Citat:
Ursprungligen postat av
PolisenOrebro
Blev du friad i tingsrätt eller hovrätt? Fanns det någon del av åtalet som inte ogillades?
Friad helt i tingsrätten, dock en skiljaktig mening (en person) som ville ge ett litet slag på fingrarna. Åklagaren slängde sig på det och överklagade till hovrätten då med betydligt mildare yrkande mot i tingsrätten.
Tog fram mer bevis till hovrätten som motbevisade den delen också så då blev det en helt enig hovrätt som friade.(svårt att få med allt i en tingsrätt ibland men motbevisa en skiljaktig mening är enkelt om du har fakta att presentera) ☺️
Alltså friad i båda instanserna för att vara övertydlig.
Min advokat skratta mest under tiden då det var så bisarrt, hon var säker på utfallet ”fast jag inte ska säga något om utfallet egentligen”
Kan också säga att det psykiska i processer och vad det innebär tär på dig, speciellt om det är helt främmande för dig med den världen och hur kall den är, detta ledde hos mig till självmordstankar (och försök) samt depression som jag nog inte hade klarat utan vänner och familj som numera är extremt anti-rättsväsendet som följd.
2,5 år tog mitt case från misstanke till friande, Lexbase strör salt i detta så man ska kvida lite permanent när man vill glömma den tiden.