2006-08-29, 13:20
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av chekius
Rekordsumma av olika valutor (svårt som fan att spåra tydligen) pengarna är spårlöst försvunna.

Har du nån aning om vilka som tros ligga bakom detta. Kan det vara nåt känt kriminellt nätverk, eller har dom rent ut sagt torskat, och man vet vilka det är?
Citera
2006-08-29, 13:36
Medlem
chekiuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av hatani
Har du nån aning om vilka som tros ligga bakom detta. Kan det vara nåt känt kriminellt nätverk, eller har dom rent ut sagt torskat, och man vet vilka det är?

Nej polisen har tydligen sina misstankar men inget konkret mot dom. Har för mig att någon mördades p.g.a. rånet, han blåste dom eller ått i den stilen
Citera
2006-08-29, 13:52
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av chekius
Nej polisen har tydligen sina misstankar men inget konkret mot dom. Har för mig att någon mördades p.g.a. rånet, han blåste dom eller ått i den stilen

har för mig jag läste i en tråd där det var en finnen som mulade han juggen på broder tuck som va inblandad i det mordet pg.a nån snackade. men inte säker
Citera
2007-12-14, 23:31
Medlem
Kemiske Alis avatar
momsbedrägeri

Det finns ett snyggt momsbedrägeri som hände under andra halvan av nittiotalet. Man lurade skatteverket att betala ut ca 25-35 MSEK till ett bolag som tillhörde/påstods tillhöra Stenbeck-sfären. Förfalskade namnteckningar avseende namnkunniga styrelseledamöter(Jarnheimer var en av dem),falsk postadress, luftfakturor och anvisning av betalning via postanvisning till USA utan att det gick att spåra mottagaren var ingredienser i ett välplanerat upplägg. Skatteverket och EBM har inga som helst spår till några personer.

För övrigt måste ju kapningen av Trustor vara den mest otroliga kuppen någonsin i Sverige.
Citera
2007-12-15, 00:58
Bannlyst
Ska nämna några som är bland dom största och rätta mig om jag har fel. Rån, kupp eller rent bedrägeri.

Alby bankfacks kuppen
Landvetter ca 7-8 miljoner
Arninge rånet ca 10 miljoner
Arlanda rånet ca 45 miljoner
SEB banken Liljeholmen okänt belopp
Sollentuna rånet där inte rånarna fick plats med alla pengar
Hallunda rånet ca 15 miljoner
Alby rånet ca 30 miljoner
Akalla rånet ca 24 miljoner
Trustor ca 600 miljoner?
La Reine affären 2 miljarder skalbolag?
Försäkringskassan Chile mannen ca 30 miljoner
Citera
2007-12-15, 18:32
Medlem
Fiffigt värre var kuppen mot kraftverksbyggarnas lönekassa i Vietas 1971, de kom över dryga 500.000kr.

Det var löningsdags och pengarna anlände dagen innan och förvarades i ett kassaskåp. Byggnaden var bevakad av nattvakten. Tjuvarna lurade dock iväg vakten genom att släppa ned skrot i den länspump som höll kraftverksbygget torrlagt. Vakten fick alltså annat att tänka på när han var tvungen att se över pumpen.

Under tiden ålade rånarna sig in under byggnaden, skar upp golvet under kassaskåpet och gjorde hål i dess botten med en skärbrännare. Sedan smet de in till kassaskåpet och fyllde igen låset. Hur de visste var de skulle skära upp golvet? De hade slagit en lång spik genom golvet precis vid kassaskåpet.

När det dagen efter var dags för löning gick således låset till skåpet ej att öppna. Rånarna fick därigenom många timmars extra försprång och det dröjde fram till eftermiddagen innan låset gick att öppna och stölden upptäcktes.

Ingen greps någonsin för detta.
Citera
2007-12-16, 10:56
Medlem
Rånet mot Securitas värdetransport på Braskens bro i Linköping. Kring 20 miljoner kr vill jag minnas det handlade om, dom väntade ut alla tidslås till kassaskåpen på värdetransporten utklädda till väktare. Sen att dom som utförde rånen var idioter sen och låg på beachen i Thailand och skröt om det dom gjort är ju en annan sak. Alla friades dock i hovrätten och ingen ny rättegång blev det! Dock dömdes en av dessa alldeles nyligen för försöket att råna Riksbankens eller nuvarande "Lomis" värdedepå i Linköping.

I flyktbilen som hittades efter ett par dagar vill jag minnas så hittades det en mängd hårstrån som gvietvis DNA-testades, hårstråna var dock tagna inne på en frisörsalong för att försvåra arbetet för polisen

http://archive.corren.se/archive/2003/7/29/h92umt6rcr615j9.xml

http://archive.corren.se/archive/2003/12/15/hg50t5u8ca8dc3s.xml
Citera
2007-12-16, 11:26
Medlem
Har hört en historia om 3 eller 4 lirare som gick och tog ett lån samtidigt på olika banker. Genom att de tog det precis i samma tidpunkt så blev det något så att bankerna hann inte upptäcka det för ett tag senare. Då dessa grabbar hade spenderat alla pengar på div nöjen.

Nån som kommer ihåg den historien?
Citera
2007-12-17, 15:04
Medlem
Militärligan gjorde väl bland dom mest planerade och fräckaste rånen i svensk historia... bl a så gjorde dom väl sveriges första trippelrån (GeKå's i Ullared, dom rånar Sparbanken, Föreningsbanken och Posten samtidigt) dom hade sågat ett hål i taket på en 'Van och där satt en KSP.58 som dom körde in på parkeringen och höll uppsikten utåt.

Planterade en bomb på centralstationen i stockholm som en villospår (som var riktig också, för att hålla polisen upptagen "och få något att jobba med" meningen var att den aldrig skulle utlösa, men det gjorde den)

Rånade en värdetransport där dom hade en av medlemmarna sittandes i en rullstol utklädd med benet ut i en skena, med ett gevär jämnte benet. för att komma så nära väktarna som möjligt utan att dom skulle fatta misstankar

Deras inbrott i en vapen kasern, där dom försökte sälja tillbaka vapnena till polisen genom att kominucera via text-tvs annonssidor.

Ett tips är att lyssna på P3 dokumentär om "Militärligan"
går att ladda ner som podcast i itunes bl a. där Lennar Sumonja är med och berättar. http://sr.se/cgi-bin/p3/programsidor/artikel.asp?ProgramID=2519&Artikel=1412499

Maskeradligan hade ju väldigt väl planerade rån osv. som var ganska spektakulära, där dom var utklädda till poliser t ex.

"Normalmtorgs dramat" - Är väl sveriges mest uppmärksammade och kända rån/kupp

Nationalmuseeum kuppen, var väldigt välplanerad och fräck, väl utförd... det som var dåligt var väl att dom gjorde misstag, t ex helt omaskerad vid rekognosceringen

Arlanda rånet - Det visade sig snart att kuppen hade varit extremt välplanerad. Rånarna hade tagit sig in via en av Arlandas obevakade räddningsgrindar vid östra änden av flygplatsen. De hade till och med bytt ut hänglåset för att sinka förföljande poliser. Och de hade haft väldigt god kännedom om flygplatsområdets komplicerade vägsystem och pågående ombyggnadsarbeten.

Rånarna måste ha väntat bakom någon av terminalbyggnaderna på SAS-planet.

Det här osade insiderjobb lång väg.

Vittnen på platsen såg tre maskerade rånare som kom körandes i en Volvo precis när planet landade. En satt kvar vid ratten när de andra två hotade väktarna med automatvapen innan de tömde planet.

"Spela inte hjältar nu!" hade en av dem ropat. Samma person sköt sedan två skott mot den förföljande Falckbilen. Sedan körde de österut.

Rånarna hade förberett sig noga och kastat ut spanska ryttare, ett slags spikmattor, vid Trosta öster om Arlanda och parkerat en stulen Volvo 850 i närheten som man försökt att elda upp. Allt för att förvilla polisen. Senare hittade polisen ytterligare en stulen Volvo 850 i en lada i Gullberga, som rånarna misslyckats med att bränna upp.

Där slutar spåren.

Polisen hittade en personsökare och en cigarrettfimp i bilarna. I personsökaren fanns numren till tre mobiltelefoner. Samtliga gick till oregistrerade kontantkort, som inte kunde spåras.

Flyktbilarna var stulna strax före rånet och från fimpen gick det inte att utvinna några bevis. Rånarna hade inte lämnat ett enda fingeravtryck.

dom kom över 43,9 milj. kr
Citera
2007-12-25, 14:33
Medlem
drdunders avatar
hallunda som ffl pekades ut för är min kandidat, läste i någon tidning att domaren hade nästan lite imponerad konstaterat att det var citat ``overkill`` tyvärr kan jag inte komma ihåg vilken tidng det var men stämmer dt är det ju lätt det coolaste/fräckaste om tom domaren reagerar så.
Citera
2007-12-25, 14:39
Medlem
Tacoritzs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av drdunder
hallunda som ffl pekades ut för är min kandidat, läste i någon tidning att domaren hade nästan lite imponerad konstaterat att det var citat ``overkill`` tyvärr kan jag inte komma ihåg vilken tidng det var men stämmer dt är det ju lätt det coolaste/fräckaste om tom domaren reagerar så.

Och här är en bild där rånarna spränger en värdetransport.
Citera
2007-12-25, 18:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Tacoritz
Och här är en bild där rånarna spränger en värdetransport.

Tyvärr glömde du nog bilden!
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in