Tänkte bara dela med mig av hur man kan få sitt telefonnummer borttaget från 180.se om man inte vill att det ska ligga ute offentligt.
Jag skickade en begäran via deras mejl på
https://www.180.se/kontakta och hänvisade till GDPR, artikel 17 – rätten att få sina personuppgifter raderade. Skrev ungefär så här:
Hej, Jag önskar att mitt telefonnummer [mitt nummer] tas bort från er tjänst enligt min rätt till radering enligt Dataskyddsförordningen (GDPR). Vänligen bekräfta när detta är genomfört. Med vänlig hälsning, [Mitt namn]
Mall 2:
Citat:
Ämne: Begäran om radering av personuppgifter enligt GDPR
Hej,
Jag kontaktar er med anledning av att mitt telefonnummer [skriv ditt telefonnummer här] finns publicerat på er tjänst 180.se. Jag önskar att detta nummer tas bort omgående i enlighet med min rätt till radering enligt artikel 17 i Dataskyddsförordningen (GDPR).
Jag ber er bekräfta att ni har mottagit denna begäran och informera mig när raderingen är genomförd. Om ni behöver ytterligare information eller legitimering via BankID, vänligen meddela detta.
Tack på förhand.
Med vänlig hälsning, [För- och efternamn] [E-postadress] [Eventuellt postadress]
De svarade ganska snabbt och tog bort numret utan problem. I vissa fall kan de be om legitimering via BankID, så ha det redo.
Tips: Var tydlig, artig och hänvisa till GDPR. Det brukar funka.
Någon annan som har erfarenhet av att ta bort info från liknande tjänster?