
2025-09-26, 19:58
Medlem
c.divers avatar
Citat:
Exakt. Så då har något vållat hans död, korrekt?
Ja han själv i så fall. Då är det i alla fall inget brott som kommer att utredas. Har aldrig hört att en självmördare benämts som gärningsman?
Citera
2025-09-26, 20:09
Medlem
LinaLaReinas avatar
Citat:
Det har hänt dödsfall med distraktionsgranat och hjärtstopp. Med tanke på antalet dödsfall så har inte reglerna ändrats.
Nu kommer säkert allt ses över och skärpta regler kommer.
Lätt att vara efterklok då man har facit...

Verkligen, fattar inte att de använder distraktionsgranater vid övning. Man vet inte när folk hamnar i chock eller har dolda sjukdomar, som svagt/defekt på hjärtat.
Och har det redan hänt dödsfall med såna, då kommer det hända igen.

Oavsett om jag skulle tycka det var kul att vara med i någon slags krigsövning eller liknande med tanke på all snack om krig på senaste tiden. Så vill jag inte utsättas för ljud eller ljud som kan skada mig nu.

När krig eller liknande är här på riktigt, ja då får man vara beredd på vad som helst.

Stackars person som avled, det som tröstar mig är att personen var 55. Har levt lite iaf. Varit älskad och älskat.
Jag hade en kompis som gick bort när hen var 45, nykär och allt.

Jag tänker på personens familj och beklagar sorgen.
Citera
2025-09-26, 20:14
Medlem
c.divers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LinaLaReina
Verkligen, fattar inte att de använder distraktionsgranater vid övning. Man vet inte när folk hamnar i chock eller har dolda sjukdomar, som svagt/defekt på hjärtat.
Och har det redan hänt dödsfall med såna, då kommer det hända igen.

Oavsett om jag skulle tycka det var kul att vara med i någon slags krigsövning eller liknande med tanke på all snack om krig på senaste tiden. Så vill jag inte utsättas för ljud eller ljud som kan skada mig nu.

När krig eller liknande är här på riktigt, ja då får man vara beredd på vad som helst.

Stackars person som avled, det som tröstar mig är att personen var 55. Har levt lite iaf. Varit älskad och älskat.
Jag hade en kompis som gick bort när hen var 45, nykär och allt.

Jag tänker på personens familj och beklagar sorgen.
Ja det har inte varit några frivilliga som avlidit av distraktionsgranater tidigare, det fattar nog du med.
Du behöver inte oroa dig för att du i fredstid kommer att utsättas för ljud som kan skada dig från nån myndighet. Du verkar vara en orolig själ?
Citera
2025-09-26, 20:17
Medlem
Citat:
Ja han själv i så fall. Då är det i alla fall inget brott som kommer att utredas. Har aldrig hört att en självmördare benämts som gärningsman?

Och vad baserar du på att han begått självmord?
Citera
2025-09-26, 20:21
Medlem
c.divers avatar
Citat:
Och vad baserar du på att han begått självmord?
Är du helt efterbliven? Det var ju för fan bara en teori! Har du svårt med läsförståelsen?
Lägg ner nu din jävla mupp!
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in