2025-09-15, 11:21
Medlem
RutgerFuchss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Moretex
Klart vi ska följa de tio budorden för så svårt är det väl inte.

1. Jag är Varumärket, din Gud. Du skall inte ha andra gudar.
2. Du skall inte missbruka Varumärket, din Guds, namn.
3. Tänk på att hålla vilodagen helig, lördag i synd.
4. Visa inte aktning för din far och din mor, staten sköter utbildning och säkerhet.
5. Du skall inte dräpa om din herre inte kräver det.
6. Du skall alltid begå äktenskapsbrott och visa vem som är framgångsrik.
7. Du skall inte stjäla om du inte är en bank eller affärsman.
8. Du skall vittna falskt mot din nästa om det räddar ditt skinn.
9. Du skall ha begär till din nästas hus för ekonomin kommer först.
10. Du skall ha begär till din nästas hustru eller hans tjänstefolk, hans boskap eller något annat som tillhör din nästa för målet med livet är att bli rik och sätta andra på plats.

Haha, den har jag aldrig sett!
Citera
2025-09-15, 11:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av RutgerFuchs
Jag förstår att du vill lyfta fram principen bakom det här. Det är lätt att hålla med om att saker som ”du skall icke stjäla” och ”du skall icke mörda” är grundläggande, men det är inte värderingar som är unika för kristendomen. De finns i princip alla kulturer och rättssystem, oavsett religion. Problemet uppstår när man som Kirk säger att bibeln som helhet ska vara rättesnöre för lagar och samhälle. Då måste man också ta ställning till allt det andra som står där och det finns mycket som knappast någon idag vill ha inskrivet i lagen.

Bibeln innehåller regler som att kvinnor ska vara underordnade män, att människor som arbetar på vilodagen ska stenas, att slavar är en accepterad del av samhällsordningen och att människor som bär kläder av blandade material gör fel. Det finns också hårda straff för otrohet och homosexualitet. Jag tror inte du vill se sådana lagar i ett modernt samhälle, men om man väljer Bibeln som grunden för lagstiftning finns alltid risken att någon annan kommer fram och säger att även dessa bud ska gälla, för de står ju också där.

Det är just därför vi har en sekulär stat. Lagarna måste bygga på universella principer om mänskliga rättigheter, inte på en viss tros tolkning av vad som är rätt och fel. På så sätt kan människor med olika livsåskådningar leva tillsammans utan att någon tvingas följa en religiös regel de inte delar. Det är samma princip som gör att vi säger nej till sharia i ett västerländskt samhälle och den bör gälla även för kristendomen.

Ja det är ju det han belyser (även om du missade det) i -"Han säger ju att alla bögar ska stenas".

Bibeln säger ju även att de troende ska underkasta sig den världskiga makten (Romarbrevet 13:1-2), något som CK naturligtvis vet, och då är det ju problematiskt när någon citerar "en del av bibeln" det är ju inte världslig lag att älska din näste som digsjälv, lika lite som det är lag på att "stena bögar".

Så igen. det är inte CK som är extremisten, i det här fallet heller....
Citera
2025-09-15, 11:31
Medlem
knashs avatar
Citat:
Alla dina nya sidospår åt sidan, jag vill fortfarande hålla fast vid själva kärnfrågan. Det jag pratar om handlar inte om vilken kultur en förskola har eller om hur olika samhällen organiserar familjeliv. Det handlar om makt och lagstiftning.

Det är en sak att människor i ett samhälle har olika värderingar, det är en helt annan sak när staten börjar låsa fast lagarna vid en specifik religiös tolkning. Då finns det alltid en risk att den som inte delar den tron blir medborgare av andra klass, typ som dhimmies i sharia-stater. Det är därför jag är för sekularism, för att skydda både troende och icke-troende från att en grupp får bestämma allt för alla andra.

Demokrati handlar inte bara om att majoriteten får sin vilja igenom, utan också om att minoritetens fri- och rättigheter skyddas. Annars får vi ett system där den som har mest makt just nu kan tvinga på alla andra sina normer, oavsett om det är kristna, marxister, islamister eller någon annan grupp.

Så nej, jag hatar inte människor med fel åsikter. Tvärtom. Jag vill att alla ska kunna leva fritt utan att tvingas följa en religiös eller ideologisk dogm de inte själva delar. Det är den principen jag försvarar. Gör inte du det?
Då gäller det även för ideologin transism och hbtq? För konservativt kristna så är det en satanistisk kult som hånar gud. Anser du att kristna har rätt att inte bli påtvingad deras dogmer?
Citera
2025-09-15, 11:35
Medlem
RutgerFuchss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av slö
Ja det är ju det han belyser (även om du missade det) i -"Han säger ju att alla bögar ska stenas".

Bibeln säger ju även att de troende ska underkasta sig den världskiga makten (Romarbrevet 13:1-2), något som CK naturligtvis vet, och då är det ju problematiskt när någon citerar "en del av bibeln" det är ju inte världslig lag att älska din näste som digsjälv, lika lite som det är lag på att "stena bögar".

Så igen. det är inte CK som är extremisten, i det här fallet heller....
Jag förstår vad du menar med att det finns olika delar av bibeln och att inte allt ska tolkas bokstavligt. Problemet är att när man säger att bibeln ska vara samhällets rättesnöre, så måste någon bestämma vilka delar som ska ligga till grund för lagarna och hur de ska tolkas. Det är just här risken uppstår, för vem får makten att avgöra det? En pastor, en politiker, ett domstolssystem styrt av religiösa normer?

Charlie Kirk har själv varit väldigt tydlig med att han vill att bibeln ska forma lagar och samhälle. Han har t.o.m. sagt att USA är en kristen nation och att separationen mellan kyrka och stat är en ”fabrication”. Det innebär att staten ska drivas enligt en specifik tolkning av en specifik tro. Och det är där det blir farligt.

Visst, ingen i dagens västvärld går runt och kräver att människor ska stenas för homosexualitet, men Bibeln innehåller faktiskt sådana regler. Om Bibeln blir grunden för lagstiftning finns det alltid grupper som kommer hävda att även dessa delar ska gälla. Det ser vi redan i USA där vissa politiska rörelser vill rulla tillbaka rättigheter med hänvisning till ”bibliska principer”.

Det är just för att undvika den här typen av maktkamp som vi har en sekulär stat. Tron får vara personlig, men lagarna måste bygga på gemensamma, universella principer som mänskliga rättigheter. Det skyddar både troende och icke-troende från att någon grupp tvingar sin tolkning på alla andra. Och det är exakt samma argument som används mot sharia och som även borde gälla när det handlar om kristendomen.
Citera
2025-09-15, 11:39
Medlem
RutgerFuchss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av knash
Då gäller det även för ideologin transism och hbtq? För konservativt kristna så är det en satanistisk kult som hånar gud. Anser du att kristna har rätt att inte bli påtvingad deras dogmer?
Ja exakt, det gäller åt båda håll. Jag tycker varken att konservativa kristna ska tvingas leva enligt hbtq-personers världsbild eller att hbtq-personer ska tvingas leva enligt en kristen världsbild. Det är just därför jag vill ha en neutral stat.

Sekularism betyder att staten inte tar ställning för en viss tro eller livsåskådning, utan skyddar allas frihet att leva som de själva vill, så länge det inte skadar andra. Kristna ska kunna praktisera sin tro fritt, men de ska inte kunna använda staten för att tvinga alla andra att följa deras religiösa regler. Samma sak gäller för hbtq-personer. De ska kunna leva öppet, men inte tvinga någon annan att själv vara hbtq eller att delta i något som strider mot ens tro.

Skillnaden är att hbtq-rättigheter handlar om individens frihet från tvång, medan lagar som grundas på en religion handlar om att tvinga alla att följa just den tron. Det är därför den sekulära modellen är den enda som kan skydda både dig och mig samtidigt.
Citera
2025-09-15, 11:40
Medlem
Citat:
Jag förstår vad du menar med att det finns olika delar av bibeln och att inte allt ska tolkas bokstavligt. Problemet är att när man säger att bibeln ska vara samhällets rättesnöre, så måste någon bestämma vilka delar som ska ligga till grund för lagarna och hur de ska tolkas. Det är just här risken uppstår, för vem får makten att avgöra det? En pastor, en politiker, ett domstolssystem styrt av religiösa normer?

Charlie Kirk har själv varit väldigt tydlig med att han vill att bibeln ska forma lagar och samhälle. Han har t.o.m. sagt att USA är en kristen nation och att separationen mellan kyrka och stat är en ”fabrication”. Det innebär att staten ska drivas enligt en specifik tolkning av en specifik tro. Och det är där det blir farligt.

Visst, ingen i dagens västvärld går runt och kräver att människor ska stenas för homosexualitet, men Bibeln innehåller faktiskt sådana regler. Om Bibeln blir grunden för lagstiftning finns det alltid grupper som kommer hävda att även dessa delar ska gälla. Det ser vi redan i USA där vissa politiska rörelser vill rulla tillbaka rättigheter med hänvisning till ”bibliska principer”.

Det är just för att undvika den här typen av maktkamp som vi har en sekulär stat. Tron får vara personlig, men lagarna måste bygga på gemensamma, universella principer som mänskliga rättigheter. Det skyddar både troende och icke-troende från att någon grupp tvingar sin tolkning på alla andra. Och det är exakt samma argument som används mot sharia och som även borde gälla när det handlar om kristendomen.

Bibeln är ju redan grunden i lagstiftning?. och bibliska principer ger ju oss rättigheter, och även skyldighter.

Nu parafraserar du ju Charlie Kirk. så man får ju ge honom att han hade rätt, även om jag var tveksam...
Citera
2025-09-15, 11:43
Medlem
knashs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av mearshimer
Det var vänstern som sköt Charlie
Det var en transa som sköt Charlie.
Det var Israel som sköt Charlie.
Skytten var en Trumpväljare?
-"Jag bryr mig inte. Det är ändå vänsterns fel."

MAGA är verkligen en korkad sekt som följer en korkad reality-tv clown vars enda syfte med att vara president,är att berika sig själv(Han har tjänat 400milj i månaden sedan januari 2025, utan att hans följare haft några problem med det och det är 3,3 år kvar på hans presidentskap.
Trumpväljare med antifa-propaganda på hylsorna... Du är allt för korkad.

Appråpå Trump och hans cash. Han är en affärsman som blev politiker till skillnad från karriärpolitiker som inte åstadkommit ett skit på den privata marknaden.
Citera
2025-09-15, 11:44
Medlem
Tuors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av PK-befriad
Nu vet vi att wokemobbben vill mörda alla frispråkiga och förnuftiga människor och att de kommer gotta sig extra när det handlar om en mördad vit man. Det har mordet och de efterföljande reaktionerna visat. Diskussionen är slut med dessa människor.

Nu har även Ukraina-fanatikerna anslutit sig till att relativisera mordet och spela med i de efterföljande lögnerna. Det gjorde de så fort de insåg att Charlie Kirk hade ett annat perspektiv på konflikten med Ryssland än deras.

Trump borde terrorklassa Antifa och dra tillbaka allt stöd till Ukraina, som en markering mot alla som vill döda det fria ordet.

Det vore mycket underhållande om USA terrorklassade alla anti-fascistiska/kulturmarxistiska organisationer och partier.

Det skulle bli väldigt besvärligt för Sverige
Senast redigerad av Tuor 2025-09-15 kl. 11:51.
Citera
2025-09-15, 11:51
Medlem
EnCartes avatar
Citat:
Alla dina nya sidospår åt sidan, jag vill fortfarande hålla fast vid själva kärnfrågan. Det jag pratar om handlar inte om vilken kultur en förskola har eller om hur olika samhällen organiserar familjeliv. Det handlar om makt och lagstiftning.

Det är en sak att människor i ett samhälle har olika värderingar, det är en helt annan sak när staten börjar låsa fast lagarna vid en specifik religiös tolkning. Då finns det alltid en risk att den som inte delar den tron blir medborgare av andra klass, typ som dhimmies i sharia-stater. Det är därför jag är för sekularism, för att skydda både troende och icke-troende från att en grupp får bestämma allt för alla andra.

Demokrati handlar inte bara om att majoriteten får sin vilja igenom, utan också om att minoritetens fri- och rättigheter skyddas. Annars får vi ett system där den som har mest makt just nu kan tvinga på alla andra sina normer, oavsett om det är kristna, marxister, islamister eller någon annan grupp.

Så nej, jag hatar inte människor med fel åsikter. Tvärtom. Jag vill att alla ska kunna leva fritt utan att tvingas följa en religiös eller ideologisk dogm de inte själva delar. Det är den principen jag försvarar. Gör inte du det?
Du svarade inte på frågan, vänstermupp.

Man delar in människor här i olika klasser där de som är emot vänsternormerna blir andra klassens människor och cancelleras och tystas och får inte göra sin röst hörd. Det är ingen skillnad här, om du tänker efter. En grupp bestämmer redan allt. Vänsterakademiker driver politiken på samma sätt som du är mot att präster gör det. Vad är skillnaden menar du? Svaret är inget alls? Du kan inte se bjälken i ditt eget öga.

Demokrati handlar visst om att majoriteten får genom sin vilja. Du förstår inte demokrati och är inte demokrat. Man har ställt mänskliga rättigheter över demokratin och yttrandefriheten. Minoriteter över majoriteten. Man yttrandefriheten är väl en mänsklig rättighet, eller plockar du rättigheter som från ett smörgåsbord och ställer rättighet mot rättighet och menar att vissa står över de andra? Men demokrati fanns före mänskliga rättigheter och fungerade då också. Däremot finns det demokratiska principer och där står yttrandefriheten högst.

Den rättighet som du menar du försvar, finns inte här. Ändå är det inte det du bekämpar. Om människor vill följa sina religiösa dogmer de själv delar, ska de väl få göra det och säga vad de anser. Istället tvingas de följa andras ideologiska dogmer med indoktrinering och hot, precis det du säger du är emot. Det är jag som försvar de liberal åsikterna av oss två. Mina åsikter är liberala, inte dina. Du är totalitär och menar att bara dina dogmer ska få gälla här och i resten av världen.

Det är det som leder till polariseringen. Till slut har man polariserat alla människor och blir själv en minoritet. Du måste väl ändå försvara Kirks rätt till att framföra sina åsikter om samhället i en öppen debatt. Men icke.
Citera
2025-09-15, 12:04
Medlem
scraftys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Seasons15
Nu ser alla svart på vitt avskumsvänsterns sanna ansikte. Dess genuina hat, dubbelmoral och brist på empati.
"I can't stand the word empathy, actually. I think empathy is a made-up, new age term that does a lot of damage.”
- Charlie Kirk
Citera
2025-09-15, 12:05
Medlem
RutgerFuchss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av slö
Bibeln är ju redan grunden i lagstiftning?. och bibliska principer ger ju oss rättigheter, och även skyldighter.

Nu parafraserar du ju Charlie Kirk. så man får ju ge honom att han hade rätt, även om jag var tveksam...
Att vissa lagar historiskt har påverkats av bibliska värderingar är inte samma sak som att vi i dag ska låta bibeln vara rättesnöre för lagstiftningen. Grundläggande principer som förbud mot mord eller stöld finns i alla kulturer och kan motiveras utifrån mänskliga rättigheter och gemensam etik, utan att hänvisa till en specifik religion.

Det jag vänder mig emot är att Kirk, genom sitt nätverk och Turning Point Faith, vill gå mycket längre och aktivt arbeta för att avskaffa gränsen mellan kyrka och stat. Han har byggt upp en struktur där kyrkor organiseras som politiska kampanjmaskiner. Det handlar inte längre bara om att enskilda troende röstar utifrån sin tro, utan om att hela församlingar mobiliseras för att driva igenom en politisk agenda, precis som vi ser i vissa islamistiska länder där mullor och moskéer har direkt politisk makt.

Ett konkret exempel är det som hänt i Louisiana, där man nyligen infört en lag som kräver att de tio budorden ska hänga i varje skolklassrum. Det kan tyckas symboliskt, men i praktiken är det ett tydligt steg mot att göra utbildningssystemet till ett verktyg för religiös fostran. Det här är en medveten strategi. Kirk och hans allierade vill ta kontroll över utbildningen för att forma nästa generation, samtidigt som de angriper universiteten, vilka de ser som fästen för sekulära och liberala idéer.

Men det stannar inte där. Kirk driver också en retorik där han framställer politiska motståndare som ondskefulla krafter, bokstavligen demoniska. Genom Turning Point Faith uppmuntras pastorer att tala om politik i termer av ”spiritual warfare”, ett andligt krig mellan Guds rike och Satan. I det narrativet finns inget utrymme för kompromisser eller pluralism. Det här är samma tankesätt som ligger bakom Seven Mountain Mandate, där målet är att kristna ska ta kontroll över samhällets sju centrala områden: politik, utbildning, media, kultur, näringsliv, familj och religion.

Vi har redan sett hur detta får praktiska konsekvenser.

Kirk har uppmanat till ett nationellt förbud mot könsbekräftande vård för transpersoner.
Han har ifrågasatt Civil Rights Act från 1960-talet och sagt att det var ett ”stort misstag” att anta den.
Han har uttryckt att preventivmedel förstör kvinnors hjärnor och sagt att kvinnor bör föda barn även efter våldtäkt.
Han har kallat idén om en tydlig separation mellan kyrka och stat för en ”fabrication”, alltså en ren lögn.

Detta visar att det inte bara handlar om symbolfrågor som en tavla i klassrummet, utan om en bred politisk rörelse som vill forma hela samhället efter en specifik religiös tolkning. När man väljer bibeln som grunden för lagstiftning finns det ingen tydlig gräns för vilka delar som ska gälla. Bibeln innehåller regler om att kvinnor ska underordnas män, hårda straff för homosexualitet och otrohet och till och med stöd för slaveri. Det är knappast något vi vill se i en modern lagbok, men när staten väl öppnar dörren till religiöst styrda lagar finns alltid risken att mer extrema grupper vill gå längre.

I en sekulär stat kan vi behålla de lagar som fungerar för ett modernt samhälle och förändra dem i takt med att samhället utvecklas. Men om lagarna blir direkt knutna till en helig text och en viss tolkning, låser vi fast framtiden och skapar en struktur där en religiös elit får makt över alla andra.

Det är precis detta Kirk och hans nätverk försöker uppnå. Genom att mobilisera kyrkor, påverka utbildningen, forma politiken och bygga ett narrativ om ett andligt krig, driver de USA steg för steg mot en kristen variant av det man annars kallar en teokrati. Det är därför sekularismen är så avgörande. Den skyddar både kristna, icke-troende och alla andra från att en enda religiös grupp får total makt över staten och därmed över människors liv.
Citera
2025-09-15, 12:15
Medlem
RutgerFuchss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av EnCarte
Du svarade inte på frågan, vänstermupp.

Man delar in människor här i olika klasser där de som är emot vänsternormerna blir andra klassens människor och cancelleras och tystas och får inte göra sin röst hörd. Det är ingen skillnad här, om du tänker efter. En grupp bestämmer redan allt. Vänsterakademiker driver politiken på samma sätt som du är mot att präster gör det. Vad är skillnaden menar du? Svaret är inget alls? Du kan inte se bjälken i ditt eget öga.

Demokrati handlar visst om att majoriteten får genom sin vilja. Du förstår inte demokrati och är inte demokrat. Man har ställt mänskliga rättigheter över demokratin och yttrandefriheten. Minoriteter över majoriteten. Man yttrandefriheten är väl en mänsklig rättighet, eller plockar du rättigheter som från ett smörgåsbord och ställer rättighet mot rättighet och menar att vissa står över de andra? Men demokrati fanns före mänskliga rättigheter och fungerade då också. Däremot finns det demokratiska principer och där står yttrandefriheten högst.

Den rättighet som du menar du försvar, finns inte här. Ändå är det inte det du bekämpar. Om människor vill följa sina religiösa dogmer de själv delar, ska de väl få göra det och säga vad de anser. Istället tvingas de följa andras ideologiska dogmer med indoktrinering och hot, precis det du säger du är emot. Det är jag som försvar de liberal åsikterna av oss två. Mina åsikter är liberala, inte dina. Du är totalitär och menar att bara dina dogmer ska få gälla här och i resten av världen.

Det är det som leder till polariseringen. Till slut har man polariserat alla människor och blir själv en minoritet. Du måste väl ändå försvara Kirks rätt till att framföra sina åsikter om samhället i en öppen debatt. Men icke.

För det första, jag är inte vänster. Det är en etikett du sätter på mig bara för att jag kritiserar Kirk, men det stämmer inte. Även många republikaner kritiserar Kirk. Inte så konstigt eftersom de brukar värna om konstitutionen, religionsfrihet och att staten inte ska ha för mycket makt över människor.

Jag försvarar självklart Kirks rätt att uttrycka sina åsikter. Men det är en avgörande skillnad mellan att tala fritt och att använda staten för att tvinga alla andra att leva efter en viss tro.

Att vissa idéer har starkt inflytande i Sverige är en sak. Men i USA ser vi hur Kirk och hans nätverk driver lagar som att de tio budorden ska hänga i varje klassrum och hur kyrkor mobiliseras för politiska kampanjer. Det är ett steg mot teokrati, inte debatt.

En sekulär stat skyddar både majoritet och minoriteter. Det gör att människor kan leva enligt sina egna övertygelser, utan att tvingas följa någon annans. Jag vill som jag skrev i mitt förra inlägg till dig, att alla ska kunna leva fritt utan att tvingas följa en religiös eller ideologisk dogm de inte själva delar. Det är den principen jag försvarar. Du har fortfarande inte svarat på om även du försvarar den.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in