Citat:
Ursprungligen postat av
LagomLat
Det lär inte vara särskilt motiverande för Coop Östra att gneta ihop en vinst som skickas till Coop Syd.
Och varför skall Coop Syd anstränga sig, det kommer pengar från stockholm ändå.
Och sist men inte minst, om det fanns stordriftsfördelar och tillgång till kunskaper i detaljhandel, vilket påstås, så hade det varit ett Coop i hela Sverige redan.
Lite som att SAAB och Volvo skulle slagit ihop biltillverkningen på 70-talet, för att dölja att SAAB aldrig lönat sig.
LL
Jag kan inte kommentera andra Coop för jag vet inget om dem. Kan kanske spekulera i att Coop Syd går dåligt eftersom det finns många mataffärer i Skåne, och då är Coop alltid dyrast och ratas. Kanske är det annorlunda i andra delar av Sverige?
Att Coop Stockholm går något bättre kanske beror på att de inte är lika priskänsliga där.
Kan som exempel nämna den småort jag handlar i, i Skåne. Där har de tre gånger försökt sätta upp butiker med fokus på frukt och grönt "för det saknas sånt utbud". Och så har de en delidisk. Men hur många som bor här bryr sig om sånt? Dyra ovanliga grönsaker hade kanske funkat i Stockholm men inte i nån småhåla.
Icabutiken på orten som är franchise har koll på sånt och därför alla handlar där.