2025-09-21, 09:50
Medlem
Kolla bara Arlandarånet som utfördes visserligen början på 20 hundra talet det är väl ett av dom smartaste rån som genomförts i Sverige och polisen har fortfarande noll spår vem som låg bakom..
Förutom att kinesen som påstår sig vara hjärnan bakom men han var bara springpojke...
Ett sådant rån skulle aldrig gå att genomföra idag
Citera
2025-09-21, 09:54
Medlem
TheFlyingFarangs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Matadhamster
De flesta åkte väl dit? Överlag så var väl inte dåtidens rånare de mest briljanta.

Tänkte på det när jag åkte igenom Oderljunga utanför Perstorp i somras, en av de större rånargängen, kommer inte ihåg om det var Militärligan eller Gubbligan som bestämt sig för att råna den ensligt belägna banken i byn.

De dundrar in i byn och tvärnitar utanför bankkontoret och rycker i den låsta dörren bara för att se lappen som förkunnade att banken stängts och lagts ner ett halvår tidigare.
Citera
2025-09-21, 10:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mailmans
Spåra telefoner? Vilka telefoner?
Hur rånar man baken utan hot menar du? Pengarna låg inte på bordet innanför dörren..

Hur full var du när du skrev de där?

Att hota någon är inte att skada någon fysiskt.

Vad är det du inte fattar? KASSAAPPARATER bl.a.
Citera
2025-09-21, 10:15
Medlem
Prempions avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sharmut4
Enkelt, idag är vi ett digitalt samhälle. Kunde man ens spåra telefoner på den tiden? Kartlägga rörelse o.s.v.
Sen
Var väl walkie-talkie eller komradio man körde med på den tiden. Nä det går inte att spåra. Gick att avlyssna polisradion också på den tiden.
Citera
2025-09-21, 10:48
Medlem
pestloppans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Zaedrews
Jo borde vara det. Sedan 10 år efter Malexander.

Men det var ett mer oskyldigt samhälle tror jag mer för på 80-talet och kanske 90-talet. Minns ju under lumpen då en av grabbarna fick för sig att han måste dra till banken för att hämta ut lite pengar. Ok vi följer med. Tre unga män med AK-4 på ryggen in på en bank. Ingen där fan brydde sig. Idag skulle det ju blivit larm till Insatsstyrkan...

Försöker du inbilla oss att ni fick lämna spärrarna på regementsområdet med vapen på ryggen, för att gå på stan...?!
Citera
2025-09-21, 10:51
Medlem
Zaedrewss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av pestloppan
[/b]

Försöker du inbilla oss att ni fick lämna spärrarna på regementsområdet med vapen på ryggen, för att gå på stan...?!

Hmm? Det var inte ens en fråga. Det träliga med lumpen var detta med vapnet skulle vara med hela jävla tiden. Så då blev det på stan också.

Jag menar idag undrar man ju. Men då på det oskyldiga 90-talet var det ju ingen som brydde sig.
Citera
2025-09-21, 10:59
Medlem
pestloppans avatar
Citat:
Hmm? Det var inte ens en fråga. Det träliga med lumpen var detta med vapnet skulle vara med hela jävla tiden. Så då blev det på stan också.

Jag menar idag undrar man ju. Men då på det oskyldiga 90-talet var det ju ingen som brydde sig.

När gjorde du lumpen? Jag gjorde den i början på 80-talet, och enda gången vi fick ta med oss vapnet utanför regementsområdet var i samband med övningar utanför området, och då förstås i sällskap med befäl. Övrig tid förvarades alla vapen inlåsta.

Det fanns flera regementen i staden, men aldrig någonsin såg jag värnpliktiga med vapen på allmän plats. Du försöker alltså slå i oss att ni gick omkring på stan med vapen, och att det var helt normalt?
(Sorry, men du förgyllde just min söndag!)
Citera
2025-09-21, 11:01
Medlem
Zaedrewss avatar
Citat:
När gjorde du lumpen? Jag gjorde den i början på 80-talet, och enda gången vi fick ta med oss vapnet utanför regementsområdet var i samband med övningar utanför området, och då förstås i sällskap med befäl. Övrig tid förvarades alla vapen inlåsta.

Det fanns flera regementen i staden, men aldrig någonsin såg jag värnpliktiga med vapen på allmän plats. Du försöker alltså slå i oss att ni gick omkring på stan med vapen, och att det var helt normalt?
(Sorry, men du förgyllde just min söndag!)

1996? Sry men du gör min söndag. Det var helt normalt då att man gjorde just det. Tog med sig sin AK överallt. Och ingen brydde sig över det.
Citera
2025-09-21, 11:06
Medlem
pestloppans avatar
Citat:
1996? Sry men du gör min söndag. Det var helt normalt då att man gjorde just det. Tog med sig sin AK överallt. Och ingen brydde sig över det.

Visst, helt normalt. Och bössorna var förstås skarpladdade...
Citera
2025-09-21, 11:10
Medlem
Zaedrewss avatar
Citat:
Visst, helt normalt. Och bössorna var förstås skarpladdade...

Det var de typ aldrig. Men det kan ju inte vanlig folk vetat. Gul ammo fick man i regel aldrig. Men detta att vapnet skulle vara med en överallt var ju grundläggande.
Citera
2025-09-21, 11:19
Medlem
Bankrån förekommer fortfarande, men inte så ofta givetvis. Sedan 2015 har det skett 23 bankrån, så det är från 0-3 bankrån om året ungefär.

Jag vet inte om det var lättare att komma undan med bankrån förr i tiden, men definitivt var det lättare att använda pengarna sedan utan att åka fast. Nuförtiden så kan man inte det eftersom det går väldigt fort att upptäcka en sedel som är anmält försvunnen när den används, vilket ger mycket information till polisen var de ska söka någonstans.

Jag blev också lite förvånad att det fortfarande förekommer bankrån, men det är förmodligen inte mot banken utan mot värdetransporter, är min gissning. Men absolut, alla banker kan ju inte vara kontantlösa.
Citera
2025-09-21, 11:34
Medlem
Sados avatar
Citat:
[/b]

Va? Jag gick in på OK med vapnet på ryggen. Var skulle man annars göra av det?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in