2025-09-12, 17:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kalkryggar
Blanda underkläderna med den andra tvätten för att göra det enkelt.

Själv har jag ett 30-40 par. Jag gör inköp av något trepack lite då och då för att inte alla ska bli utslitna samtidigt. De används en dag och sen läggs i tvättkorgen. Tvättar gör man helst inte mer än en gång i veckan.

Så enkelt kan det vara.

Det är direkt olämligt! Kalsonger behöver tvättas i 60 grader. Andra kläder tvättas på lägre grader.
Citera
2025-09-12, 17:18
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av IanMcEwan
Fast han gjorde ju reklam för CK och får säkert som del av dealen nya CK-kalsonger varje månad. Skulle inte förvåna mig.

Om inte så har han råd att köpa en ny kalsong varje dag utan problem.

Stämmer säkert om CK, skulle man göra samma sak, känns bortkastat, en tvätt så är de som nya igen.
Citera
2025-09-12, 17:49
Moderator
Tystnads avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lifestealer
ja byter kallingar efter jag har duschat, vilket sker typ 1-2 gånger per vecka

tvättar dom med övrig tvätt i 40 grader

sängkläder tvättar jag dock alltid i 90 grader för att få väck kvalster

känns rätt onödigt att byta kallingar t.ex. varje dag när man ändå inte är ren

Var har du läst det att det skall var 60 räcker inte 60 tror du?

Citat:
Ursprungligen postat av Kotlettfisk
Det är direkt olämligt! Kalsonger behöver tvättas i 60 grader. Andra kläder tvättas på lägre grader.

Ja 60 grader har jag med fått till mig är minium om bakterier skall dödas , tvättar själv dessa i denna temperatur.

Fick till mig av en saneringstekniker vid anticimex att 60 gr både i tvätt eller värmeskåp tar död på alla skadedjur som ett hem kan drabbas av.
Citera
2025-09-12, 17:51
Medlem
Gaspodins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av IanMcEwan
Nej, bäst att bara blanda kalsongerna med den vanliga tvätten.

När kalsongerna torkat så sorterar man dem i sin garderob. Jag har kanske runt 30 par kalsonger uppdelat i två högar (15 per hög). De som tvättats under veckan hamnar nederst i den bakre högen.

När man tallar från hyllan tar man kalsongerna i den främre högen som är överst. Dessa kalsonger är de som tvättats längst tillbaka.
Vanlig tvätt brukar vara 40 grader.
Vill du inte vara en smutsgris så bör du köra kallingarna i 60 grader.
Citera
2025-09-12, 17:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Cheddarjoe
Själv kör jag med 21 par, exakt tre veckors rotation. Alla är numrerade 1–21 och registrerade i en loggbok. Efter användning läggs varje par i en vakuumtät påse märkt med datum, tid och kroppstemperatur vid avtagning. Påsarna hamnar i en separat karantänlåda innan de tvättas.

Tvätt sker alltid när exakt 20 par är använda - aldrig 19, aldrig 21. Temperaturen är 43°C jämnt, centrifugen körs i 800 varv, och varje kalsong inspekteras i mikroskop efteråt för att säkerställa att fibrerna inte brutits. Sedan stryker jag dem på ett bord med laserpass, tre drag per sida, resår först, alltid resår först.

Vikningen sker enligt gyllene snittet (61,8% åt höger, 38,2% tillbaka), mätt med stållinjal. Varje kalsong blir en perfekt modul, identisk i storlek, och placeras i en låda med fack där avståndet mellan paren alltid är exakt 3,0 mm.

På måndagar används alltid par nr. 1, tisdag nr. 2, onsdag nr. 3, och så vidare. Skulle rotationen av någon anledning brytas - sjukdom, resa, naturkatastrof - så nollställs hela systemet och alla 21 par tvättas om, för synkroniseringens skull.

Kort sagt: IKEA-lager i lådan, NASA-nivå i tvättstugan, Pentagon-disciplin i vardagen. Allt annat är amatörmässigt.

Tack. Äntligen någon som förstår rutiner och som förstår hur kalsonger ska behandlas.
Citera
2025-09-12, 17:57
Medlem
Har inte sett någon annan nämna det så därför gör jag det.

Man köper nya kalsonger, de smutsiga slänger man.

Kan inte se varför man ska slösa tid på att tvätta kallingar. Rena slavgörat!!
Citera
2025-09-12, 18:05
Medlem
Merwinnas avatar
Det är väl lämpligt att byta underbyxor varje dag, men om du inte träffar något folk under en helg eller semester, så dör du inte av att ha samma kalsonger två eller tre dagar heller.

Det finns ingen anledning att tvätta underbyxor separat. Tvätta dem i 60 grader så dör en tillräckligt hög procent av alla smittämnen. Om vi och vår omgivning är fullt friska, så behöver vi inte agera som om vi skulle arbeta på en infektionsklinik.

Annars FINNS ju möjligheten att tvätta underbyxor, kalsingar, linnen, lakan, handdukar och sådant i 90 grader, men då måste man köpa sådana textilier som tål det, det är inte så vanligt nuförtiden. Och färgen blir då vitt, för färg slits bort fort i så höga temperaturer.
Citera
2025-09-12, 18:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bib-bo
Kan någon förklara skämtet att man vänder kalsonger ut och in när de är skitiga?

Är inte hela grejen med kalsonger att man skyddar byxor mot ev vätskor penis kan avträda? vänder man på kalsongen så exponerar du dina kroppsvätskor ändå.
Är det själva penis man skyddar när man vänder på kalsongera?

Nån insatt får gärna förklara.
Det är inte ett skämt. Det är så man gör i krig.

Man kan lätt ha samma kalsonger i två veckor utan medicinska problem. Huruvida det är ”fräscht” eller ej är en annan fråga.
Ibland känns tvätthysterin bland unga som ett ”framgångsrecept ”för att skaffa sig allergier och eksem (vilket ju har ökat rejält bland yngre)
Senast redigerad av martinator 2025-09-12 kl. 18:11.
Citera
2025-09-12, 18:12
Medlem
AlfaQhards avatar
Jobbar du med kroppen så byt varje dag. Vid kontor så räcker det med varannan om inget har hänt.
Citera
2025-09-12, 18:13
Medlem
Harald.Guldhatts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HouseofKnowledge
Hur många par ska man ha? Ok vi säger 15 par. Man ska ha nya varje dag men man slänger dom man använt dagen innan i en annan korg än den vanliga tvättkorgen.

När man har ett par kvar tvättar man dom gamla (14 paren) och börjar om. Risken om man tvättar dom lite oftare än så är annars att man inte använder alla lika ofta och då slits vissa par snabbare.

Är detta det absolut bästa sättet att aproacha kalsonger på?
Rekommenderar att du inte väntar tills du bara har ett par rena kvar, man behöver ha lite marginal.
Citera
2025-09-12, 18:35
Medlem
Din trådstart skriker: Hjälp mig vara konform så att jag passar in och flyter som en död fisk med strömmen.

Har du ingen egen tankeförmåga?
Citera
2025-09-12, 18:37
Medlem
Sover med de kalsonger som jag har haft på mig under dagen, så känns rätt rimligt att byta till nya varje morgon. Och tvättar i 60 grader.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in