2025-09-08, 12:45
Avstängd
67arigGubbes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av KlartSur
Så du tycker inte Anders Svensson platsade i landslaget, efter att han återvände till Elfsborg? Han spelade ett VM och två EM och var väl med i landslaget typ 10 år efter återkomsten till allsvenskan.

Det är väl kvaliteten på spelaren som avgör och inte kvaliteten på den liga man spelar i? Ett fåtal spelare trivs inte som proffs eller vill återvända till sin gamla klubb.

Vad är felet med Ekdals?

Taco-Anders = verkligen inte.

Vad gjorde han förutom 1 frispark mot argentina? Det levde han på karriären ut sen i landslaget, det vet ALLA!

Ekdalsen spelar på samma sätt, fegt när de har boll = passar bara hem oavsett om det skulle uppstå friläge framåt så går bollen tillbaka till backarna eller olsen.
När de ej har boll går de in i skeva situationer som gör att de får kort varje match pga urusel timing.
Citera
2025-09-08, 13:24
Medlem
Någon yngre spelare som slår igenom eller en dominant hemvändare som fortfarande duger, absolut. Speciellt om de spelar bra i Europacuperna. Men en spelare som Saletros som är högst medioker i ett dåligt AIK som spelar från start i varenda landskamp, dansken och Seb Larsson pissar på hela idrottsrörelsen. Han ska liksom inte ens vara i närheten av ett januariläger ens så jävla dålig är han.
Citera
2025-09-08, 15:21
Medlem
FNLSs avatar
Om vi inte har någon målvakt från en av de bästa ligorna , ska vi spela utan målvakt då?
Citat:
Ursprungligen postat av 67arigGubbe
Man bara spelar i allsvenskan i fotboll?

Anser ni att en spelare är tillräckligt bra om man bara spelar i denna liga?
Man ska alltså ställs mot världslag med världens bästa spelare samlade i sina länder och man själv kommer från ”knatteligan” ala allsvenskan.

Jag tycker absolut inte man ska få vara med! Oavsett om du spelat i proffsligor förr och är tillbaka i allsvenskan, detta bevisar ju uppenbarligen att spelaren är urkass och inte platsar bland bättre spelare helt enkelt.

Tänk Soletros och Olsen.
Hur i helvetete får de vara med och leka med de stora grabbarna? Tycker ni det är rätt? Ska en spelare inte ha mer klass än så för att representera vårt land!?

Förövrigt bör Klanen Ekdal uteslutas helt med.
Citera
2025-09-08, 16:35
Medlem
Citat:

Man ska alltså ställs mot världslag med världens bästa spelare samlade i sina länder och man själv kommer från ”knatteligan” ala allsvenskan.

Jag tycker absolut inte man ska få vara med! Oavsett om du spelat i proffsligor förr och är tillbaka i allsvenskan, detta bevisar ju uppenbarligen att spelaren är urkass och inte platsar bland bättre spelare helt enkelt.

Tänk Soletros och Olsen.
Hur i helvetete får de vara med och leka med de stora grabbarna? Tycker ni det är rätt? Ska en spelare inte ha mer klass än så för att representera vårt land!?

Svaret är enkelt: Klart dom skall, så länge dom håller kvaliteten.

Det finns ju många exempel på spelare som spelat i Allsvenskan och samtidigt gjort det väldigt bra i landslaget. Det främsta exemplet är väl Torbjörn Nilsson som spelade i IFK Göteborg majoriteten av de åren han var med i landslaget - och dessutom alltid var bäst!
Eller Tomas Ravelli som spelade i Allsvenskan när han räddade straffen mot Rumänien 1994? Eller Roland Nilsson som spelade i IFK Göteborg och Helsingborg större delen av sin landslagskarriär.

Men skall man vara lite mer nutida så tänker jag främst på Anders Svensson som mellan 2005 och 2013 spelade i Elfsborg, samtidigt som han kontinuerligt spelade i landslaget. Där hade inte en människa några synpunkter på att han spelade hemma i Allsvenskan.
Eller Niclas Alexandersson som spelade i IFK Göteborg 2004-2008, samtidigt som han i princip kunde vara startspelare i landslaget som både som back och mittfältare. Det var heller inte så många som tyckte att Henrik Larsson skulle lämnas utanför EM-truppen 2008 för att han spelade i Helsingborg. Vi har även Sebastian Larsson som var startspelare i både VM 2018 och EM 2021 och samtidigt spelade i hemma Allsvenskan.

/Hade du viljat se ett svenskt landslag utan dessa spelare menar du?
Senast redigerad av Haaaaag 2025-09-08 kl. 16:57.
Citera
2025-09-08, 16:37
Medlem
Citat:

Vad gjorde han förutom 1 frispark mot argentina? Det levde han på karriären ut sen i landslaget, det vet ALLA!

Ekdalsen spelar på samma sätt, fegt när de har boll = passar bara hem oavsett om det skulle uppstå friläge framåt så går bollen tillbaka till backarna eller olsen.
När de ej har boll går de in i skeva situationer som gör att de får kort varje match pga urusel timing.
Fel Taco för dig, förstår jag? Trump däremot 😂

Jaha, du. Så Lagerbäck var en dålig förbundskapten, eftersom han såg Anders Svensson som ett självklart val i truppen? Är det ditt förakt av Lagerbäcks kunskap som även får dig att avsky hela klanen Ekdal?

Du verkar mer ligga på Hamréns nivå, men även den Zlatan-dyrkaren såg Svensson som självklar.
Senast redigerad av KlartSur 2025-09-08 kl. 16:40.
Citera
2025-09-08, 16:54
Medlem
Citat:

Jag vet inte om det är minnet eller objektiviteten som sviker när det gäller Anders Svensson. Men han var ju under i princip hela sin landslagskarriär en av nyckelspelarna i landslaget, antingen som stabil startspelare eller som bra inhoppare.

Vad jag vet så har Anders Svensson, tillsammans med Tomas Ravelli, fortfarande rekordet i flest spelade landskamper - säger inte det en del?

Han spelade både VM 2002, EM 2004, VM 2006, EM 2008 och EM 2012 - säger inte det en del?

Han gjorde 21 landslagsmål (jämför med Kim som gjorde 16) - säger inte det en del?
Senast redigerad av Haaaaag 2025-09-08 kl. 16:58.
Citera
2025-09-08, 17:58
Medlem
Citat:

Tänk Soletros och Olsen.

Jag tycker absolut Allsvenska spelare kan få vara med i laget så länge dom gör bra ifrån sig.

Dock så lär Saletros slussas ut när Dejan är tillbaka så ska bli skönt att slippa den här diskussion då.

Rätt övertygad om att vi kör Kulusevski, Ayari och Larsson på mitten då.

Gällande Olsen så tycker jag inte han ska spelas.
Citera
2025-09-08, 18:05
Medlem
burialhexs avatar
Citat:

Tänk Soletros och Olsen.

Fast saletros va typ bäst på plan första halvlek senast. (Inte bara jag som tyckte, läst flera sportjournalister skriva samma/betygsatt:

Olsen kan ja hålla med om då vi har bättre målvakter o typ Robin gjort 5 matcher senaste 5 året..
Citera
2025-09-08, 19:42
Medlem
Det finns de som värvat spel i Superettan eller tidigare motsvarande division med svenska fotbollslandslaget. Om de anses vara bra nog ser jag inga problem med det.
Citera
2025-09-08, 20:24
Medlem
Helt ärligt, jag förstår din frustration. Men att dra slutsatsen att en allsvensk spelare automatiskt är 'urkass' känns lite väl svartvitt. Visst, konkurrensen på högsta nivå är stenhård, men det finns ju faktiskt en del talang i allsvenskan också. Att utesluta folk baserat på liga är ju lite som att säga att en schackspelare inte kan bli mästare förrän hen har spelat mot Kasparov, det är ju en fråga om utveckling och erfarenhet.
Citera
2025-09-08, 22:02
Medlem
Utan att gå in på dagens landslag eller ge konkreta exempel så tycker jag väl det ofta är tvärtom, dvs att allsvenska spelare av hög kvalitet och storform inte får spela i landslaget just för att de bara spelar i en allsvensk klubb. Så blir de proffs i någon halvdan klubb och får nästan direkt chansen i landslaget. Har alltid retat mig på det fenomenet.
Citera
2025-09-08, 22:08
Medlem
Keldons avatar
De flesta allsvenska lagen hade gjort det bättre än det Sverige presterar mot Kosovo.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in