2025-09-02, 16:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av viperstyle
Har du någon sammanställning på konsten/möbler etc som de hitta vid husrannsakan?

Med det som hittills framkommit skulle det inte förvåna mig om det även finns föremål i The Gallery och i hans morsas hus.

Lidingöligan är väldigt intressant. Kan vara att du har rätt i att sakerna bla kommer härifrån.

Tror dessa killar var ”överklasspundare” som gjorde inbrottsturneer i rika folks bostäder/sommarhus där de både stal antikviteter och festa i champagne . Jo droger förekom ovh bissa fastnar, kanske drogmissbruket finansierades av dessa stölder?

Dessa var aktiva redan på -90- talet men inget talar mot att stöldgods härstammar härifrån eller att nya ligor opererar på samma sätt idag.

Husförsäljningar och bilder är väldigt avslöjande. I veckan var det väl någon gammal tysk nazists barn som försökte sälja ett hus i Argentina med sk ”looted art”, stulen egendom från någon judisk familj. Man har gemensamt samordnat en internet plats över konst och antikviteter som nazisterna stal:

https://www.lootedart.com/

Konsten är öppet svårsåld men i en ljusskygg marknad kan den klart omsättas till låga kostnader.

Här pratar vi klassiker som Chagall, Monet, Klimt men även “avantgardeister” som Max Ernst, Picasso och Dahli inom Dada och surrealism.

Skulle gärna ha en komplett förteckning över Ivans tillslag. Har någon får ni gärna skicka inbox.

Edit
https://www.sverigesradio.se/avsnitt/lidingoligan-och-lyxstolderna-repris-fran-2008-p3-dokumentar
Tack för länken om lidingöligan. Ser nu att en skribent har gjort en fantastisk sammanställning. Idag gick jag på Ban'er gatan på Östermalm och tro på fan att jag mötte en fd medlem i lidingöligan. Han har bytt namn till ett von namn. Jag vet inte om han är inblandad i ivan cicak och möbler etc etc. Han bor för övrigt på Bane'r gatan på Östermalm. Jag undviker att skriva hans namn om han faktiskt inte är inblandad i Ivans tokerier. Dumt att hänga ut honom..
Citera
2025-09-02, 21:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Falta
Tack för länken om lidingöligan. Ser nu att en skribent har gjort en fantastisk sammanställning. Idag gick jag på Ban'er gatan på Östermalm och tro på fan att jag mötte en fd medlem i lidingöligan. Han har bytt namn till ett von namn. Jag vet inte om han är inblandad i ivan cicak och möbler etc etc. Han bor för övrigt på Bane'r gatan på Östermalm. Jag undviker att skriva hans namn om han faktiskt inte är inblandad i Ivans tokerier. Dumt att hänga ut honom..

Ja det kom fram en hel del om den gamla Lidingöligan och det är kanske inte så förvånande att de blev så kända med tanke på deras udda MO.

Det är kanske inte heller så konstigt att några fastna i drogträsket och fortsatte odla sina kriminella kontakter och affärer efter ligan sprängdes.

Kanske denna ”Von” kom på andra tankar eller är det bara en täckmantel med namnbytet? Inte ovanligt att kriminella byter namn. Se bara på Sopdrottningen Bella Nilsson som sedan 1991 bytt namn 16 gånger – varav nio förnamnsbyten och sju efternamnsbyten.

Intressant tråd för övrigt med massa spännande uppslag!
Citera
2025-09-07, 11:43
Medlem
Ang villan som KFM sålt.

Hur länge får man sedan bo kvar? Normalt sett kommer man ju överens om ett tillträdesdatum.

Men här måste väl KFM bara vilja få in sina pengar så snabbt som möjligt och bryr sig ganska lite om de som bor i fastigheten?

Nån som vet hur praxis är?
Citera
2025-09-07, 15:36
Medlem
polseks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Grg77
Ang villan som KFM sålt.

Hur länge får man sedan bo kvar? Normalt sett kommer man ju överens om ett tillträdesdatum.

Men här måste väl KFM bara vilja få in sina pengar så snabbt som möjligt och bryr sig ganska lite om de som bor i fastigheten?

Nån som vet hur praxis är?

Du åker ut direkt, dvs långt innan försäljningen så klart. Tror du den som blir vräkt får lulla omkring och eventuellt förstöra den egendom som ska säljas? Låter orimligt...
Hade t ex du ordnat att t ex jag blivit av med ett hus i den prisklassen hade jag inte direkt prioriterat att flyttstäda åt dig om jag säger så.
Citera
2025-09-07, 18:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av polsek
Du åker ut direkt, dvs långt innan försäljningen så klart. Tror du den som blir vräkt får lulla omkring och eventuellt förstöra den egendom som ska säljas? Låter orimligt...
Hade t ex du ordnat att t ex jag blivit av med ett hus i den prisklassen hade jag inte direkt prioriterat att flyttstäda åt dig om jag säger så.

Du åker ju såklart inte ut före ägarskifte har skett. Det förstår du ju såklart. KFM äger aldrig fastigheten. De säljer den för att driva in kontanta medel.

Men ägarskifte borde ju ske när ”slutlikvid motsvarande” är betald till KFM.
Citera
2025-09-07, 20:08
Medlem
polseks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Grg77
Du åker ju såklart inte ut före ägarskifte har skett. Det förstår du ju såklart. KFM äger aldrig fastigheten. De säljer den för att driva in kontanta medel.

Men ägarskifte borde ju ske när ”slutlikvid motsvarande” är betald till KFM.

Blandar du inte ihop reglerna för"vanlig" utmätning med reglerna för förverkande? Staten äger fastigheten. Jag förstår inte varför man skulle låta den utpekade skurken bo kvar. Gäller andra regler för fast egendom än för en gucci-handväska, rolex el. whatever?
Citera
2025-09-07, 21:48
Medlem
Citat:
Konsten hos Ivan i Spanien ska enligt rykten härstamma från Lidingöligan! Jag har inte läst hela tråden men Lidingöligan har en egen tråd. Men om det är sant vet jag inte riktigt. Ivan verkar ha ett kontaktnät som heter duga. Någon som vet om det är sant angående Lidingöligan?

Jag har för mig att de hittade någon stulen antik möbel
typ byrå hos Ivan i Helsingborg.
Som jag tror att Jens var misstänkt för
stöld från Lidingö eller Östermalm.
Eventuellt en granne till hans föräldrar.
Nu har utredningen pågått så länge så
det var säkert ett par år sedan jag
läste det någonstans……
Citera
2025-09-08, 10:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mr Minit
Jag har för mig att de hittade någon stulen antik möbel
typ byrå hos Ivan i Helsingborg.
Som jag tror att Jens var misstänkt för
stöld från Lidingö eller Östermalm.
Eventuellt en granne till hans föräldrar.
Nu har utredningen pågått så länge så
det var säkert ett par år sedan jag
läste det någonstans……

Har också för mig att det var en del saker med tvivelaktigt ursprung man fann i villan i Hittarp. Det kan vara den här byrån av Josef Frank för Svenskt Tenn som det tidigare skrevs om, ett Stockholmsarbete alltså.

Med allt som framkommit skulle jag inte bli förvånad om det även finns en del lagrat stöldgods hos Ivans morsa också. Hon är helt klart insyltad upp till öronen, ”Ma Barker”.
Citera
2025-09-08, 12:26
Medlem
Citat:
Har också för mig att det var en del saker med tvivelaktigt ursprung man fann i villan i Hittarp. Det kan vara den här byrån av Josef Frank för Svenskt Tenn som det tidigare skrevs om, ett Stockholmsarbete alltså.

Med allt som framkommit skulle jag inte bli förvånad om det även finns en del lagrat stöldgods hos Ivans morsa också. Hon är helt klart insyltad upp till öronen, ”Ma Barker”.
Douglas Bagg* ska enligt skvaller vara en i Lidingö ligan som har åtminstone haft kontakt med Ivan. Douglas är en av Lidingö ligans ledare. Eller Var ska jag tillägga. Återigen så har Ivan ett kontaktnät som är imponerande. Jag kan tipsa om tråden om Lidingö ligans påhitt, drivna killar när det begav sig.

Någon med information om Ivan i nutid/realtid? Det här är en spännande tråd, med förgreningar både här och där..
Citera
2025-09-10, 15:07
Medlem
Citat:
Douglas Bagg* ska enligt skvaller vara en i Lidingö ligan som har åtminstone haft kontakt med Ivan. Douglas är en av Lidingö ligans ledare. Eller Var ska jag tillägga. Återigen så har Ivan ett kontaktnät som är imponerande. Jag kan tipsa om tråden om Lidingö ligans påhitt, drivna killar när det begav sig.

Någon med information om Ivan i nutid/realtid? Det här är en spännande tråd, med förgreningar både här och där..

Lyssna på dokumentären på radion och det framkommer att de stal en hel del som de även lyckades förflytta och gömma undan hos bekanta när de blev tagna.

Klart vissa prylar som konst, religösa ryska ikoner, designmöbler blivit svårt att sälja på den öppna marknaden efter alla polisanmälningarna. Lättare har det nog varit att omsätta silverobjekt, smycken, juveler, klockor, pälsar, viner, bilar mm via diverse auktionshus och återförsäljare.

Att det nu plötsligt dyker upp ”rött” stöldgods hos en kriminell bekant som Ivan, är kanske inte så konstigt men desto intressantare då det förmodligen förskansats med vetskapen att det är lite svårt att sälja vidare pga proveniensen.

Undrar om det är sålt rakt av eller om det kan vara betalningar/delbetalningar för något?

Lite tyst för tillfället men Spanien är igång igen efter semestern, från ca 1 September, så det borde komma någon uppdatering inom kort.
Citera
2025-09-11, 11:52
Medlem
Citat:
Lyssna på dokumentären på radion och det framkommer att de stal en hel del som de även lyckades förflytta och gömma undan hos bekanta när de blev tagna.

Klart vissa prylar som konst, religösa ryska ikoner, designmöbler blivit svårt att sälja på den öppna marknaden efter alla polisanmälningarna. Lättare har det nog varit att omsätta silverobjekt, smycken, juveler, klockor, pälsar, viner, bilar mm via diverse auktionshus och återförsäljare.

Att det nu plötsligt dyker upp ”rött” stöldgods hos en kriminell bekant som Ivan, är kanske inte så konstigt men desto intressantare då det förmodligen förskansats med vetskapen att det är lite svårt att sälja vidare pga proveniensen.

Undrar om det är sålt rakt av eller om det kan vara betalningar/delbetalningar för något?

Lite tyst för tillfället men Spanien är igång igen efter semestern, från ca 1 September, så det borde komma någon uppdatering inom kort.
Det där med delbetalning har jag funderat mycket på. Jag tror att det kan vara så, eftersom en av lidingöligan har varit misstänkt eller kanske tom dömd för narkotikabrott. Obs en spekulation från min sida. Det är laglösa pojkar vi pratar om..
Citera
2025-09-11, 13:43
Medlem
Vet inte om detta också har koppling till detta fallet?

HD skriver i en artikel idag att en Stockholmsföretagare inom bygg är kopplad till narkotikasmuggling i Helsingborgs hamn.

Bland annat står det:

”Mannen greps i Stockholm på förmiddagen i tisdags. Han hade då, efter beslut av åklagare, varit anhållen i sin frånvaro under ett dygn.”

I övrigt låst artikel:

https://www.hd.se/2025-09-11/stockholmsforetagare-haktad-for-narkotikasmuggling-via-helsingborgs-hamn/
Senast redigerad av viperstyle 2025-09-11 kl. 14:08.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in