2025-09-17, 09:40
Medlem
AskMeAboutJesuss avatar
Vi får alla hjälpa Jan Axelsson att bevara Flashback genom att rapportera de aktuella inläggen. Det tar bara några sekunder.
Citera
2025-09-17, 09:44
Avstängd
Comitiums avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Vitis
Där ryker yttrandefriheten på Flashback → Flashback dör.

Fast det är väl bara som när någon kånkar. Det är ju bara att starta något nytt.
Citera
2025-09-17, 09:45
Medlem
Dumdrygs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av AskMeAboutJesus
Vi får alla hjälpa Jan Axelsson att bevara Flashback genom att rapportera de aktuella inläggen. Det tar bara några sekunder.

Finns det någon lista över vilka inlägg det handlar om? Men frågan är om det hjälper nu. Åtalet är väl att man har låtit de ligga ute i ett år (eller hur länge det nu var).
De borde ju ha redan ha hunnit radera inläggen när åtalet kom.
Citera
2025-09-17, 09:46
Medlem
Dumdrygs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Comitium
Fast det är väl bara som när någon kånkar. Det är ju bara att starta något nytt.

Jo men vem vill starta ett forum och riskera åtal om det förväntas att du ska ha koll på exakt alla inlägg? Det blir ju omöjligt.
Citera
2025-09-17, 09:48
Medlem
Grejen är ju den att av alla inlägg på forumet, så har man ju gjort en djupdykning och hitta något och kring detta vill man spinna ihop något att stänga ner forumet.
Det som man har sysslat med till detta åtalet är inget annat än ren cherry picking.
Om möjligt för att styra upp det hela, så kan man väl försöka föra in ytterligare någon ny punkt i vårt omfattande regelverk för att försöka styra upp det hela i framtiden.
Sedan skrivs det så mycket på detta forumet, så princip allt här drunknar ganska omgående, vilket gör att det är både svårt att hålla koll på allt, men likadant så försvinner det också ganska omgående i flödet, om man då inte sitter och aktivt letar efter något som man verkligen vill angripa för sin egen agendas skull.
Senast redigerad av Kammadaj 2025-09-17 kl. 09:50.
Citera
2025-09-17, 09:50
Moderator
HusvagnSvenssons avatar
Vi behöver en kraftigt stärkt yttrandefrihet i Sverige. Det här är en påminnelse om hur fullkomligt uselt det är idag, och om politikerna gör något är det att försämra det ytterligare. Och det gäller alla partier.

Det finns ingen som helst rättvisa eller logik i att straffa en person för andra personers åsikter.
Citera
2025-09-17, 09:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av AskMeAboutJesus
Fast det är ju tvärtom till hans fördel om ingen anmält inlägg som kan ifrågasättas av någon. Man kan ju inte begära att någon moderator alltid läser precis allting som skrivs här. Då ska de inte bara läsa det utan även reagera och därtill kunna hela lagen. Man kan ju inte begära att alla moderatorer är jurister och kunniga i alla lagar som finns. Jag tror på friande dom.
Citera
2025-09-17, 09:58
Medlem
Lord.Hells avatar
SÅ nu försöker staten ta bort yttrandefriheten även på flashback. Nice, jävla kommunist EU vi lever i. Känns som en början på nordkorea i sverige.
Citera
2025-09-17, 09:58
Moderator
intermittentexplosivitets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av KamratBlue
Fast det är ju tvärtom till hans fördel om ingen anmält inlägg som kan ifrågasättas av någon. Man kan ju inte begära att någon moderator alltid läser precis allting som skrivs här. Då ska de inte bara läsa det utan även reagera och därtill kunna hela lagen. Man kan ju inte begära att alla moderatorer är jurister och kunniga i alla lagar som finns. Jag tror på friande dom.
Jag med, en dom som automatiskt kommer överklagas.
Citera
2025-09-17, 10:07
Avslutad
Alltså, nyheten om Flashbacks grundare får en bara att skratta. Är det här deras "smarta" sätt att begränsa yttrandefriheten? Tror någon på allvar att det är någonting annat än cosplay som pågår här? Man behöver inte ens vara särskilt vass för att fatta att hela skiten är en kartläggningsmaskin där folk sitter och samlar profiler på användare.

Och visst är det lite rörande ändå? Från karoliner som slaktade på slagfält under Stormaktstiden till att 300 år senare gömma sig under namn som KanelbulleKurt och ApanMagnus på Flashback. Någon form av "stolthet" i att ha bytt värjan mot tangentbordet, antar jag. Från hjälmar och klingor till att leka hobby-Säpo i trådar som "Vem stal min cykel 2009".

Men visst, kalla det yttrandefrihet om ni vill. Jag kallar det bara Sveriges mest patetiska lajv.

Flashback - patetiskt rollspel på riktigt
Citera
2025-09-17, 10:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Torsus
Många tror inte på en fällande dom men det beror ju på...är nämndemännen sossar och miljöpartister så kommer dom ju garanterat att fälla

Nämndemännen har sällan någon egentlig påverkan på utfallet. Spontant föreställer jag mig att det är ännu mer sällsynt när det är fråga om lagtolkning och dylika frågor av mer teknisk natur (som jag uppfattar att detta är). Så jag tror inte att man kan säga att en mp-nämndeman garanterat skulle fälla.
Citera
2025-09-17, 10:10
Medlem
Galejans avatar
Ja, det här blir mycket sannolikt fängelse. Staten vill statuera exempel och klämma åt Flashback som varit en nagel i ögat länge. Man kommer gå all-in för att det ska bli ett kännbart straff.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in