2007-12-16, 11:15
Medlem
jerkuss avatar
ett sök gav mig insikten att det inte fanns någon tråd om detta utmärkta svenska exempel på att det inte bara är trams och skräp med svenska seriemarknaden idag. små gyldene undantag finns absolut, såsom kellermans ljusaste stunder, den nystartade tidningen Hjälp! och Johan Wanloo.

så vad tycker flashback om Wanloo? just nu jobbar han med Dockhus Animation (de som bl.a tillsammans med Magnus Karlsson gjorde Desmond & träskpatraskfällan) på en animerad De Äventyrslystna Karlakarlarna-tvserie, hur ligger förväntningarna på den?

för info och teckningar av honon, http://www.johanwanloo.se/

inlägg som "fan han suger ju ööh" undanbedes. låt den konstruktiva diskussionens fackla visa oss vägen mot sanningen!
Citera
2007-12-16, 11:20
Medlem
Tagelbergs avatar
Wanloo är ju sveriges störste serietecknare, åtminstone vad längden anbelangar.

I sina ljusaste stunder är han briljant. Som dansbandet som hade dolda baklängesbudskap i sin musik. Mycket härliga skräpkulturreferenser som kräver bildning för att uppskattas till fullo.
Citera
2007-12-16, 12:56
Medlem
educated_ninjas avatar
Äg.
Intresset för honom började någon gång i mellanstadiet med Farbror Einar i Glöd.

Farbror Einar och gothare, hehe xD
Citera
2007-12-16, 16:20
Medlem
Herr Lindholms avatar
Någon som vet var man kan få tag på serierna om Torsten som han tecknade åt någon datortidning?
Citera
2007-12-16, 17:15
Moderator
Popesizes avatar
Wanloo är riktigt jäkla bra. Jag gillar De äventyrslystna karlakarlarna. Men sen har han mycket andra bra serier. Jag saknar tiden då Expressen hade Veckans Wanloo på hemsidan. Då fick man nästan alltid ett gott skratt en gång i veckan.

Farbror Einar är också helt underbar. En av de få saker man saknar från högstadietiden. Men tack och lov så finns ju Glöd på biblioteket.
Citera
2007-12-19, 13:10
Medlem
Johan Wanloo har jag diggat i många år
Citera
2007-12-19, 13:36
Medlem
Wanloo

Oraklet på Hönö i Rare Zombies epos "Dr. Fists handskar" påminner VÄLDIGT mycket om en viss Johan Wanloo.
Citera
2007-12-20, 06:16
Medlem
Hatefuls avatar
Jodå, en rolig snubbe. Gillar grejerna från bl.a. Ernie (som finns samlat i "Den skitstora Johan Wanloo-boken") allra bäst.
Citera
2007-12-21, 16:45
Medlem
BigFatCones avatar
jag älskar "de äventyrslystna karlakarlarna", det är tamigfan nåt av det bästa jag har läst på länge i serieväg.. annars har jag väl som många andra diggat wanloo sen farbror einar.. jag tror till och med att jag har en sån t-shirt som ligger och skräpar nånstans..
Citera
2007-12-22, 19:15
Medlem
Logopedens avatar
Han är enastående. Episoden när Snuttan Brattsjö blir coverbandsgroupie är bland det bästa jag någonsin har läst.
Citera
2007-12-22, 20:21
Medlem
Han och Kellerman är grymma serietecknare som också gör helt klockrena iakttagelser av människor. Wanloo i synnerhet. En del av teckningarna han körde i Ernie-tidningen tidigare är bland det roligaste jag sett, nånsin.
Citera
2007-12-27, 16:16
Medlem
FullOfStarss avatar
Jag är ett stort Wanloo-fan och har varit det i flera år, den dansktalande, brinnande, balettkjolsbärande grisen med rolig gångstil kan fortfarande få mig att gråta av skratt.

Men jag har nu en fråga, som jag har funderat över i flera år. Hur ser Johan Wanloo ut egentligen? Han känns lite larger-than-life med osynlighetsgrejen...lite Kiss varning nästan.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in