Citat:
Ursprungligen postat av
-dev
Tekniken används mer och mer och fundera då, blir det bättre?
- Filmer, har kvaliteten ökat
- Musik, är det bättre musik
- Konst, blir det bättre konst eller strömlinjeformas det
Du får tänka på att när en teknik väl existerar, så låter den sig i allmänhet inte kontrolleras.
Tekniken i sig har varken mening eller syfte, den bara finns. Den kommer användas av alla, till allt.
Ett problem är att många som är teknikorienterade i sitt tänkande, inte förmån problematisera kvalitetsbegreppet. De tänker sig att "kvalitet" i filmer, musik och konst är lätt mätbart, och att bättre teknik bör leda till bättre resultat. För några år sedan började jag höra människor (oftast män i yngre medelåldern) hävda att AI kommer kunna måla mycket
bättre än alla existerande konstnärer, och vara
mycket mer produktiv. Då kommer inte konstnärer behövas.
Bra konst - brukade dessa personer hävda - definieras av att den säljer mycket. Och att den säljer mycket, beror på att den är bra. När jag hävdar att det är ett cirkelresonemang, så fick jag bara höra att det där med kvalitet, och vad som konsituerar "bra", behöver vi inte bry oss om, för det vet AI mycket bättre än oss.
Den här sortens snubbar kollar på en målning som föreställer en stuga, och så tänker det "
Jag gillar den, eftersom det är en skickligt avbildad stuga. Skickligt avbildade stugor generar braighet!". Om när man är på den nivån, är man givetvis inte kvalificerad att prata om kvalitet i konst.
Tyvärr är tech-världen full med aspies som inte förstår varken kontext eller undertext, utan som tror att en film, en låt eller en målning har en inneboende kvalitet, som upplevs objektivt av en den som konsumerar den. Därför tror de givetvis att AI kommer höja kvalitén inom dessa områden.
De förstår inte att kvalitet i dessa sammanhang handlar om verkets samspel med konsumenten, verkets betydelse som för konsumenters samspel med varandra, verkets samspel med utbudet av verk och ungefär hundra andra saker.
Nej, de inbillar sig envist att de gillade filmen för att den var objektivt bra, och tekniskt väl genomförd. INGET annat spelar in tror de.
Och ja, det är den sortens snubbar som sågar en film för att någon detalj var "overklig".
Det är ingen annan än de som ens förväntar sig att musik, film och konst ska bli "bättre" av ny teknik.
Teknik kan förvandla saker till skit, och gör det ofta. Ofta möjliggör den att sälja mer vara, till lägre kostnad. Är varan enkel och av dålig kvalitet, så har det inte varit ett problem.
Jämför trettio- och fyrtiotalets storband, med de extremt sugiga dansorkestrar som lallade runt i folkparkerna och spelade "rock'n'roll" i otakt tjugo år senare. Elektrifiering av musikinstrument och möjligheten att visa upp artister i TV, resulterade i att vi fick dåliga musiker som främst var kända för sitt utseende, och vars gitarrer inte ens var inkopplade.
Det jag menar är att det konstigt att ens förvänta sig att en teknik ska "peaka", för teknikutveckling funkar inte så. Möjligen finns det en tidpunkt då den är som mest användbar, och resulterar i bäst verk. Och då tror jag att AI möjligen skapar bra musik någon gång i framtiden, om det finns konstnärer som börjar använda AI på ett intressant sätt.