2025-09-10, 19:17
Medlem
Obolenskys avatar
Vilken digital kamera för c:a 3000:- ska jag börja min fotokarriär med?
Citera
2025-09-10, 19:33
Medlem
Noetlovskijs avatar
Om det är en systemkamera du är ute efter behöver du dubbla budgeten för någon av de tre störstas billigaste modeller; Canon, Nikon, Sony. Om du inte köper begagnat.

Om du är seriös i ditt intresse så lägg lite mer, det kommer gynna dig i längden och du "växer inte ur" kameran lika fort.
Senast redigerad av Noetlovskij 2025-09-10 kl. 19:36.
Citera
2025-09-10, 19:37
Medlem
Obolenskys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Noetlovskij
Om det är en systemkamera du är ute efter behöver du dubbla budgeten för någon av de tre störstas billigaste modeller; Canon, Nikon, Sony. Om du inte köper begagnat.

Då jag är uppväxt med Canon skulle det i så fall vara Canon EOS 2000D.

På Blocket går den för c:a 3200:- Vad är det jag behöver specialsyna på en begagnad för att inte köpa grisen i säcken?
Citera
2025-09-10, 19:41
Medlem
Noetlovskijs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Obolensky
På Blocket går den för c:a 3200:- Vad är det jag behöver specialsyna på en begagnad för att inte köpa grisen i säcken?

Inte så mycket, egentligen. Att den är hel, inte ser ut att ha blivit tappad och inte har repor på spegeln.
Spegeln är det som sitter bakom objektivet, i själva kamerahuset. Om det ingår objektiv så är det samma sak, undvik skador på linsen.
Senast redigerad av Noetlovskij 2025-09-10 kl. 19:48.
Citera
2025-09-10, 19:47
Medlem
Obolenskys avatar
Citat:
Inte så mycket, egentligen. Att den är hel, inte ser ut att ha blivit tappad och inte har repor på speglarna.

Tack! Då frågar jag om just det: ”Är den hel? Har du tappat den i golvet, i gatan, typ? Är det repor på speglarna?”

Jag återkommer med hens svar!
Citera
2025-09-10, 20:20
Medlem
Obolenskys avatar
Citat:
Inte så mycket, egentligen. Att den är hel, inte ser ut att ha blivit tappad och inte har repor på spegeln.
Spegeln är det som sitter bakom objektivet, i själva kamerahuset. Om det ingår objektiv så är det samma sak, undvik skador på linsen.

Säljare: Jag har inte tappat den; jag har ägt den i 2 år; jag har köpt den på Mediamarket; jag tror att inga repor finns på speglarna.
Köpare: Är du snäll och kollar upp det?
S: Den är i övrigt hel … Vilken spegel menar du? Menar du linserna?
K: När du tar av objektivet (vrid loss det framför kameran) ser du en liten spegel där inne. Kan du titta på den och se om den har några repor, sprickor eller smuts? Är glaset/spegeln som sitter bakom objektivet blank och hel, utan repor? Ser du något damm eller fläckar på den lilla spegeln när du tar bort objektivet? Kameran har en spegel bakom objektivet – kan du titta om den ser ren och hel ut?
K: Ja, och linsen! Är den hel och utan repor och sprickor?
Citera
2025-09-10, 20:34
Medlem
Obolenskys avatar
Citat:

Behöver jag något kvitto på att den är köpt och inte stulen?
Citera
2025-09-10, 21:12
Medlem
Detta har jag lärt mig som fotograf.
Varken som nybörjare eller proffs spelar det någon roll vad det är för kamera du har. Proffs brukar vifta med sin fujifilm eller Leica och snacka om färger och sensor.
Men när det kommer till kritan handlar det om VAD du vill göra med kameran. Låt mig gissa.
Hm, ta bilder? Och att ta bilder är exakt det varje kamera är till för.
När jag var ny ville jag ha senaste senaste så att jag visste att mina bilder skulle bli bra. Men för att en bild ska bli bra behövs endast följande:
Att du kan ställa in skärpa, bländare, slutartid och ISO, och ja, det kan man göra på varenda kamera.
Jag började med en analog Minolta X300 (budgetversionen av X500, som i sin tur är budgetversionen av X700), där jag enbart kunde ställa in fyra ovanstående, och överraskning! den tog bilder, och bra bilder där med!

Så TS ska du ha en kamera för att ta bilder, då ska du köpa en kamera som kan ta bilder. Det vill säga vilken kamera som helst.
Så köp en billig på Tradera, den har inte lika många funktioner som en proffskamera (100 funktioner du aldrig kommer behöva heller), men du kan iaf ställa in det viktigaste med den och få ut bilder på köpet.

PS, den digitala kameran jag använder just nu är en 13 år gammal Sony A37 med kass sensor, men den tar bilder, och det är det viktiga.
Citera
2025-09-10, 23:28
Medlem
i fototidningar finns ofta jämförelser mellan olika kameror, där de jämför olika egenskaper.

Själv kör jag bara på auto, och oftast med makroobjektivet. Hade tidigare en Nikon D80, och ett Tamron-objektiv, det blev jättefina bilder med fin bakgrund. Tyvärr slutade den att fungera och jag skickade in den till Nikon, den kom tillbaka jättesnabbt och jag blev glad, tills jag fattade att det var för att de inte hade gjort något med den. Den blev inte reparerad för att reservdelarna som behövdes inte fanns. Köpte en ny kamera, Nikon det också, 700 eller 7500, kommer inte ihåg vad den heter, gillar inte bakgrunderna som blir med samma Tamron makroobjektiv. Färgerna är inte heller desamma. Men ibland blir det en bra bild. Går dock fortfarande och önskar min gamla kamera tillbaka.

Så man får sina favoriter.

Det viktigaste för att få en bra bild är rätt komposition.
Citera
2025-09-11, 00:34
Medlem
För ca 3000:- kan du med lite tur få en ganska skaplig begagnad kamera.
Kolla in på blocket, fotofirmor på nätet som säljer beg. saker. Skulle vilja rekommendera Nikon eller Canon för att det finns mängder av dom, utbudet av objektiv till dom är stort på begagnatmarknaden.
Som nybörjare kan du kolla in modeller med "c-crop" istället för fullformat då priserna stiger markant på fullformat. Stirra dig inte blind på antalet megapixel hit och dit, en hel o ren kamera som funkar är en bra början. Tillbehör kan man fixa eftersom. Ju vanligare kamera ju billigare/lättare är det med tillbehören som nytt batteri/laddare/extern blixt mm.
Som prisexempel kan du få en Nikon D3500 med 2 kit-objektiv, kanske lite extra tillbehör oxo.
När du surfat runt på lite modeller/märken så kolla efter recensioner/tester på nätet det är värt en del så man kan läsa för/nackdelar, en lite billigare kamera kan bli en riktigt bra kamera med ett proffsigare objektiv istället för de billiga kit-objektiven som följer med i paketet från början. En annan sak som är den ständiga frågan på en beg kamera "hur långt har den gått?" (som en bil) Kameraspråket här heter "camera shutter counts" som är antalet tagna bilder, är att tänka på när det gäller en spegelkamera, mindre att bry sig om när det gäller en spegellös kamera.
En spegelkamera kan hålla för kanske 100.000 bilder, är kanske kul att köpa en beg proffskamera för ett pangpris som man inte kan motstå men sen upptäcker att det har tagits 80 tusen bilder med den fast den ser fin ut, har tre batterier som är nära döden, och vid vidare efterforskningar får reda på att själva kameran är nära döden den med.
Kan vara mycket att tänka på i början, men surfning och efterforskning brukar löna sig till slut.

Själv hade jag tur med mitt köp för något år sedan när jag var ute efter en nyare kamera, Nikon hade jag redan bestämt mig för då jag hade två skapliga objektiv samt macro/close-upfilter som passar från den gamla analoga som jag hade (autofocus funkar ej) med det kunde jag leva med ett tag tills jag hade råd med ett nyare.
Hittade på en Nikon D5600 med 18-55mm kit-linsen, shutter count var på under 700 bilder, säljaren hade laddat batteriet två gånger, allt var damm/repfritt som i nyskick, original Nikon rem, filter samt en minimal väska till allt plus ett enbent stativ. Kostnad 3500:- för det och räknade ut att nypriset för allt var låg på ca 8000:-
Lyckan fortsatte när jag av en slump hittade ett Nikon 18-105mm VR objektiv nytt i kartong på en loppis för 300:- köpte UV-filter och adapter-ringar till det för 500:-
Som födelsedagspresent till mig själv så köpte jag nyligen ett Sigma 18-200mm (4000:-)
Tillägger till slut att jag bara är en ganska enkel amatörfotograf som inte kräver så mycket och min har gått en bit över 10 tusen bilder nu.
Önska dig lycka till med dit kommande köp, det är roligt att ta kort och går inte att jämföra med mobilkameran när man är ute efter lite längre avstånd.
Citera
2025-09-11, 04:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Erretrea
Detta har jag lärt mig som fotograf.
Varken som nybörjare eller proffs spelar det någon roll vad det är för kamera du har. Proffs brukar vifta med sin fujifilm eller Leica och snacka om färger och sensor.
Men när det kommer till kritan handlar det om VAD du vill göra med kameran. Låt mig gissa.
Hm, ta bilder? Och att ta bilder är exakt det varje kamera är till för.
När jag var ny ville jag ha senaste senaste så att jag visste att mina bilder skulle bli bra. Men för att en bild ska bli bra behövs endast följande:
Att du kan ställa in skärpa, bländare, slutartid och ISO, och ja, det kan man göra på varenda kamera.
Jag började med en analog Minolta X300 (budgetversionen av X500, som i sin tur är budgetversionen av X700), där jag enbart kunde ställa in fyra ovanstående, och överraskning! den tog bilder, och bra bilder där med!

Så TS ska du ha en kamera för att ta bilder, då ska du köpa en kamera som kan ta bilder. Det vill säga vilken kamera som helst.
Så köp en billig på Tradera, den har inte lika många funktioner som en proffskamera (100 funktioner du aldrig kommer behöva heller), men du kan iaf ställa in det viktigaste med den och få ut bilder på köpet.

PS, den digitala kameran jag använder just nu är en 13 år gammal Sony A37 med kass sensor, men den tar bilder, och det är det viktiga.

Helt rätt att det inte spelar så stor roll vilken kamera du har.

Jag har bland annat en Rolleicord art deco från 1935 som jag tagit väldigt fina bilder med. Har även en Leica IIIa från 1939 som jag också tagit fina bilder med.

Har även nyare kameror som exempelvis en Canon Eos 1dx mark III samt ett antal nyare Leica M kameror, men trots det så tycker jag bättre om mina äldre Leicas samt Rolleicord och Rolleiflex kameror där jag måste engagera mig mer och arbeta mer aktivt.

Sedan beror det ju också på vad man tänkt fotografera. Sportfoto är ju svårare med en Rolleiflex än med en Canon Eos R1 tex, även om jag fotograferat en beach volleyboll final med min Leica M246 + ett objektiv från sent 30-tal.
Senast redigerad av podofil1981 2025-09-11 kl. 04:56.
Citera
2025-09-11, 04:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Obolensky
Vilken digital kamera för c:a 3000:- ska jag börja min fotokarriär med?

Vad har du tänkt fotografera? Det är ofta bättre att satsa mer pengar på objektiven än på själva kameran i sig.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in