2025-09-23, 21:50
Avslutad
Tänkte bara dela med mig av hur man kan få sitt telefonnummer borttaget från 180.se om man inte vill att det ska ligga ute offentligt.

Jag skickade en begäran via deras mejl på https://www.180.se/kontakta och hänvisade till GDPR, artikel 17 – rätten att få sina personuppgifter raderade. Skrev ungefär så här:

Hej, Jag önskar att mitt telefonnummer [mitt nummer] tas bort från er tjänst enligt min rätt till radering enligt Dataskyddsförordningen (GDPR). Vänligen bekräfta när detta är genomfört. Med vänlig hälsning, [Mitt namn]

Mall 2:

Citat:
Ämne: Begäran om radering av personuppgifter enligt GDPR
Hej,
Jag kontaktar er med anledning av att mitt telefonnummer [skriv ditt telefonnummer här] finns publicerat på er tjänst 180.se. Jag önskar att detta nummer tas bort omgående i enlighet med min rätt till radering enligt artikel 17 i Dataskyddsförordningen (GDPR).

Jag ber er bekräfta att ni har mottagit denna begäran och informera mig när raderingen är genomförd. Om ni behöver ytterligare information eller legitimering via BankID, vänligen meddela detta.
Tack på förhand.
Med vänlig hälsning, [För- och efternamn] [E-postadress] [Eventuellt postadress]

De svarade ganska snabbt och tog bort numret utan problem. I vissa fall kan de be om legitimering via BankID, så ha det redo.

Tips: Var tydlig, artig och hänvisa till GDPR. Det brukar funka.

Någon annan som har erfarenhet av att ta bort info från liknande tjänster?
Senast redigerad av Unhinge-Maternal 2025-09-23 kl. 22:22.
Citera
2025-09-23, 22:02
Medlem
Onanikrems avatar
Bästa sättet är att be sin operatör att inte ha numret offentligt när man skaffar den operatören.
Annars kan man ta bort sig från Eniro, Hitta, Ratsite, Mrkoll osv.. Har tagit bort mig överallt, all information. Finns flera trådar om det och hur man gör.

Eftersom jag hade oregat kontantkort tills det blev lag på att rega det har jag heller aldrig funnits i några register vad gäller telefonnummer. Lugnt och skönt!
Citera
2025-09-23, 22:20
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Onanikrem
Bästa sättet är att be sin operatör att inte ha numret offentligt när man skaffar den operatören.
Annars kan man ta bort sig från Eniro, Hitta, Ratsite, Mrkoll osv.. Har tagit bort mig överallt, all information. Finns flera trådar om det och hur man gör.

Eftersom jag hade oregat kontantkort tills det blev lag på att rega det har jag heller aldrig funnits i några register vad gäller telefonnummer. Lugnt och skönt!
Jag ska fixa hemligt nummer hos operatören.
Citera
2025-09-23, 22:26
Medlem
Onanikrems avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Unhinge-Maternal
Jag ska fixa hemligt nummer hos operatören.
Kan fortsätta ringa idioter i flera år eftersom du haft det regat öppet tidigare. Men hemligt nummer hos operatören är en början. Rensa bort dig från alla söksidor. Eniro, Ratsite, Birthday osv..
Citera
2025-09-23, 22:42
Medlem
Popetoterors avatar
https://www.polisforbundet.se/rad-och-stod/hot-och-vald-mot-poliser/minska-din-synlighet-pa-internet/
Citera
2025-09-23, 22:44
Medlem
Citat:
Kan fortsätta ringa idioter i flera år eftersom du haft det regat öppet tidigare. Men hemligt nummer hos operatören är en början. Rensa bort dig från alla söksidor. Eniro, Ratsite, Birthday osv..
Ett problem för den som vill vara anonym är att det är mer eller mindre omöjligt att hålla koll på alla sidor, och nya kan ploppa upp närsomhelst.
Citera
2025-09-23, 22:46
Medlem
Popetoterors avatar
Citat:

Du är helt skev ta reda på fakta först.
Citera
2025-09-23, 22:48
Medlem
Onanikrems avatar
Citat:
Ursprungligen postat av KamerunHunter
Ett problem för den som vill vara anonym är att det är mer eller mindre omöjligt att hålla koll på alla sidor, och nya kan ploppa upp närsomhelst.
Japp, men just när det gäller telefonnummer så har man spärrat det via sin operatör är det spärrat. Var det öppet tidigare lär det dröja läge innan man försvinner från alla listor.

Jävla oytg det där!
Citera
2025-09-23, 22:48
Medlem
Popetoterors avatar
Kan ta reda på allt om alla vad är problemet...
Citera
2025-09-23, 22:49
Medlem
Onanikrems avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Popetoteror
Du är helt skev ta reda på fakta först.
Hade tidigare ett "begagnat nummer" som jag var tvungen att släppa för det kom sms och ringde konstiga typer flera gånger i veckan.

Jag vet!
Citera
2025-09-23, 22:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Popetoteror
Kan ta reda på allt om alla vad är problemet...
Integritet har ett egenvärde.

Kan inte du lägga ut en ansiktsbild där du håller i en lapp med ditt flashbacknick och posta här i tråden? Länka gärna din facebookprofil eller annat socialt medium om du har en sådan och lägg ut bilden även där. För du ser väl inget problem med det?
Citera
2025-09-23, 22:59
Medlem
Popetoterors avatar
Varför skulle jag det, alla här är enskilda människor och jag bryr mig inte om en enda, låt alla ha en talan.
Senast redigerad av Popetoteror 2025-09-23 kl. 23:04.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in