2025-09-18, 21:32
Medlem
Hur är det med elsparkcyklar som går som mest i 20km/h och har en motorstyrka på 250watt?

Får man rent juridiskt sätta sig på en sådan och köra onykter utan att riskera att dömas för rattfylleri?

Man kan ju bli åtalad för vårdslöshet i trafik men just rattfylleri är det som fångat mitt intresse.
Citera
2025-09-18, 21:36
Medlem
olasvenssons avatar
Det får man inte. Man får varken cykla eller gå berusad, så varför skulle man få köra elsparkcykel berusad? Hur tänkte du där?
Citera
2025-09-18, 21:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Cassius58
Hur är det med elsparkcyklar som går som mest i 20km/h och har en motorstyrka på 250watt?

Får man rent juridiskt sätta sig på en sådan och köra onykter utan att riskera att dömas för rattfylleri?

Man kan ju bli åtalad för vårdslöshet i trafik men just rattfylleri är det som fångat mitt intresse.

Samma som vid cykelfylla, alltså inte rattfylleri, utan som du nämner, vårdslöshet i trafik.
Citera
2025-09-18, 21:39
Medlem
https://advokaternas.se/2022/02/09/far-man-kora-elsparkcykel-full/
Citera
2025-09-18, 21:41
Medlem
Brantforss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av olasvensson
Det får man inte. Man får varken cykla eller gå berusad, så varför skulle man få köra elsparkcykel berusad? Hur tänkte du där?

Jodå, så länge man kan framföra fordonet på ett betryggande sätt så får man ha hur mycket alkohol som helst i kroppen.
Citera
2025-09-18, 21:41
Avstängd
Citat:

Förr hette det styrstångsfylla, det är borttagit nu så du åker dit på vårdslöshet i trafik!
Citera
2025-09-18, 21:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av lillgrisen
https://advokaternas.se/2022/02/09/far-man-kora-elsparkcykel-full/

Så de räknas som en cykel i lagens ögon? Dvs att det är full fart att bara sätta sig och köra sålänge man kan göra de på ett säkert sätt ?
Citera
2025-09-18, 21:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av FallerIfallerA
Förr hette det styrstångsfylla, det är borttagit nu så du åker dit på vårdslöshet i trafik!

Men om du framför sparken normalt och på ett säkert sätt ? Då kan du väl inte åka dit på vårdslöshet i trafik?

Att du med över 2.0 promille lyckas framföra den normalt är lite utav en utmaning.

Men efter en utekväll på 6-7 öl så i min uppfattning så kan man framföra den på ett normalt sätt.
Senast redigerad av Cassius58 2025-09-18 kl. 21:45.
Citera
2025-09-18, 21:44
Avstängd
Citat:
Men om du framför sparken normalt och på ett säkert sätt ? Då kan du väl inte åka dit på vårdslöshet i trafik?
Du är inte nykter i trafiken så det gör du!
Citera
2025-09-18, 21:45
Medlem
Brantforss avatar
Citat:

Det kallas fortfarande så och är inget som funnits i någon lagtext eller tagits bort, det har alltid varit vårdslöshet i trafik och eventuellt andra brott man gör sig skyldig till.
Citera
2025-09-18, 21:48
Medlem
Citat:
Du är inte nykter i trafiken så det gör du!

När de just gäller vårdslöshet i trafik så blir du ju oftast misstänkt och dömd om du gjort en olycka ? Dvs alkoholintaget kan ju inte i sin mening per automatik göra så de blir vårdslöshet i trafik.

Hur du kopplar ihop själva vårdslösheten och alkoholintaget in i samma bubbla är för mig okänt. Det är två helt olika saker OM där inte är en olycka inblandad. Jag har varit väldigt tydlig med att man framför den på ett säkert sätt.

Om du dvs framför fordonet på ett säker sätt. Då hade väl alla cyklister åkt dit på vårdslöshet i trafik som kör onyktra ? Med ditt resonemang.
Senast redigerad av Cassius58 2025-09-18 kl. 21:51.
Citera
2025-09-18, 21:51
Avstängd
StoreSvartes avatar
Det kom väl en ny lag denna sommar gällande just detta? Att man åker dit för rattfylla på elsparkcykel.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in