2025-09-11, 17:16
Medlem
BombaySaphires avatar
Citat:
Ursprungligen postat av thrasherradio
Det är skamligt att läsa hur vissa uttrycker sig kring mordet. Yttrandefriheten är hotad, mer än på länge, och det firas? Fullkomligt oförståeligt för mig.

Jag är antagligen inte mer engagerad i amerikansk politik än någon annan i detta land och är varken för eller emot vad Charlie Kirk stod för politiskt. Men när hans debattklipp har dykt upp i mitt flöde har jag blivit otroligt imponerad hur karismatisk, kunnig och respektfull han var.

Mer politiskt engagerade personer som Kirk behövs. Som bemöter varann i sakfrågor, med fakta och framförallt med respekt.

Så som utvecklingen ser ut lär det inte bli fler Charlie Kirks då flera av er tycker det är okej att sätta en kula i halsen på meningsmotståndaren, istället för att acceptera att vi har olika syn på saker och gå vidare.

Sluta fira och tänk efter hur ni vill att ert samhälle ska se ut. För det är viktigt att vi tycker olika. Det är så vi utvecklas.

Du blir alltså ”otroligt imponerad” av hur ”karismatisk, kunnig och respektfull han var”. Det var Hitler också. Man kan liksom inte bortse från hans åsikter pga att han har karisma.

Charlie Kirk hade en lång rad av riktigt tokreligiösa och radikala åsikter som väldigt få svenskar skulle skriva under på. Googla lite om hans ståndpunkter om kvinnor, Israel, abortlagstiftning osv.
Citera
2025-09-11, 17:17
Medlem
Anktalares avatar
Citat:
Ursprungligen postat av marcandrew
Ja, oj vilka tyranner...

Sätta in militära medel mot sitt eget folk är en bra början. Jag ahr inte skrivit tillägget, bara säger vad det är till för.
Citera
2025-09-11, 17:18
Medlem
Kungenshoras avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dr.Fausto
Kanske är dags att öka din medicinering. Vapen är verktyg för att utöva tvång. Andra författningstillägget förhindrar att endast en liten elit har möjligheten att tvinga den obeväpnade massan till saker, vilket historiskt har varit fallet i alla diktaturer. Det har inget alls med Gud att göra, utan lagstiftning. De teologiska frågorna kan jag inte svara på.
Enligt Kirk är det Gud som gett amerikanerna second amendment och rätten att bära vapen.
Gud har också enligt Kirk en särskild plan för amerika och amerikanska folket.

Kirk blev dödad av guds plan.
Punkt.

Hört talas om uttrycket man kan inte både äta kakan och ha den kvar?
Passar väl in på Kirks eftermäle när han sitter i helvetet och spelar schack med djävulen.
Citera
2025-09-11, 17:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av thrasherradio
Det är skamligt att läsa hur vissa uttrycker sig kring mordet. Yttrandefriheten är hotad, mer än på länge, och det firas? Fullkomligt oförståeligt för mig.

Jag är antagligen inte mer engagerad i amerikansk politik än någon annan i detta land och är varken för eller emot vad Charlie Kirk stod för politiskt. Men när hans debattklipp har dykt upp i mitt flöde har jag blivit otroligt imponerad hur karismatisk, kunnig och respektfull han var.

Mer politiskt engagerade personer som Kirk behövs. Som bemöter varann i sakfrågor, med fakta och framförallt med respekt.

SÃ¥ som utvecklingen ser ut lär det inte bli fler Charlie Kirks dÃ¥ flera av er tycker det är okej att sätta en kula i halsen pÃ¥ meningsmotstÃ¥ndaren, istället för att acceptera att vi har olika syn pÃ¥ saker och gå vidare.

Sluta fira och tänk efter hur ni vill att ert samhälle ska se ut. För det är viktigt att vi tycker olika. Det är så vi utvecklas.

Men lägg ner. Charlie Kirk hånade mördade människor varje dag, men bara för att han är en influencer förväntas folk inte svara med samma mynt?

För övrigt är det helt sjukt vilken uppmärksamhet det här har fått. Han är en influencer i ett annat land och svenska politiker och journalister går ut och "fördömer dådet" som om det vore armageddon. Det sker skolskjutningar var och varannan dag i USA, men det här är alltså något som ska fördömas extra hårt?

Känns konstruerat av media. Sen underlättade det väl att han hade ett babyface, så folk som inte vet vem han är tycker extra synd om honom.
Senast redigerad av Sjuktnice 2025-09-11 kl. 17:21.
Citera
2025-09-11, 17:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kungenshora
...
Kirk blev mördad av Gud.
Heil Guds plan.
Punkt.
Amen.

Snarare mördad av djävulen, och du verkar vara på samma sida tyvärr.

Bland budorden finns "du skall icke dräpa" om du missat det.
Citera
2025-09-11, 17:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av BombaySaphire
Du blir alltså ”otroligt imponerad” av hur ”karismatisk, kunnig och respektfull han var”. Det var Hitler också. Man kan liksom inte bortse från hans åsikter pga att han har karisma.

Charlie Kirk hade en lång rad av riktigt tokreligiösa och radikala åsikter som väldigt få svenskar skulle skriva under på. Googla lite om hans ståndpunkter om kvinnor, Israel, abortlagstiftning osv.

Jämför han med hitler... det är på den nivån.. Många av hans åsikter delas av jättemånga kristna i usa.. Förtjänar dom alla att dö? Det är vänsterns sätt resonera..
Citera
2025-09-11, 17:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Dr.Fausto
Kanske är dags att öka din medicinering. Vapen är verktyg för att utöva tvång. Andra författningstillägget förhindrar att endast en liten elit har möjligheten att tvinga den obeväpnade massan till saker, vilket historiskt har varit fallet i alla diktaturer. Det har inget alls med Gud att göra, utan lagstiftning. De teologiska frågorna kan jag inte svara på.
Rekommenderar att sluta svara personen i fråga. Tydligt troll och lost case.
Citera
2025-09-11, 17:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av BombaySaphire

Ja, för Sverige är moralens högborg.
Citera
2025-09-11, 17:22
Medlem
BombaySaphires avatar
Citat:
Ursprungligen postat av pistonhonda
Jämför han med hitler... det är på den nivån.. Många av hans åsikter delas av jättemånga kristna i usa.. Förtjänar dom alla att dö? Det är vänsterns sätt resonera..

Jag har aldrig skrivit någonstans att han förtjänade att dö. Än mindre att bli kallblodigt mördad.
Citera
2025-09-11, 17:23
Medlem
Capryllics avatar
Citat:
Ursprungligen postat av detektiven789
Det verkar luta åt en transgender med inristade trans- och antifascistbudskap på kulorna, precis som Luigi Mangioni gjorde...

https://www.independent.co.uk/news/world/americas/us-politics/charlie-kirk-shot-suspect-utah-manhunt-b2824720.html
Jag tänkte på det med men tvekar av någon anledning. Får en känsla av att det är en högermänniska som vill åsamka vänstersidan skada genom detta. Men jag hoppas såklart att jag har fel... Det bara känns så... Planterat, det där med budskapen på kulorna
Citera
2025-09-11, 17:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av tzj
200 meter bort? Skottet tar i samma bråkdel av sekund man hör skottet.
Jag tror inte skytten var så långt ifrån.

Sitter precis och går igenom tråden lite snabbt, så du har nog fått femtielva svar på det här.

Men...ett Jaktgevär har t ex. en utgångshastighet (beroende på kaliber, vikt, laddning mm.) ca ~900m/s. Säg 1km/s för enkelhetens skull.

Förenklat så innebär det att kulan färdas 200m på ca 0.25 sekunder. Ljudets hastighet är ju lägre (~343m/s), vilket överslagsräknat innebär ca 0.5-0.6s. Så...det handlar alltså definitivt om en bråkdel. Dessutom så beror det ju också på var man är i avstånd i förhållande till vapnet som avfyras. Står man 100m så hör man ju det samtidigt som kulan träffar målet på 300m avstånd....alltså omedelbart.

osv.
Citera
2025-09-11, 17:25
Medlem
Kungenshoras avatar
Citat:
Ursprungligen postat av PannkakaOneMillion
Snarare mördad av djävulen, och du verkar vara på samma sida tyvärr.

Bland budorden finns "du skall icke dräpa" om du missat det.
Om man inte ska dräpa, vad fan ska man ha militär och skjutvapen till?

Kristna dårar är fan dummare än tåget.
Noll konsekvenstänk.
Kirk fick ta konsekvensen för sitt skitsnack, någon gick på att det var guds plan att han fått ett vapen.

Tycker den här Kirk verkar ganska ointressant, jag hade inte slösat en kula på honom men jag är inte amerikan så gud har ingen plan för mig.

Tala dåraktigt och fall offer för dårskap.

Den som gräver en grop för andra faller själv däri.

Amen.
Hokus pokus!
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in