2025-09-12, 10:58
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Stiffinger
Hittade på DI:s förstasida just nu, de citerar Meta.
Vd:n Meta Persdotter sneglar på Ica: ”Vi måste ha samma arbetssätt”
Smart. Om jag hade varit vd så hade det dock kommit några decennium tidigare. Men bättre sent än aldrig, och jag hoppas verkligen på mer konkurrens.

Att slå ihop en riktigt taskig del av företaget med en som går acceptabelt är dock ingen ICA eller något annat företag skulle ha gjort. Antingen säljer man eller så byter man ut precis all personal förutom den på golvet.
COOP har ingen framtid i nuvarande form. Det kommer nya VD med krisinsikter på löpande band men ägar- och affärsmodellen kommer inte att kunna förändras inifrån bolaget. Det som skulle kunna fungera är att sälja hela affärs- och distributionsnätet till t.ex. Nordic Capital eller liknande som byter namn på skiten och bygger om det till en affärsmässigt fungerande koncern som kan ta kampen med ICA. Då kanske vi på sikt skulle få en fungerande konkurrens på daglivarumarknaden.
Citera
2025-09-14, 17:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Krapulant
COOP har ingen framtid i nuvarande form. Det kommer nya VD med krisinsikter på löpande band men ägar- och affärsmodellen kommer inte att kunna förändras inifrån bolaget. Det som skulle kunna fungera är att sälja hela affärs- och distributionsnätet till t.ex. Nordic Capital eller liknande som byter namn på skiten och bygger om det till en affärsmässigt fungerande koncern som kan ta kampen med ICA. Då kanske vi på sikt skulle få en fungerande konkurrens på daglivarumarknaden.
Jag håller inte med. Vi har redan ICA, Axfood, (jag har aktier där) Lidl och några till. Dom gör ungefär samma sak. Det trångt på spelplanen och går dom med vinst hamnar pengarna hos aktieägarna.

Coop kunde ha ett annat koncept men det är sorgligt bortglömt av ledningarna. Ska Coop vara som Axfood kan det lika gärna upphöra, däremot tror jag det finns en nisch för ett gammalt konsum"tjäna varandra, inte på varandra", som återskapar KFs provkök och bara har kvalitetsvaror. (Alltså inte irländsk köttfärs med 20% fettinblandning). Och återbäringen ska vara vinstudelning de år det går bra, inte någon medlemsbonus för Coop och tveksamma partner.
Citera
2025-09-14, 18:16
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Kontrollavgift
Jag håller inte med. Vi har redan ICA, Axfood, (jag har aktier där) Lidl och några till. Dom gör ungefär samma sak. Det trångt på spelplanen och går dom med vinst hamnar pengarna hos aktieägarna.

Coop kunde ha ett annat koncept men det är sorgligt bortglömt av ledningarna. Ska Coop vara som Axfood kan det lika gärna upphöra, däremot tror jag det finns en nisch för ett gammalt konsum"tjäna varandra, inte på varandra", som återskapar KFs provkök och bara har kvalitetsvaror. (Alltså inte irländsk köttfärs med 20% fettinblandning). Och återbäringen ska vara vinstudelning de år det går bra, inte någon medlemsbonus för Coop och tveksamma partner.
Axfood och Lidl är lågpris. Handlar aldrig där. ICA är enda alternativet om man vill ha premiumprodukter. Skulle inte skada med konkurrens där.
Citera
2025-09-15, 22:34
Medlem
JymdKjams avatar
Citat:

Delar helt din analys. En kooperativ affärsmodell är dömd på förhand att misslyckas då ”delat ansvar är ingens ansvar”. Nu blir Coops utbud istället dyrare istället för billigare. De komparativa fördelarna saknas. Vad skulle vara deras USP (unique selling point)?

Det är en oerhörd kapitalförstörelse som pågår. Finns det månne några fula fiskar i kulisserna som skor sig här eller är allt ”bara” svinn?
Citera
2025-09-16, 08:06
Medlem
Citat:
Axfood och Lidl är lågpris. Handlar aldrig där. ICA är enda alternativet om man vill ha premiumprodukter. Skulle inte skada med konkurrens där.
Hemköp (Axfood) kan väl klassas som premium lika väl som ICA.

Men visst behövs det mer konkurrens. Sälj Coop till någon tysk kedja.
Citera
2025-09-16, 09:54
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Stiffinger
Hemköp (Axfood) kan väl klassas som premium lika väl som ICA.

Men visst behövs det mer konkurrens. Sälj Coop till någon tysk kedja.
Hemköp ligger en bit under. Där jag bor finns båda och skillnaden är påtaglig.

Tyskland vet jag inte. Drömmen vore att Whole Foods (i sin tur ägt av Amazon om jag minns rätt) köpte men det lär inte hända. Jag tror dessutom att man måste börja med att fullständigt slakta nuvarande struktur i koncernen. Därför tror jag mer på att sälja till först finansfolk som i sin tur senare säljer till en konkurrent eller noterar på börsen.
Citera
2025-09-16, 13:00
Medlem
Varför går det så dåligt för COOP? Deras finska motsvarighet, S-gruppen, går det mycket bra för och de har 49 % av dagligvaruhandeln i landet medan den största konkurrenten, K-kedjan (motsvarar ICA med privata köpmän) har kring 34 %. Och S-gruppen säljer också mycket COOP- och Änglamarksvaror numera. Framförallt har COOP-brandade produkter ökat markant i sortimentet.
Citera
2025-09-16, 14:44
Medlem
Coo Väst lever högt på Grensemat, dvs handel i Strömstad till norrmän. Det är Grensemat som står för hela vinsten, och Coop Väst har tagit över flera Coop i Småland som gått katastrofalt dåligt. Nu sänks momsen till 6% och Coop Väst kommer tjäna pengar som gräs på norrmännen.

År 2025 kommer att vara avgörande för hela Coop. Nu kan man inte skylla på inkörningssvårigheter för det nya lagrat i Eskilstuna eller på kostnader för nytt IT-system.

Personligen tycker jag den kooperativa tanken är vettig (trots att jag äger aktier i Axfood) men det är tragiskt med den inkompetens man sett i Coop. Noll självkritik för t.ex. köpet av Netto.
Citera
2025-09-20, 07:54
Medlem
Efter alla prishöjningar som gjort till Coop till Sveriges dyraste matkasse har det blivit allt mer tomt på det Stora Coop jag handlar (handlar där på väg till jobbet eftersom det är närmast och går fort handla när det inte är kunder).
Igår runt 09:30 räknade jag till fem kunder och nånstans 6-8 personal i hela butiken. Och då är det en rätt stor butik.

Trist de har så dåligt affärssinne. Man måste ju kunna hitta nåt sätt ta in varor folk vill ha till priser de kan tänkas betala, och ha en personalstyrka anpassad för behovet. Jag förstår faktiskt inte hur de kan vara så inkompetenta. Det är nästan som att de frågar sig hur de kan driva en rörelse så ineffektivt som möjligt.
Citera
2025-09-20, 08:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av LagomLat
Det lär inte vara särskilt motiverande för Coop Östra att gneta ihop en vinst som skickas till Coop Syd.

Och varför skall Coop Syd anstränga sig, det kommer pengar från stockholm ändå.

Och sist men inte minst, om det fanns stordriftsfördelar och tillgång till kunskaper i detaljhandel, vilket påstås, så hade det varit ett Coop i hela Sverige redan.

Lite som att SAAB och Volvo skulle slagit ihop biltillverkningen på 70-talet, för att dölja att SAAB aldrig lönat sig.

LL

Jag kan inte kommentera andra Coop för jag vet inget om dem. Kan kanske spekulera i att Coop Syd går dåligt eftersom det finns många mataffärer i Skåne, och då är Coop alltid dyrast och ratas. Kanske är det annorlunda i andra delar av Sverige?
Att Coop Stockholm går något bättre kanske beror på att de inte är lika priskänsliga där.

Kan som exempel nämna den småort jag handlar i, i Skåne. Där har de tre gånger försökt sätta upp butiker med fokus på frukt och grönt "för det saknas sånt utbud". Och så har de en delidisk. Men hur många som bor här bryr sig om sånt? Dyra ovanliga grönsaker hade kanske funkat i Stockholm men inte i nån småhåla.

Icabutiken på orten som är franchise har koll på sånt och därför alla handlar där.
Citera
2025-09-20, 09:15
Moderator
Gromguttens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kontrollavgift
Coo Väst lever högt på Grensemat, dvs handel i Strömstad till norrmän. Det är Grensemat som står för hela vinsten, och Coop Väst har tagit över flera Coop i Småland som gått katastrofalt dåligt. Nu sänks momsen till 6% och Coop Väst kommer tjäna pengar som gräs på norrmännen.

År 2025 kommer att vara avgörande för hela Coop. Nu kan man inte skylla på inkörningssvårigheter för det nya lagrat i Eskilstuna eller på kostnader för nytt IT-system.

Personligen tycker jag den kooperativa tanken är vettig (trots att jag äger aktier i Axfood) men det är tragiskt med den inkompetens man sett i Coop. Noll självkritik för t.ex. köpet av Netto.

Grensemat är ironiskt nog delägt 50% av Coop Østfold.

Den del av MaxiMat (som är huvudvarumärket før kopras gränshandelskoncept) som ligger i Värmland ägs och drivs av Coop Värmland, som verkar vara betydlig bättre på business än sina Coopsyskon som satsat på anonym storskalighet genom Gränsköp Värmland AB.
Citera
2025-09-20, 09:20
Moderator
Gromguttens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av KarlXVII
Varför går det så dåligt för COOP? Deras finska motsvarighet, S-gruppen, går det mycket bra för och de har 49 % av dagligvaruhandeln i landet medan den största konkurrenten, K-kedjan (motsvarar ICA med privata köpmän) har kring 34 %. Och S-gruppen säljer också mycket COOP- och Änglamarksvaror numera. Framförallt har COOP-brandade produkter ökat markant i sortimentet.

Oligopolet mellan de två konstellationerna var ännu värre tidigare, där bristen på reell konkurrens gjorde den finska matmarknaden dyr, begränsad och dålig. Så kom Lidl och førändrade førutsättningarna radikalt, Lidl har dock bara 208 butiker men det rør åtminstone på sig.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in