Citat:
Intressanta perspektiv du presenterar. Det är viktigt att ta perspektiv och titta på vardagen för vanliga människor. I mitt inlägg lade jag fokus på USA för det är där den finansiella utvecklingen sker på AI-området.
Min utgångspunkt är att det inte är AI som skapar förändringen därför att den strukturella utvecklingen var igång redan innan investeringarna i AI hade tagit fart.
Det är svårt för många näringar att vara kvar i ekonomin där 80% av befolkningen inte är med och driver tillväxten. Oavsett vilken utvecklingsnivå AI uppnår.
Om man ska konkretisera det så finns inga incitament för stora snabbmatskedjor i USA att investera återkommande i tusentals modernare AI-assistenter vid drive thru som tar emot gästerna i framtiden för det kommer inte att komma några gäster. I USA är lönerna så usla hos snabbmatskedjorna att även det driver medborgare att inte handla där för det är så usel standard på allting. Maten är av låg kvalité.
Medborgarlön blir svårt då tillväxten i ett AI-strukturerat land, där utgångspunkten blir att 80% är sysslolösa och 20% driver tillväxten, inte kan tillgodose vanliga människors behov. Hur värdefull blir en medborgarlön i ett land som över tid inte finansierar byggnation av bostäder utan istället finansierar AI-tjänster utan ett bredare ekonomiskt ändamål?
Min utgångspunkt är att det inte är AI som skapar förändringen därför att den strukturella utvecklingen var igång redan innan investeringarna i AI hade tagit fart.
Det är svårt för många näringar att vara kvar i ekonomin där 80% av befolkningen inte är med och driver tillväxten. Oavsett vilken utvecklingsnivå AI uppnår.
Om man ska konkretisera det så finns inga incitament för stora snabbmatskedjor i USA att investera återkommande i tusentals modernare AI-assistenter vid drive thru som tar emot gästerna i framtiden för det kommer inte att komma några gäster. I USA är lönerna så usla hos snabbmatskedjorna att även det driver medborgare att inte handla där för det är så usel standard på allting. Maten är av låg kvalité.
Medborgarlön blir svårt då tillväxten i ett AI-strukturerat land, där utgångspunkten blir att 80% är sysslolösa och 20% driver tillväxten, inte kan tillgodose vanliga människors behov. Hur värdefull blir en medborgarlön i ett land som över tid inte finansierar byggnation av bostäder utan istället finansierar AI-tjänster utan ett bredare ekonomiskt ändamål?
En till viktig faktor att ta hänsyn till är att militären kommer att vara pådrivande av AI och länder som inte hoppar på AI tåget kommer att vara i underläge och göra som länder med stor AI makt vill.
Fast återigen så missar du att den som introducerar AI fullt ut kommer att ha sådana konkurrensfördelar jmf med andra. Jag som konsument vill ha en billig och bra produkt, sedan bryr jag mig inte om man har AI eller humanoider som anställda.
Medborgarlön blir nog enda alternativet om vi inte bara ska hitta på en massa meningslös sysselsättning. AI kommer att driva ned kostnaden för en massa saker och kommer att frigöra pengar som kan satsas på medborgarlön. Staten kommer ju fortsatt beskatta konsumtion och annat och fortsätta dra in pengar samtidigt som man borde kunna spara en massa inom utbildning, sjukvård, infrastruktur, rättsväsende osv.