2025-09-19, 16:08
Avstängd
East.Clintfoods avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kalaskula544
Sapple? Menar du Samsung? Ingen aning vad Samsung ska med Intel till? Kanske beta-lab?

Testa mot nya virus fungerar då inte då alla vet att Intel's firmware är sämst i sin klass på detta..

Många gånger Intel har försökt täppa till sina säkerhetshål med sina ''hotfixes'' som drar ner deras processorprestanda med 25%..

Nvidia har ju redan köpt 5% av Intel's x86.. så det verkar som X86 och X64 kommer leva kvar länge och frodas.

Eller ska jag vänta på AM6, ryktas vara 50% snabbare än 9950X3D i singe core prestanda. Hmm

R I P Intel.

Intel kommer inte att finnas länge till, nvidia tar över!

mvh stolt amd fanboy
Citera
2025-09-19, 18:14
Medlem
Clint.Ruins avatar
Mycket pajkastning mellan AMD- och Intelförespråkare här, vilket väl inte var oväntat.

Själv har jag inte varit trogen något av lagen, utan när jag byter moderkort, CPU och minne så jämför jag de optioner som finns och väljer det jag bedömer som optimalt för användningen.

T ex använde jag en Intel Core i7-2600K (fantastisk CPU!) i min stationära dator mellan 2011 och 2018. Bytte sedan till AMD Ryzen 7 2700X när den nya Zen-arkitekturen kom, mycket beroende på att AMD garanterade AM4-plattformens livslängd till 2022. Jag valde bort Intel pga de ständiga socketbytena vilket gjorde att man ofta var tvungen att moderkort vid byte av CPU.

I april i år övergick jag till AM5-plattformen med nytt moderkort, DDR5-RAM och en 9800X.

Detta är alltså min stationära dator. Förutom denna har jag även bl a en hypervisor, en VMWare ESXi 7-server baserad på en Intel Xeon E5-2697 v4 (18c/t) och 256Gb ECC-minne för att kunna testa olika operativsystem, databaser och servertillämpningar i olika VM:ar.

Denna burk funkar det givetvis inte att spela på, lika lite som AMD-burken klarar lasten från 12 VM-ar som körs parallellt.

Välj alltså hårdvara utifrån behov. Eftersom de flesta verkar ägna sig åt dataspel så menar jag att AMD har det vettigaste erbjudandet i dagsläget.
Citera
2025-09-19, 19:02
Avstängd
East.Clintfoods avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Clint.Ruin
Mycket pajkastning mellan AMD- och Intelförespråkare här, vilket väl inte var oväntat.

Själv har jag inte varit trogen något av lagen, utan när jag byter moderkort, CPU och minne så jämför jag de optioner som finns och väljer det jag bedömer som optimalt för användningen.

T ex använde jag en Intel Core i7-2600K (fantastisk CPU!) i min stationära dator mellan 2011 och 2018. Bytte sedan till AMD Ryzen 7 2700X när den nya Zen-arkitekturen kom, mycket beroende på att AMD garanterade AM4-plattformens livslängd till 2022. Jag valde bort Intel pga de ständiga socketbytena vilket gjorde att man ofta var tvungen att moderkort vid byte av CPU.

I april i år övergick jag till AM5-plattformen med nytt moderkort, DDR5-RAM och en 9800X.

Detta är alltså min stationära dator. Förutom denna har jag även bl a en hypervisor, en VMWare ESXi 7-server baserad på en Intel Xeon E5-2697 v4 (18c/t) och 256Gb ECC-minne för att kunna testa olika operativsystem, databaser och servertillämpningar i olika VM:ar.

Denna burk funkar det givetvis inte att spela på, lika lite som AMD-burken klarar lasten från 12 VM-ar som körs parallellt.

Välj alltså hårdvara utifrån behov. Eftersom de flesta verkar ägna sig åt dataspel så menar jag att AMD har det vettigaste erbjudandet i dagsläget.

Erkänn, du är oxå nybliven amd fan boy
Citera
2025-09-19, 19:23
Medlem
Reidjis avatar
Kort historia från mig..

Har en I7 3770k samt en 7700k (som jag deliddad båda) och som jag kört kört liquid metal bara för att den inte skulle ligga på 68c på idle istället för 43c på båda processorerna

Nyligen uppgraderade jag mig till en 5700X3D samt ett RX 7800 XT.. där cpun har en -25 offset samt GPU kör jag på runt 1085 mV.

DET bara flyter på och håller sig kallt och fungerar

Innan jag börja köra på 3770 så hade jag en Phenom X4 so mvar trög som sirap.
Citera
2025-09-20, 13:28
Medlem
EliasAlucards avatar
Citat:
Ursprungligen postat av avc
Du må ha passion, men du har också tappat verklighetsförankringen som en jävla satellit utan styrsystem.
Säg wallah bror?

Citat:
För det första: Intel är inte dött. Du kan skrika "Intel är skräp!" tills du blir blå i ansiktet, men faktum är att Intel fortfarande har enorm marknadsandel, särskilt inom enterprise, datacenter och OEM-avtal. De är inte bara ett företag, de är en jävla institution. Och att kalla dem ett "skojarföretag" för att de döpte om sina processnoder? Det är som att kalla IKEA för bedragare för att de döper soffor efter norska orter. Det är marknadsföring, inte något jävla bedrägeri.
Intel är inte lika illa ute som AMD var under 2015-2016 (då var AMD nära konkurs), men det går riktigt jävla trögt för Intel, och så trögt att Trump stödinvesterade i Intel nyligen där han såg till att USA:s regering köpte upp 10% av INTC:s aktier (med andra ord, det går så dåligt för Intel att Shitnel behöver hjälp från pappa staten, knappast ett positivt tecken). Too big to fail är tyvärr vad Intel är, och häromdagen gjorde Nvidia en deal med Intel som fick INTC att hoppa upp 25% på en dag. INTC idag, på 29.58 USD, är värd ungefär lika mycket som INTC var värd 14:e maj 1999 (29 USD). Intel är alltså ett helt värdelöst företag som knappast ger investerare några seriösa vinster på börsen, och Intelprocessorer har alltid varit skit. Enda anledningen till att Intel var dominant förr gentemot AMD och hade bättre prollar än AMD, var pga att Intel som det konkurrensfientliga och ja rentav konkurrensodugliga företaget Intel alltid har varit, beror på att Intel mutade OEMs och återförsäljare (onlinebutiker osv) att alltid ha Intelprocessorer i deras OEM-datorer (färdigbyggda desktops och laptops), vilket såklart gav Intel en massa cashflow för R&D, och därmed kunde Intel ligga före AMD i specs osv. AMD gick till domstol mot Intel pga detta (AMD Break Free kampanjen), vann över 1 miljard dollar i skadestånd i rättegången, och sedan dess har Intel inte vågat hålla på så längre, av lagliga skäl. Dessa 1 miljard dollar kom väl till hands: AMD anställde Jim Keller igen, Keller styrde upp skeppet i rätt riktning, AMD gick fabless (precis som Nvidia) och anlitade TSMC, och resten är historia när AMD tack vare Keller's briljans, knockade ut Intel en gång för alla. Och Intel kommer aldrig att återhämta sig efter denna totala knockout. Intel's öde idag är helt enkelt att köpas upp av Nvidia, IBM, AMD eller bli mer eller mindre helt statsägt av USA:s regering eller liknande scenarion, för att någon chans mot AMD kommer Intel inte att ha på egen hand. Denna situation som Intel befinner sig i idag, är exakt denna position Intel försökte undvika i alla år genom att sätta käppar i hjulet för AMD genom att muta OEMs och återförsäljare att inte sälja AMD, för att Intel har hela tiden vetat att AMD:s konkurrens är livsfarlig och kan konkursa Intel, och sedan Athlon's framgångar kring millennieskiftet så har Intel gjort allt för att undvika att det blir en permanent situation, och nu när Ryzen är här för att stanna så är det game over för Intel. Intel är numera ett avslutat kapitel, och nådastöten levererades i år genom Strix Halo (mer om det nedan).

Intel är ett missförstånd. Intel's framgångar (och även AMD), beror enbart på att IBM gav Intel en chans med att leverera x86 processorer i IBM PC clones eran, där IBM ställde som krav på Intel att Intel får gärna leverera x86 processorer, men då måste det finnas en till leverantör, vilket blev AMD. Detta var ett klokt beslut av IBM, som vägrade ge Intel ett monopol på CPU-marknaden. Enda orsaken till att Intel vann mot IBM på 90-talet och 2005, beror på att ärkekräket Steve Jobs mördade PowerPC genom att avsluta Macklonerna när han kom tillbaka till Apple 1997, vilket så småningom ledde till att PowerPC blev en liten Applegrej som inte gav IBM och Motorola särskilt mycket intäkter, vilket i sin tur satte käppar i hjulet för intäkter till PowerPC utvecklingen och PowerPC R&D osv, och Steve Jobs fick sota för detta genom att gå över till Intel från 2006 och framåt. Till viss del bär även Bill Gates skulden för att det gick dåligt för PowerPC, eftersom han inte satsade tillräckligt på PowerPC, pga Wintel-pakten. Men PowerPC är ett utmärkt exempel på att de tekniskt bättre lösningarna inte alltid vinner (ett liknande exempel är Plan9 vs Unix). PowerPC är på riktigt strömsnål high performance computing (inte utan anledning till att NASA använder PowerPC i deras Mars probe och andra rymdfarkoster; undermålig x86 skräpteknologi är en dålig idé i rymden). Hade inte Steve Jobs varit den åsnan han faktiskt var, så hade vi haft strömsnål och kraftfull PowerPC i våra smartphones idag, med öppen och standardiserad UEFI/ACPI/HAL, och man hade enkelt och smidigt kunnat installera Windows, Linux, *BSDs osv. Istället tog Apple en helt onödig omväg genom att året efter Apple la ner PowerPC och gick över till Intel, att sälja iPhones med ARM (som precis som PowerPC också är strömsnål RISC, men till skillnad från PowerPC, ett stängt och helt ostandardiserat instruktionsset). Så Apple gick alltså från PowerPC (RISC) till Intel (CISC) och slutligen till ARM (RISC), när Apple kunde ha kört PowerPC hela vägen och aldrig behövt byta ISA och kunnat köra samma program på Mac OS X och iPhone hela tiden.

Jag köpte nyligen en begagnad PowerBook G4, bara för att uppleva PowerPC och klassiska Mac OS X 10.4 (som jag uppgraderade till Mac OS X 10.5), alltså när Mac OS X var som absolut bäst och äkta Unix och snyggast osv. Idag är "macOS" ett skämt och ser ut som iOS och är en efterbliven leksak till operativsystem. PowerBook G4 var Apple när Apple var som absolut bäst, följde öppna industristandarder, körde PowerPC och levererade absolut kvalitet och hade riktigt snygg stil och sexig futuristisk design osv. Idag finns det ingen anledning att köra macOS, när man kan installera Debian 13 Trixie på en renrasig AMD Ryzen processor med Radeon RDNA iGPU eller dGPU, och open source drivrutinerna bara rullar på alldeles utmärkt. AMD + Linux = Unix when it just works.

Citat:
Du gnäller om "Intel 4" och "Intel 7" som om det vore ett jävla brott mot fysikens lagar. Men vet du vad? Nanometer är inte längre en exakt måttstock. Det är en jävla branschstandard som har blivit mer symbolisk än teknisk. TSMC:s "4 nm" är inte heller 4 nm i fysisk mening, utan en etikett. Så att Intel döper sin process till "Intel 4" är inte lögn, det är branschpraxis. Du kan hata det, men det gör dig inte till jävla Galileo.
"Intel 7" och "Intel 4" är inte ett brott mot fysikens lagar, utan snarare är det folkfientliga brottet här att Intel sysslar med falsk marknadsföring, eftersom fysikens lagar gäller fortfarande och för alltid. Fysikens lagar är inte "optional". Du snackar skit när du påstår att nanometer har blivit symbolisk och att TSMC 4 inte skulle vara 4 nm. Intel kan inte konkurrera mot TSMC, av samma orsak som att det gick trögt för IBM och Motorola med PowerPC miniatyriseringen vilket ledde till att Jobban övergav PowerPC: stora volymer av försäljning innebär mycket intäkter och därmed mer pengar till R&D som i sin tur innebär avancering och utveckling. AIM alliansen efter att Jobban mördade PowerPC genom att avrätta Macklonerna, innebar låga volymer av PowerPC processorer med i stort sett Apple som enda kund (och lite Amiga, Nintendo, Sony och Microsoft senare). Detta medan Intel hade ett i stort sett monopol och levererade hundratals miljoner processorer om året, så pumpade IBM och Motorola några miljoner processorer per per år till folk som köpte Macintosh. Vi ser samma situation idag: TSMC levererar hur mycket processorer som helst till AMD, Nvidia, Qualcomm, MediaTek, Apple osv. Detta är varför Intel som ensam chiptillverkare inte klarar av konkurrensen från TSMC, eftersom alla tidigare chiptillverkare gick fabless och började designa chip och beställde produktionen direkt via TSMC. Det är inte en slump att AMD knockade ut Intel först efter att AMD gick fabless och det är inte heller en slump att Nvidia gick om AMD eftersom Nvidia gick fabless före AMD, och det är absolut inte en slump att både Lisa Su och Jensen Huang är inte bara kusiner utan även taiwaneser: de förhandlar därav bra med TSMC, medan Intel saknar dessa fördelar och förmåner.

Var har du fått ifrån att TSMC4 inte är 4 nm? TSMC behöver inte hålla på med falsk marknadsföring som Intel sysslar med, eftersom TSMC har standarder och kvalitet att tänka på, och till skillnad från Intel så kan TSMC leverera.
Senast redigerad av EliasAlucard 2025-09-20 kl. 13:58.
Citera
2025-09-20, 13:29
Medlem
EliasAlucards avatar
Citat:
Och MSI Claw? Ja, den floppade. Men att dra slutsatsen att alla Intel-handhelds är skit baserat på en produkt är som att säga att alla pizzor är äckliga för att du fick en kall Vesuvio på Statoil. Det är inte logik, det är en jävla tunnelvision. Intel Arc iGPU:n är inte bäst, men den är fan inte värdelös. Och Intel har gjort enorma framsteg med Xe-arkitekturen, särskilt på desktop och workstation-sidan.
Retorisk fråga: nämn en enda bra Intel gaming handheld? I rest my case.

Varför tror du att MSI Claw floppade? Det kan absolut inte bero på att MSI Claw 2024 släpptes med 2019 års teknologi? "Intel 4" är som sagt inte 4 nm, utan som sagt, 7 nm. Svaret är precis framför dig men du är helt jävla delusional och lever i klassisk fanboy förnekelse: chiptillverkare Intel levererar utdaterad teknologi till MSI, medan chiptillverkare TSMC via chipdesigner AMD levererar utmärkt, modern, robust, strömsnål och kraftfull teknologi till Asus, Lenovo, MSI, Valve, Onexplayer osv.

Det enda som är bra med Intel Arc är att Intel bidrar med open source drivor till Mesa (ligger dock ljusår bakom AMD på den punkten men det är positivt att Intel bidrar sitt strå till stacken), i övrigt är Arc undermåligt skräp. Om Arc äter från Nshitia's marknadsandelar så är det också positivt, men om Arc äter från AMD så är det mycket negativt. AMD all the way baby!

Citat:
Sen kommer du med drömmen om AMD PowerPC. Ja, det låter coolt, men det är fan en jävla fantasibubbla. AMD har byggt hela sin framgång på x86 och Zen-arkitekturen. Att tro att de ska dumpa det för att joina OpenPOWER är som att tro att Ferrari ska dumpa superbilproduktionen för att börja bygga elcyklar. Det är inte bara osannolikt, det är ett jävla affärssjälvmord. PowerPC är nischat, och RISC-V är fortfarande i jävla blöjstadiet när det gäller konsumentprestanda.
AMD PowerPC är inte en fantasibubbla och tvärtom, finns i verkligheten: GameCube, Wii, Wii U och Xbox 360, är IRL exempel på PowerPC CPU med ATi/AMD GPU. Och min begagnade PowerBook G4 är ännu ett exempel på en IBM PowerPC processor med en ATi GPU. Detta är vad vi vill ha, som konsumenter, även om träskallar som du själv inte förstår det, så vore det bra om AMD började producera OpenPOWER APUs nu när PowerPC är open source hardware, och det kommer att bli verklighet när allt fler ARM laptops emulerar x86, då kommer det inte finnas någon poäng för AMD att fortsätta köra native x86, och då börjar AMD antingen med OpenPOWER eller RISC-V, och emulerar x86-64.

AMD kan köra på med Ryzen precis som vanligt med PowerPC och RISC-V, enda AMD behöver göra är att ändra på instruktionssetet till att encoda/decoda enligt RISC-principer och instruktioner och sedan emulera x86-64 till lägre strömförbrukning/värmeutveckling än att köra native x86-64. Dessutom så är x86 förlegat och håller på att helt ersättas av ARM i alla fall, via emulering som sagt, precis som Qualcomm håller på med just nu. Det är således ganska troligt att både Intel och AMD kommer att helt överge x86-64 förr eller senare genom att gå över till antingen RISC-V eller PowerPC, och helt enkelt bara emulera x86, precis som Qualcomm gör idag med Snapdragon X Elite (och det lär andra ARM chip-designers göra snart också). Så det är bara en tidsfråga innan vi ser AMD PowerPC processorer.

Jag har enorm respekt för AMD, detta trots att AMD håller kvar vid utdaterad skräpteknologi som x86, men det är för att bortsett från x86, så är AMD Power to the people, något som Shintel aldrig har varit, och definitivt inte Nshitia. AMD har alltid varit i framkanten, ledande, inom open source drivrutiner och öppna standarder (FreeSync som exempel, jämför med proprietärt skräp som "G-Sync", som bara lägger på 2 lax extra i prislappen på skärmar, helt i onödan när FreeSync är minst lika bra om inte bättre, utan att kosta ett öre extra). Linus Torvalds gav Nshitia långfingret av en anledning, och Shitnel förtjänar också långfingret. AMD är det folkvänliga märket som levererar bra produkter med öppna standarder och öppen källkod drivor till bra, låga priser. Jag är alltså inte under några som helst omständigheter en AMD fanboy, utan jag rådiggar AMD eftersom AMD är objektivt sett absolut bäst för mig och alla andra konsumenter. Den dagen AMD börjar bete sig som Shitnel och Nshitia så kommer jag att pissa på AMD också, men historiskt och hittills så har AMD alltid varit det folkvänliga alternativet.

Som sagt, Intel är ett missförstånd och x86 borde ha lagts ner redan 1993 när Microsoft började experimentera med Windows NT för PowerPC. Problemet här är att medan Apple gjorde helt rätt genom att joina IBM/PowerPC under Jobban's frånvaro, så tog Microsoft inte sitt ansvar, och fortsatte med Wintel, istället för att ställa krav på Intel och AMD att de skulle göra en licensdeal med IBM och Motorola för att få tillverka PowerPC processorer de också. PowerPC kommer att göra en comeback nu när IBM har skänkt OpenPOWER till Linux Foundation.

Citat:
Och att Intel skulle gå i konkurs vore "bra för konkurrensen"? Vad fan är det för jävla logik? Att ta bort en av världens största chipproducenter skulle skapa kaos i leveranskedjor, driva upp priser, och lämna AMD som ensam jävla herre på täppan. Det är inte konkurrens, det är ett jävla monopol. Och du vet vad som händer med monopol? Innovation stagnerar, priser går upp, och konsumenten får ta smällen som en jävla boxningssäck.
Det enda Shitnel har gjort för konkurrensen är att stjälpa konkurrensen och fått oss att stanna kvar på ett utdaterat instruktionsset som går tillbaka till 1970-talet. Det du snackar om, monopol, bristande innovation och stagnering, är exakt vad Shitnel har gett oss de senaste 30-40 åren. AMD var först med:

1) 1 GHz processorer (AMD Athlon, år 2000)
2) x86-64 (Opteron och Athlon 64, år 2003)
3) dual core x86 (Opteron 165, år 2004)
4) desktop dual core x86-64 (Athlon 64 X2, år 2005)
5) quadcore (Opteron Barcelona, år 2006)
6) DisplayPort GPUs (Radeon HD 3000-serien, år 2008)
7) DirectX 11 GPUs (Radeon HD 5870, år 2009)
8) 16 core (Opteron 6100-serien, år 2009)
9) APU ("Brazos", och kraftfulla APUs också, sedan AMD Fusion, idag även känt som "iGPU", år 2011)
10) Vulkan (Mantle som AMD donerade till Kronos och som senare blev Vulkan, år 2013-2015)
11) 5 GHz x86 CPU (FX-9590, år 2013)
12) HBM GPU (High Bandwidth Memory, Radeon R9 Fury X, "Fiji", år 2015)
13) 7 nm CPU och GPU (64 kärniga EPYC "Rome" och Radeon Instinct M160, år 2018)
14) 64 core x86 server (EPYC 7002, år 2019)
15) x86 med chiplet design (Zen 2, år 2019)
16) x86 PCIe 4.0 support (Ryzen 3000-serien, år 2019)
17) x86 3D V-Cache CPU, år 2021
18) 5 nm CPUs (EPYC Genoa och Ryzen 7000-serien, år 2022)
19) 128 core x86 (EPYC Bergamo, år 2023)
20) x86 NPU AI accelerator (XDNA, Ryzen 7040, år 2023)

AMD innoverar typ varje år, och detta är inte ens en komplett AMD firsts lista. Detta medan Intel IDAG kör med E-core och P-core trams (big.LITTLE), på STATIONÄRA DESKTOP PROCESSORER, där det absolut inte makes sense Trots allt, vad var det Tesla sa? I don't care that they stole my ideas; I care that they don't have any ideas of their own. AMD leder utvecklingen och innoverar och sätter standarderna, medan Intel leker catch up och bara följer AMD, och idag är det Intel som betalar AMD licenskostnader för x86-64

Så ja, det hade varit alldeles utmärkt om Intel gick i konkurs, och köps upp av IBM och vi får moderna PowerPC processorer i våra datorer. Power ISA har utvecklats och är idag helt fantastiskt mäktigt bra: 4-8 trådar per kärna! Detta medan AMD håller kvar vid två trådar per kärna, inte för att AMD inte kan utöka till 8 trådar per kärna (x86-64 kan också, rent teoretiskt, köra 8 trådar per kärna, men det är enklare att köra 8 trådar per kärna på strömsnål RISC eftersom RISC till skillnad från CISC, representerar kvalitet före kvantitet), utan eftersom AMD inte har någon konkurrens från Intel, som inte ens klarar av att leverera 2 trådar per kärna!

Citat:
Så nej, Intel ska inte dö. De ska fan skärpa sig, fortsätta tillverka de överlägset bästa CPG:erna, konkurrera, och fortsätta pusha AMD till att ligga max 10 år efter. För det är så jävla konkurrens fungerar. Du vill ha en värld där AMD regerar ensam? Då får du också en värld där utvecklingen går i snigelfart och priserna sticker som en jävla raket.
Mannen, vilken planet lever du på? Monopol, höga priser, teknikkonservativ snigelutveckling och mjölka kunderna på pengar, är vad Shitnel har representerat sedan 90-talet! Du är verkligen i fel fanboy läger när du sitter och skriker efter konkurrens; det är AMD som levererar konkurrens och kvalitet medan Intel bara levererar skräp och får stryk och storspö på deras egna x86 hemmaplan.

Asus släppte nyligen 2025 års ROG Flow Z13, och till skillnad från tidigare årsmodeller av Flow Z13, där det satt Shintel/Nshitia bajs, så är årets Flow Z13, renrasig AMD, med Strix Halo, 16 kärnor, 32 trådar, 128 GB RAM och hela 14.8 TFLOPS iGPU. Här snackar vi fucking muscle, horsepower! Intel och Nvidia kunde inte leverera något i närheten av detta, så Asus gick direkt till AMD, och Asus beskriver deras renrasiga AMD Flow Z13 som, get this, "Angelic performance"

https://rog.asus.com/laptops/rog-flow/rog-flow-z13-2025/

Detta är också varför AMD kommer att konkurrera ut både Intel och Nvidia: kraftfull APU som krossar allt vad Intel kan leverera, och integrerat grafikort som renderar Nvidia dGPU helt överflödig, med open source drivrutiner som tack vare Steam Proton gör att vi helt kan hoppa över Windows och köra Linux som daily driver, inga proprietära konstigheter! Årets Flow Z13 har satt standarden för en värld och framtid helt befriad från Wintel, Nshitia och liknande proprietära fasoner efterblivna konstigheter. Istället kommer AMD att konkurrera mot Qualcomm, Apple, Samsung, MediaTek osv.
Senast redigerad av EliasAlucard 2025-09-20 kl. 13:54.
Citera
2025-09-20, 14:51
Medlem
Kalaskula544s avatar
Och som plåster på såren.

Kommande AM6 APU'er ryktas vara i närheten av RTX5070-prestanda. BOOOOM!

https://www.reddit.com/r/pcmasterrace/comments/1n0m4cf/this_new_amd_ryzen_cpu_reportedly_contains_a_gpu/

Hoppas verkligen detta stämmer, Mini-PC's får ett helt nytt kapitel.
Citera
2025-09-21, 07:57
Medlem
avcs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av EliasAlucard
Intel är inte lika illa ute som AMD var under 2015-2016 (då var AMD nära konkurs), men det går riktigt jävla trögt för Intel, och så trögt att Trump stödinvesterade i Intel nyligen där han såg till att USA:s regering köpte upp 10% av INTC:s aktier (med andra ord, det går så dåligt för Intel att Shitnel behöver hjälp från pappa staten, knappast ett positivt tecken). Too big to fail är tyvärr vad Intel är, och häromdagen gjorde Nvidia en deal med Intel som fick INTC att hoppa upp 25% på en dag. INTC idag, på 29.58 USD, är värd ungefär lika mycket som INTC var värd 14:e maj 1999 (29 USD). Intel är alltså ett helt värdelöst företag som knappast ger investerare några seriösa vinster på börsen, och Intelprocessorer har alltid varit skit. Enda anledningen till att Intel var dominant förr gentemot AMD och hade bättre prollar än AMD, var pga att Intel som det konkurrensfientliga och ja rentav konkurrensodugliga företaget Intel alltid har varit, beror på att Intel mutade OEMs och återförsäljare (onlinebutiker osv) att alltid ha Intelprocessorer i deras OEM-datorer (färdigbyggda desktops och laptops), vilket såklart gav Intel en massa cashflow för R&D, och därmed kunde Intel ligga före AMD i specs osv. AMD gick till domstol mot Intel pga detta (AMD Break Free kampanjen), vann över 1 miljard dollar i skadestånd i rättegången, och sedan dess har Intel inte vågat hålla på så längre, av lagliga skäl.
Vet du vad annat som var billigt 1999? Amazon. Börsvärde är inte alltid en spegel av teknisk relevans. Det är en jävla spegelhall av investerarnas humör, hype och Elon Musks senaste tweet. Intel har fortfarande kassaflöde som kan köpa upp hela jävla Gotland, och bygga ett datacenter där varje server är kyld med ren jävla Visby-öl. De har resurser, patent, och en jävla armé av ingenjörer som inte sitter och rullar tummarna. De bygger Meteor Lake, Lunar Lake, och snart Solar F@kken Flare Lake om det så skall behövas.

Du klagar också på att Intel fick stöd från Trump-administrationen. Det är dock inte ett tecken på svaghet. Det är ett erkännande av strategisk jävla betydelse. USA vill inte att TSMC ska vara enda jävla källan till avancerade chips, särskilt inte när Taiwan ligger ett kinesiskt pekfinger från att bli invaderat.

Således är inte Intel bara ett företag; de är en nationell jävla säkerhetsresurs. Inte minst parallellt med IME, som enligt redditavlönade scAMD-fanboys garanterar Intel total kontroll över kokkärlet även i avstängt läge. Att ge Intel stöd är således att ge både polisen och militären ammunition samtidigt. Inte för att de är svaga, utan för att de är jävligt viktiga. AMD:s slumpmässiga framgångar är uppenbarligen inte att lita på, och inte värda investeringen.

Citat:
Dessa 1 miljard dollar kom väl till hands: AMD anställde Jim Keller igen, Keller styrde upp skeppet i rätt riktning, AMD gick fabless (precis som Nvidia) och anlitade TSMC, och resten är historia när AMD tack vare Keller's briljans, knockade ut Intel en gång för alla. Och Intel kommer aldrig att återhämta sig efter denna totala knockout. Intel's öde idag är helt enkelt att köpas upp av Nvidia, IBM, AMD eller bli mer eller mindre helt statsägt av USA:s regering eller liknande scenarion, för att någon chans mot AMD kommer Intel inte att ha på egen hand. Denna situation som Intel befinner sig i idag, är exakt denna position Intel försökte undvika i alla år genom att sätta käppar i hjulet för AMD genom att muta OEMs och återförsäljare att inte sälja AMD, för att Intel har hela tiden vetat att AMD:s konkurrens är livsfarlig och kan konkursa Intel, och sedan Athlon's framgångar kring millennieskiftet så har Intel gjort allt för att undvika att det blir en permanent situation, och nu när Ryzen är här för att stanna så är det game over för Intel. Intel är numera ett avslutat kapitel, och nådastöten levererades i år genom Strix Halo (mer om det nedan).
Du hyllar Jim Keller som en jävla CPU-Messias för mänskligheten. Fair enough. Men du glömmer att han råkade jobba för Intel efter AMD. Så om han nu är så jävla briljant, varför gick han dit? För att Intel fortfarande har muskler, resurser och ambition. Du kan inte hylla Keller och samtidigt kissa på Intel. Det är som att kalla Zlatan kung och sen säga att fotboll är skit.

Angående OEM-deals är de inte mutor, snarare affärsstrategier. AMD har också partnerskap, egna exklusiva deals, egna jävla bundlingar. Inte minst tycks scAMD spendera enorma summor på desinformationskampanjer och fjortisbögar på sociala medier, såsom influencers. Det är inte korruption, det är kapitalism. Du kan ju inte lipa över att Intel spelade spelet när AMD spelar samma jävla spel idag, bara med mer desperat PR (någon som minns "Never settle"?).

Citat:
Intel är ett missförstånd. Intel's framgångar (och även AMD), beror enbart på att IBM gav Intel en chans med att leverera x86 processorer i IBM PC clones eran, där IBM ställde som krav på Intel att Intel får gärna leverera x86 processorer, men då måste det finnas en till leverantör, vilket blev AMD. Detta var ett klokt beslut av IBM, som vägrade ge Intel ett monopol på CPU-marknaden. Enda orsaken till att Intel vann mot IBM på 90-talet och 2005, beror på att ärkekräket Steve Jobs mördade PowerPC genom att avsluta Macklonerna när han kom tillbaka till Apple 1997, vilket så småningom ledde till att PowerPC blev en liten Applegrej som inte gav IBM och Motorola särskilt mycket intäkter, vilket i sin tur satte käppar i hjulet för intäkter till PowerPC utvecklingen och PowerPC R&D osv, och Steve Jobs fick sota för detta genom att gå över till Intel från 2006 och framåt. Till viss del bär även Bill Gates skulden för att det gick dåligt för PowerPC, eftersom han inte satsade tillräckligt på PowerPC, pga Wintel-pakten. Men PowerPC är ett utmärkt exempel på att de tekniskt bättre lösningarna inte alltid vinner (ett liknande exempel är Plan9 vs Unix). PowerPC är på riktigt strömsnål high performance computing (inte utan anledning till att NASA använder PowerPC i deras Mars probe och andra rymdfarkoster; undermålig x86 skräpteknologi är en dålig idé i rymden). Hade inte Steve Jobs varit den åsnan han faktiskt var, så hade vi haft strömsnål och kraftfull PowerPC i våra smartphones idag, med öppen och standardiserad UEFI/ACPI/HAL, och man hade enkelt och smidigt kunnat installera Windows, Linux, *BSDs osv. Istället tog Apple en helt onödig omväg genom att året efter Apple la ner PowerPC och gick över till Intel, att sälja iPhones med ARM (som precis som PowerPC också är strömsnål RISC, men till skillnad från PowerPC, ett stängt och helt ostandardiserat instruktionsset). Så Apple gick alltså från PowerPC (RISC) till Intel (CISC) och slutligen till ARM (RISC), när Apple kunde ha kört PowerPC hela vägen och aldrig behövt byta ISA och kunnat köra samma program på Mac OS X och iPhone hela tiden.
Du diggar PowerPC som om det vore din förstfödda Verkligheten är att iPiss inte höll måttet för konsumentmarknaden. NASA använder det? Kanske för att deras jävla rymdsonder inte behöver köra Cyberpunk 2077 i 4K. PowerPC är strömsnålt, visst, men det är också jävligt nischat.

Att Jobs slaktade PowerPC var inte mord, det var phraken evolution. Böghorjobban såg att Intel kunde leverera bättre prestanda för MacBooks, och han gjorde ett valhelvete. Ett val som ledde till att Apple blev världens mest värdefulla företag. Så hur jävla dum var han egentligen?

Citat:
Jag köpte nyligen en begagnad PowerBook G4, bara för att uppleva PowerPC och klassiska Mac OS X 10.4 (som jag uppgraderade till Mac OS X 10.5), alltså när Mac OS X var som absolut bäst och äkta Unix och snyggast osv. Idag är "macOS" ett skämt och ser ut som iOS och är en efterbliven leksak till operativsystem. PowerBook G4 var Apple när Apple var som absolut bäst, följde öppna industristandarder, körde PowerPC och levererade absolut kvalitet och hade riktigt snygg stil och sexig futuristisk design osv. Idag finns det ingen anledning att köra macOS, när man kan installera Debian 13 Trixie på en renrasig AMD Ryzen processor med Radeon RDNA iGPU eller dGPU, och open source drivrutinerna bara rullar på alldeles utmärkt. AMD + Linux = Unix when it just works.
Instämmer i det mesta, men det gäller ju inte bara Mac OS, utan allt var bättre förr. Windows var som sexigast med Vista, WLM 8, IE 8, Media Player osv. iOS var najs till iPhone 4, därefter gick allt snabbt utför. Ungefär samtidigt försvann HTC Sense från marknaden då iDioter var iGnoranta och bara köpte Sapple, vilket är varför vi bara har Apple, Sapple och en drös kinaskräp att välja på. Fan, till och med Ubuntu 10 LTS som finns på en gammal dual-core här i samlingen (Intel givetvis) ser riktigt jäkla bra ut, rena framtiden jämfört med det skräp som görs idag.

Hursomhelst, du tar här ditt gamla halvabsurda argument att Applefjollor är idioter, eftersom de tror AMD inte fungerar p.g.a. att Apple säljs med Intel. Så varför skulle då AMD fungera och inte Intel göra det? Du kan inte ens köpa en iBögtop med AMD till att börja med, då de vill ha kvar nyckelkonsumenter som t.ex. öronsus. Förklara gärna varför Intel inte fungerar.
Senast redigerad av avc 2025-09-21 kl. 08:05.
Citera
2025-09-21, 08:06
Medlem
avcs avatar
Citat:
"Intel 7" och "Intel 4" är inte ett brott mot fysikens lagar, utan snarare är det folkfientliga brottet här att Intel sysslar med falsk marknadsföring, eftersom fysikens lagar gäller fortfarande och för alltid. Fysikens lagar är inte "optional".
Nanometer är inte direkt en linjal eller något. Det är en jävla PR-parad. Du pratar om fysikens lagar som om varenda chiphelvete borde komma med en lasergraverad jävla måttstock. Men vet du vad? Nanometer i chipvärlden är lika exakt som att mäta intelligens med en jävla banan. Det är en marknadsföringsetikett, en symbol för generationsförbättring; inte en exakt avståndsangivelse mellan transistorer. TSMC:s "4 nm" är inte 4 nm i fysisk mening, lika lite som en "XL"-pizza är exakt 40 cm i diameter. Det är en jävla branschöverenskommelse, inte en definitiv fysiklektion.

Du säger att Intel ljuger? Då ljuger fan hela jävla branschen. Samsung, TSMC, GlobalFoundries, alla är med i samma jävla teater. Det är som att klaga på att bilindustrin kallar sina modeller "GT" eller "Sport" när de knappt kan ta sig uppför en jävla backe. Det är inte bedrägeri, det är branding. Och om du inte fattar det, då är du inte Galileo; du är fan Don Quijote som slåss mot väderkvarnar.

Citat:
Du snackar skit när du påstår att nanometer har blivit symbolisk och att TSMC 4 inte skulle vara 4 nm. Intel kan inte konkurrera mot TSMC, av samma orsak som att det gick trögt för IBM och Motorola med PowerPC miniatyriseringen vilket ledde till att Jobban övergav PowerPC: stora volymer av försäljning innebär mycket intäkter och därmed mer pengar till R&D som i sin tur innebär avancering och utveckling. AIM alliansen efter att Jobban mördade PowerPC genom att avrätta Macklonerna, innebar låga volymer av PowerPC processorer med i stort sett Apple som enda kund (och lite Amiga, Nintendo, Sony och Microsoft senare). Detta medan Intel hade ett i stort sett monopol och levererade hundratals miljoner processorer om året, så pumpade IBM och Motorola några miljoner processorer per per år till folk som köpte Macintosh. Vi ser samma situation idag: TSMC levererar hur mycket processorer som helst till AMD, Nvidia, Qualcomm, MediaTek, Apple osv. Detta är varför Intel som ensam chiptillverkare inte klarar av konkurrensen från TSMC, eftersom alla tidigare chiptillverkare gick fabless och började designa chip och beställde produktionen direkt via TSMC.
Du målar upp TSMC som en jävla helgonstaty i kisel. Men vet du vad? TSMC är också med i nanometer-cirkusen. Deras "3 nm" är inte heller 3 nm i fysisk mening. Det är som att kalla en jävla moped för Harley-Davidson för att den har glittrig lack. Visst, TSMC är bra, men inte immuna mot marknadsföringsfluff. De bara gör det snyggare än Intel, som är lika subtila som en jävla betongkloss i ansiktet.

Citat:
Det är inte en slump att AMD knockade ut Intel först efter att AMD gick fabless och det är inte heller en slump att Nvidia gick om AMD eftersom Nvidia gick fabless före AMD
Fabless är inte magi, det är outsourcing med bra PR. Du hyllar dock fabless som om det vore en jävla religion. "AMD gick fabless och knockade Intel!" Jaha? Det är som att säga att McDonald's blev bäst på burgare för att de slutade baka brödet själva. Fabless är effektivt, men det betyder inte att Intel är dömt till undergång. Intel bygger egna fabs, vilket är infernaliskt svårt. De gör detta för att ha kontroll, säkerhet och självständighet. Det är som att odla sin egen jävla potatis istället för att köpa den från ICA. Jobbigt? Ja. Men självständigt och respektabelt som fan.

Citat:
det är absolut inte en slump att både Lisa Su och Jensen Huang är inte bara kusiner utan även taiwaneser: de förhandlar därav bra med TSMC, medan Intel saknar dessa fördelar och förmåner.
Alltså, Lisa Su och Jensen Huang är inte TSMC:s jävla Pokémon-tränare. Det är inte ett jävla rollspel där du får +10 i förhandling för att du är född i Taipei. De är smarta, strategiska och jävligt kompetenta; men det är inte deras DNA som gör deals, det är deras jävla hjärnor. Intel har också folk som kan förhandla. De bara gör det med mindre fanfar och kurvigare last Excel-ark, i samarbete med Mega$uck.

Citat:
Var har du fått ifrån att TSMC4 inte är 4 nm? TSMC behöver inte hålla på med falsk marknadsföring som Intel sysslar med, eftersom TSMC har standarder och kvalitet att tänka på, och till skillnad från Intel så kan TSMC leverera.
Du vill ha exakta mått? Då får du fan börja mäta varje transistor med mikroskop och skriva ut en jävla rapport. Intel 4 är en förbättring över Intel 7. Det är tätare, snabbare, mer energieffektivt. Det är inte 4 nm i bokstavlig mening, men det är fan inte ett jävla bedrägeri. Det är som att kalla en ny bilmodell "2025" trots att den släpps i oktober 2024. Det är inte lögn, det är fucking branschlogikhelvete.
Citera
2025-09-21, 08:18
Medlem
avcs avatar
Citat:
Retorisk fråga: nämn en enda bra Intel gaming handheld? I rest my case.
Vad fan är det för jävla logik? Det är som att säga "nämn en bra fransk hamburgare" och sen dra slutsatsen att hela jävla Frankrike är värdelöst på mat. MSI Claw floppade, ja. Men det är inte för att Intel är en jävla teknikskurk, utan för att MSI designade en produkt som var lika genomtänkt som en jävla plastsked i en fonduebuffé. Du kan inte döma en hel arkitektur baserat på ett enda misslyckat försök. Det är som att säga att alla elbilar är skit (fastän de är det ) för att du körde en Renault Zoe och fick batteritorsk i en snöstorm.

Citat:
Varför tror du att MSI Claw floppade? Det kan absolut inte bero på att MSI Claw 2024 släpptes med 2019 års teknologi? "Intel 4" är som sagt inte 4 nm, utan som sagt, 7 nm. Svaret är precis framför dig men du är helt jävla delusional och lever i klassisk fanboy förnekelse: chiptillverkare Intel levererar utdaterad teknologi till MSI, medan chiptillverkare TSMC via chipdesigner AMD levererar utmärkt, modern, robust, strömsnål och kraftfull teknologi till Asus, Lenovo, MSI, Valve, Onexplayer osv.
Du har fan fastnat i en jävla nanometerfetisch och talar om detta som att det vore heliga grället av teknologi.
Som jag skrev, det är inte en exakt jävla linjalfitta längre. Det är en branschstandardjävel som är lika flytande som ett mojitohelvete på en strandbar. TShitMC:s 4 nm är alltså inte heller 4 nm i fysisk mening. Det är en jävla etikett, precis som "extra stark" på en jävla tandkrämstub. Intel 4 är en förbättring över tidigare processer, och att kalla det "falsk marknadsföring" är som att kalla en jävla cappuccino för lögn för att det inte innehåller exakt 50 ml espresso.

Citat:
AMD PowerPC är inte en fantasibubbla och tvärtom, finns i verkligheten: GameCube, Wii, Wii U och Xbox 360, är IRL exempel på PowerPC CPU med ATi/AMD GPU. Och min begagnade PowerBook G4 är ännu ett exempel på en IBM PowerPC processor med en ATi GPU. Detta är vad vi vill ha, som konsumenter, även om träskallar som du själv inte förstår det, så vore det bra om AMD började producera OpenPOWER APUs nu när PowerPC är open source hardware, och det kommer att bli verklighet när allt fler ARM laptops emulerar x86, då kommer det inte finnas någon poäng för AMD att fortsätta köra native x86, och då börjar AMD antingen med OpenPOWER eller RISC-V, och emulerar x86-64.
AMD PowerPC är framtiden, visst. Och enhörningar är jävligt bra på Excel också. Du snackar om PowerPC som om det vore en jävla återuppståndelse från teknologins himmel. Breaking news: PowerPC är död. Det är en jävla fossil som NASA använder för att styra rymdskrot, inte för att spela Baldur’s Gate 3 i 4K. Att tro att AMD ska dumpa x86 för OpenPOWER är som att tro att Coca-Cola ska börja sälja gurkvatten. Det är inte bara osannolikt, det är ett jävla affärssjälvmord med konfettikanoner.

Citat:
AMD kan köra på med Ryzen precis som vanligt med PowerPC och RISC-V, enda AMD behöver göra är att ändra på instruktionssetet till att encoda/decoda enligt RISC-principer och instruktioner och sedan emulera x86-64 till lägre strömförbrukning/värmeutveckling än att köra native x86-64. Dessutom så är x86 förlegat och håller på att helt ersättas av ARM i alla fall, via emulering som sagt, precis som Qualcomm håller på med just nu. Det är således ganska troligt att både Intel och AMD kommer att helt överge x86-64 förr eller senare genom att gå över till antingen RISC-V eller PowerPC, och helt enkelt bara emulera x86, precis som Qualcomm gör idag med Snapdragon X Elite (och det lär andra ARM chip-designers göra snart också). Så det är bara en tidsfråga innan vi ser AMD PowerPC processorer.
Ja, och jag ska fan emulera en Ferrari med en jävla trampcykel. Emulering är inte magi. Det är en kompromiss. Qualcomm gör det för att de inte har något val. De är fast i ARM-helvetet. Men AMD har x86-64, och det är fortfarande den jävla ryggraden i hela PC-världen, tills Google fått ordning på kvantprocessorn om inte kineserna hinner före. Att tro att AMD ska kasta bort sin största tillgång för att leka med RISC-V är som att tro att IKEA ska sluta sälja möbler och börja med origami.

ARM är för övrigt helt överflödigt. En sidegrade i bästa fall, men helt underlägset x86-64 (åtminstone Intel). Kvantprocessorn är framtiden, där snackar vi kraft och inga jävla iPhoneproppar.

Citat:
Jag har enorm respekt för AMD, detta trots att AMD håller kvar vid utdaterad skräpteknologi som x86, men det är för att bortsett från x86, så är AMD Power to the people, något som Shintel aldrig har varit, och definitivt inte Nshitia. AMD har alltid varit i framkanten, ledande, inom open source drivrutiner och öppna standarder (FreeSync som exempel, jämför med proprietärt skräp som "G-Sync", som bara lägger på 2 lax extra i prislappen på skärmar, helt i onödan när FreeSync är minst lika bra om inte bättre, utan att kosta ett öre extra). Linus Torvalds gav Nshitia långfingret av en anledning, och Shitnel förtjänar också långfingret. AMD är det folkvänliga märket som levererar bra produkter med öppna standarder och öppen källkod drivor till bra, låga priser. Jag är alltså inte under några som helst omständigheter en AMD fanboy, utan jag rådiggar AMD eftersom AMD är objektivt sett absolut bäst för mig och alla andra konsumenter. Den dagen AMD börjar bete sig som Shitnel och Nshitia så kommer jag att pissa på AMD också, men historiskt och hittills så har AMD alltid varit det folkvänliga alternativet.
Självklart har du respekt för AMD, dels som fanboy men också efter öppet erkännande att du har aktier i bolaget. Det är såklart av egenintresse du argumenterar som du gör.

Citat:
Som sagt, Intel är ett missförstånd och x86 borde ha lagts ner redan 1993 när Microsoft började experimentera med Windows NT för PowerPC. Problemet här är att medan Apple gjorde helt rätt genom att joina IBM/PowerPC under Jobban's frånvaro, så tog Microsoft inte sitt ansvar, och fortsatte med Wintel, istället för att ställa krav på Intel och AMD att de skulle göra en licensdeal med IBM och Motorola för att få tillverka PowerPC processorer de också. PowerPC kommer att göra en comeback nu när IBM har skänkt OpenPOWER till Linux Foundation.
Intel är inget missförstånd. Det är du som missförstår marknadsdynamik. Om Intel försvinner, då får vi AMD som ensam jävla kejsare. Och vet du vad som händer då? Priserna sticker som en jävla raket, innovationen går i snigelfart, och vi får samma jävla processor i fem år med olika klistermärken. Det är inte konkurrens, det är stagnation med glitter. Ungefär som vi sett med Intel, men på den tiden var det väl dåligt, eftersom det var Intel?

Citat:
Det enda Shitnel har gjort för konkurrensen är att stjälpa konkurrensen och fått oss att stanna kvar på ett utdaterat instruktionsset som går tillbaka till 1970-talet. Det du snackar om, monopol, bristande innovation och stagnering, är exakt vad Shitnel har gett oss de senaste 30-40 åren.
Du hyllar AMD som om de vore Robin Hood med en jävla lödkolv. Men alla företag, utan undantag, blir giriga när de får makt. Du säger att du inte är fanboy, men du har precis skrivit en jävla kärleksdikt till AMD som får Romeo och Julia att verka som en Tinder-konversation. Linus Torvalds gav Nvidia fingret, ja, men han har också sagt att Intel är jävligt bra på open source. Så vad fan är det du försöker bevisa?

Citat:
AMD innoverar typ varje år, och detta är inte ens en komplett AMD firsts lista. Detta medan Intel IDAG kör med E-core och P-core trams (big.LITTLE), på STATIONÄRA DESKTOP PROCESSORER, där det absolut inte makes sense
Du hatar big.LITTLE som om det vore en jävla sjukdom. Men vet du vad? Det funkar. Det är som att ha en jävla hybridbil; du kör på el i stan och bensin på motorvägen. Det är smart, det är effektivt, och det är framtiden. Du kan kalla det trams, men det är trams som sparar ström, ökar batteritid och ger jävligt bra prestanda i rätt sammanhang.

Citat:
Asus släppte nyligen 2025 års ROG Flow Z13, och till skillnad från tidigare årsmodeller av Flow Z13, där det satt Shintel/Nshitia bajs, så är årets Flow Z13, renrasig AMD, med Strix Halo, 16 kärnor, 32 trådar, 128 GB RAM och hela 14.8 TFLOPS iGPU. Här snackar vi fucking muscle, horsepower! Intel och Nvidia kunde inte leverera något i närheten av detta, så Asus gick direkt till AMD, och Asus beskriver deras renrasiga AMD Flow Z13 som, get this, "Angelic performance"

https://rog.asus.com/laptops/rog-flow/rog-flow-z13-2025/

Detta är också varför AMD kommer att konkurrera ut både Intel och Nvidia: kraftfull APU som krossar allt vad Intel kan leverera, och integrerat grafikort som renderar Nvidia dGPU helt överflödig, med open source drivrutiner som tack vare Steam Proton gör att vi helt kan hoppa över Windows och köra Linux som daily driver, inga proprietära konstigheter! Årets Flow Z13 har satt standarden för en värld och framtid helt befriad från Wintel, Nshitia och liknande proprietära fasoner efterblivna konstigheter. Istället kommer AMD att konkurrera mot Qualcomm, Apple, Samsung, MediaTek osv.
Asus Flow Z13 med Strix Halo är ett monster. Det är som att stoppa en jävla jetmotor i en lunchlåda. Men att säga att det bevisar att Intel är dött är som att säga att en Lamborghini bevisar att Toyota är dött. Det finns plats för båda, och Intel kommer inte att lägga sig ner och dö bara för att AMD har en jävla bra APU. Tvärtom har Intel i varje exempel genom historien satt AMD på plats med något bättre, senast som du själv utsög, genom att snudd på försätta AMD i konkurs efter AMD haft lite tur med Athlon64. iGnorant iDioti som vanligt från er Applefans
Citera
2025-09-21, 08:33
Medlem
avcs avatar
Citat:
Det du snackar om, monopol, bristande innovation och stagnering, är exakt vad Shitnel har gett oss de senaste 30-40 åren. AMD var först med:

1) 1 GHz processorer (AMD Athlon, år 2000)
2) x86-64 (Opteron och Athlon 64, år 2003)
3) dual core x86 (Opteron 165, år 2004)
4) desktop dual core x86-64 (Athlon 64 X2, år 2005)
5) quadcore (Opteron Barcelona, år 2006)
6) DisplayPort GPUs (Radeon HD 3000-serien, år 2008)
7) DirectX 11 GPUs (Radeon HD 5870, år 2009)
8) 16 core (Opteron 6100-serien, år 2009)
9) APU ("Brazos", och kraftfulla APUs också, sedan AMD Fusion, idag även känt som "iGPU", år 2011)
10) Vulkan (Mantle som AMD donerade till Kronos och som senare blev Vulkan, år 2013-2015)
11) 5 GHz x86 CPU (FX-9590, år 2013)
12) HBM GPU (High Bandwidth Memory, Radeon R9 Fury X, "Fiji", år 2015)
13) 7 nm CPU och GPU (64 kärniga EPYC "Rome" och Radeon Instinct M160, år 2018)
14) 64 core x86 server (EPYC 7002, år 2019)
15) x86 med chiplet design (Zen 2, år 2019)
16) x86 PCIe 4.0 support (Ryzen 3000-serien, år 2019)
17) x86 3D V-Cache CPU, år 2021
18) 5 nm CPUs (EPYC Genoa och Ryzen 7000-serien, år 2022)
19) 128 core x86 (EPYC Bergamo, år 2023)
20) x86 NPU AI accelerator (XDNA, Ryzen 7040, år 2023)

AMD innoverar typ varje år, och detta är inte ens en komplett AMD firsts lista.
Intel har bara stjälpt konkurrensen? For real, man? Intel har burit hela jävla datorvärlden på sina axlar som en svettig Atlas med blå jeans och en jävla lödkolv. Utan Intel hade varken AMD, IBM PC:n eller Compaq med kloner existerat idag. Intel var först med så jävla mycket att de borde ha en egen jävla helgdag. Några exempel:

- Första kommersiella SRAM-chip (Intel 3101, 1969)
- Första DRAM-chip (Intel 1103, 1970)
- Först med 1 MHz CPU (Intel 4004, 1971, urfadern till allt)
- Först med 2 MHz (Intel 8008, 1972, som att gå från sparkcykel till moppe)
- Först med 4 MHz (Intel 8080, 1974, nu börjar det fan likna något)
- Först med 8 MHz (Intel 8086, 1978, x86 föddes, ditt jävla hatobjekt)
- Först med 16 MHz (Intel 80286, 1982, multitasking baby!)
- Första CHMOS-teknologi (1983), lägre strömförbrukning, högre prestanda
- Första parallella superdatorn (iPSC/1, 1985)
- Först med 33 MHz (Intel 80386, 1985, nu snackar vi fart)
- Först med 66 MHz (Intel 80486, 1989, som att sätta turbo på en jävla gräsklippare)
- Först med 100 MHz (Pentium, 1993, nu flyger vi)
- Först med MMX (1996, multimedia på jävla steroider)
- Först med Hyper-Threading (2002, två trådar per kärna, innan det var coolt)
- Först med 3 GHz CPU (Pentium 4 Extreme Edition, 2004, AMD låg och sov)
- Första x86 CPU med virtualisering (Intel VT-x, 2005, AMD kom efter)
- Först med integrerad GPU i CPU (Intel HD Graphics, 2010. Ja, det sög, men det var först)
- Först med Thunderbolt (2011, AMD hade knappt USB 3.0 då)
- Först med AVX-512 (2013, instruktioner så breda att de får AMD:s töntiga pipeline att se ut som sugrör)
- Först med Optane (2017, minne som försökte vara SSD och RAM samtidigt, som en jävla teknisk chimär)
- Först med 10nm på volymproduktion (ja, det tog tid, men de kom dit, 2019)
- Först med big.LITTLE på x86 (Alder Lake, 2021, AMD fortfarande i jävla monoautism)
- Först med PCIe 5.0 på desktop (2022, AMD tog efter som en jävla eftersläntrare)
- Först med DDR5 på desktop (2022, Intel satte ribban, AMD följde efter)
- Först med AI NPU på laptop (Meteor Lake, 2023, AMD kom ett år senare och kallade det "XDNA" som om det vore jävla Jurassic Park)

Här har vi inte ens vidrört att AMD genom en stor del av historien tillverkat CPG:er på licens av Intel, copypasteat MHz "ratings" då produkter inte kunnat konkurrera, låg efter med socket 7, låg efter med slot 1 (eller socket A de valde att kalla det), osv.

Du kan kalla dem Shitnel, men utan Intel hade vi fortfarande suttit med hålkort och räknat primtal på en jävla whiteboard. Intel har varit först med arkitekturer, minnestekniker, gränssnitt, AI, tillverkning, superdatorer, och fullkomliga jävla paradigmskiften. scAMD har gjort många saker bra, men Intel har byggt hela jävla grunden.

Så nästa gång du vill belipa Intel, kom ihåg att du pissar på en teknologisk pelare som burit hela jävla branschen i över 50 år.
Senast redigerad av avc 2025-09-21 kl. 08:56.
Citera
2025-09-21, 09:25
Avstängd
East.Clintfoods avatar
Citat:
Intel har bara stjälpt konkurrensen? For real, man? Intel har burit hela jävla datorvärlden på sina axlar som en svettig Atlas med blå jeans och en jävla lödkolv. Utan Intel hade varken AMD, IBM PC:n eller Compaq med kloner existerat idag. Intel var först med så jävla mycket att de borde ha en egen jävla helgdag. Några exempel:

- Första kommersiella SRAM-chip (Intel 3101, 1969)
- Första DRAM-chip (Intel 1103, 1970)
- Först med 1 MHz CPU (Intel 4004, 1971, urfadern till allt)
- Först med 2 MHz (Intel 8008, 1972, som att gå från sparkcykel till moppe)
- Först med 4 MHz (Intel 8080, 1974, nu börjar det fan likna något)
- Först med 8 MHz (Intel 8086, 1978, x86 föddes, ditt jävla hatobjekt)
- Först med 16 MHz (Intel 80286, 1982, multitasking baby!)
- Första CHMOS-teknologi (1983), lägre strömförbrukning, högre prestanda
- Första parallella superdatorn (iPSC/1, 1985)
- Först med 33 MHz (Intel 80386, 1985, nu snackar vi fart)
- Först med 66 MHz (Intel 80486, 1989, som att sätta turbo på en jävla gräsklippare)
- Först med 100 MHz (Pentium, 1993, nu flyger vi)
- Först med MMX (1996, multimedia på jävla steroider)
- Först med Hyper-Threading (2002, två trådar per kärna, innan det var coolt)
- Först med 3 GHz CPU (Pentium 4 Extreme Edition, 2004, AMD låg och sov)
- Första x86 CPU med virtualisering (Intel VT-x, 2005, AMD kom efter)
- Först med integrerad GPU i CPU (Intel HD Graphics, 2010. Ja, det sög, men det var först)
- Först med Thunderbolt (2011, AMD hade knappt USB 3.0 då)
- Först med AVX-512 (2013, instruktioner så breda att de får AMD:s töntiga pipeline att se ut som sugrör)
- Först med Optane (2017, minne som försökte vara SSD och RAM samtidigt, som en jävla teknisk chimär)
- Först med 10nm på volymproduktion (ja, det tog tid, men de kom dit, 2019)
- Först med big.LITTLE på x86 (Alder Lake, 2021, AMD fortfarande i jävla monoautism)
- Först med PCIe 5.0 på desktop (2022, AMD tog efter som en jävla eftersläntrare)
- Först med DDR5 på desktop (2022, Intel satte ribban, AMD följde efter)
- Först med AI NPU på laptop (Meteor Lake, 2023, AMD kom ett år senare och kallade det "XDNA" som om det vore jävla Jurassic Park)

Här har vi inte ens vidrört att AMD genom en stor del av historien tillverkat CPG:er på licens av Intel, copypasteat MHz "ratings" då produkter inte kunnat konkurrera, låg efter med socket 7, låg efter med slot 1 (eller socket A de valde att kalla det), osv.

Du kan kalla dem Shitnel, men utan Intel hade vi fortfarande suttit med hålkort och räknat primtal på en jävla whiteboard. Intel har varit först med arkitekturer, minnestekniker, gränssnitt, AI, tillverkning, superdatorer, och fullkomliga jävla paradigmskiften. scAMD har gjort många saker bra, men Intel har byggt hela jävla grunden.

Så nästa gång du vill belipa Intel, kom ihåg att du pissar på en teknologisk pelare som burit hela jävla branschen i över 50 år.

Jag måste erkänna att det är trevligt att se dig gråta, intel fan boy! Amd är framtiden och framtiden är här och nu!
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in