2025-09-06, 02:03
Avslutad
Just nu toppnyhet på Fox och CNN. Raid på Hyundai-fabrik har resulterat i 475 illegala invandrare gripna som svartarbetare. Biden hyllade investeringen som en framgång för nya amerikanska jobb .

Länkar:
https://www.foxnews.com/politics/massive-dhs-raid-hits-georgia-hyundai-factory-biden-touted-major-victory-new-american-jobs

https://edition.cnn.com/2025/09/05/us/georgia-plant-ice-raid-hundreds-arrested-hnk

Att diskutera:

- kommer demokraterna nu att fatta att illegala invandrare verkligen tar amerikanska jobb?

- blir det en vändpunkt i diskussionen om ICE’s aktioner, får de nu stöd?

- kommer någon demokratisk domare (aktivist) förklara nedslaget i Georgia strida mot konstitutionen och tvinga ICE att släppa ut de 475 igen?

- alla andra till ämnet relaterade och relevanta frågor
Citera
2025-09-06, 02:05
Avslutad
Billig arbetskraft är väl fint? Det tyckte Tyskarna en gång i tiden iaf :P
Citera
2025-09-06, 02:46
Medlem
0rganets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Zurfarn08
Just nu toppnyhet på Fox och CNN. Raid på Hyundai-fabrik har resulterat i 475 illegala invandrare gripna som svartarbetare. Biden hyllade investeringen som en framgång för nya amerikanska jobb .

Länkar:
https://www.foxnews.com/politics/massive-dhs-raid-hits-georgia-hyundai-factory-biden-touted-major-victory-new-american-jobs

https://edition.cnn.com/2025/09/05/us/georgia-plant-ice-raid-hundreds-arrested-hnk

Att diskutera:

- kommer demokraterna nu att fatta att illegala invandrare verkligen tar amerikanska jobb?

- blir det en vändpunkt i diskussionen om ICE’s aktioner, får de nu stöd?

- kommer någon demokratisk domare (aktivist) förklara nedslaget i Georgia strida mot konstitutionen och tvinga ICE att släppa ut de 475 igen?

- alla andra till ämnet relaterade och relevanta frågor

Jag såg denna nyhet och den känns skum av många anledningar. Det trista med detta är att först om ett antal månader ett svar kommer om DHS gjort fel eller det verkligen är svart arbetskraft.. men då skiter alla i "nyheten".

Citera
2025-09-06, 02:51
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av 0rganet
Jag såg denna nyhet och den känns skum av många anledningar. Det trista med detta är att först om ett antal månader ett svar kommer om DHS gjort fel eller det verkligen är svart arbetskraft.. men då skiter alla i "nyheten".

Varför sprang de iväg om de hade legala papper? De hoppade tydligen i avloppsdiken i panik.

Citat:
“Everyone came out running and told us immigration has arrived,” the unidentified man said. “We hid ourselves in an air duct and it was really hot.”
Låter som de har rent mjöl i påsen
Senast redigerad av Zurfarn08 2025-09-06 kl. 02:55.
Citera
2025-09-06, 03:00
Medlem
0rganets avatar
Citat:
Varför sprang de iväg om de hade legala papper? De hoppade tydligen i avloppsdiken i panik.

Du har EN källa dvs DHS... och de jagar poäng nu..

När jag läste denna nyhet först så väntade jag mig "sydamerikaner" dvs de enda som verkligen arbetar för slavlöner och slavförhållanden. När de sa att det var sydkoreaner så ringer "något stämmer inte här"-klockan... Då de enda från korea som de behöver ar välutbildade och kan lära upp amerikanerna..

Tror denna "bust" kommer rinna ut i sanden och det visar sig att koreanerna hade (mesta) papperna i ordning men DHS kommer lusläsa allt för att sätta dit så många de kan.

Citera
2025-09-06, 03:04
Avslutad
Citat:
Du har EN källa dvs DHS... och de jagar poäng nu..

När jag läste denna nyhet först så väntade jag mig "sydamerikaner" dvs de enda som verkligen arbetar för slavlöner och slavförhållanden. När de sa att det var sydkoreaner så ringer "något stämmer inte här"-klockan...

Tror denna "bust" kommer rinna ut i sanden och det visar sig att koreanerna hade (mesta) papperna i ordning men DHS kommer lusläsa allt för att sätta dit så många de kan.

Du kommenterar inte att de sprang och gömde sig?

Mer om detta:
Citat:
During the raid, several people tried to flee – including some who “ran into a sewage pond located on the premises,” the US Attorney’s Office for the Southern District of Georgia said in a news release.

Agents used a boat to fish them out of the water. One of the individuals swam under the boat and tried to flip it over to no avail. These people were captured and identified as illegal workers,” the release states.
Normalt beteende? Det är så du själv skulle bete dig om immigrationsmyndigheten kom på besök på din arbetsplats?

Edit: jag redovisade TVÅ källor. CNN jagar poäng?
Citera
2025-09-06, 03:16
Medlem
0rganets avatar
Citat:
Du kommenterar inte att de sprang och gömde sig?

Mer om detta:

Normalt beteende? Det är så du själv skulle bete dig om immigrationsmyndigheten kom på besök på din arbetsplats?

Edit: jag redovisade TVÅ källor. CNN jagar poäng?

Dina två källor hänvisar till DHS..

Nu kan man diskutera hur beter man sig när militär stormar in m.m. Men det är oväsentligt!

Jag skulle bli förvånad om att "475 illegala invandrare gripna som svartarbetare" är ens i närheten när detta kommer till ett slut. Gissar 10-20 har fel i handlingarna eller någon av deras anhöriga.. Men den nyheten kommer vi inte få höra.

Detta är en raid för att visa: "vi gör det Donald vill se"

EDIT:videon från CNN visar folk som beter sig normalt och försöker förstå kaoset..
Citera
2025-09-06, 05:01
Medlem
Det märkliga var att Sydkorea ledare (eller vem det var) anmärkte på att deras medborgare togs omhand och sa att de skulle behandlas väl. Man kunde ju snarare tänkt att det var Sydamerikaner det handlade om men nu verkar de komma ifrån Sydkorea. Har de rest in på turistvisum och sedan blivit kvar, det borde ju USA i så fall känna till och därav kontrollen?
Citera
2025-09-06, 08:48
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av KamratBlue
Det märkliga var att Sydkorea ledare (eller vem det var) anmärkte på att deras medborgare togs omhand och sa att de skulle behandlas väl. Man kunde ju snarare tänkt att det var Sydamerikaner det handlade om men nu verkar de komma ifrån Sydkorea. Har de rest in på turistvisum och sedan blivit kvar, det borde ju USA i så fall känna till och därav kontrollen?
Hur menar du att myndigheterna ska kunna känna till var i landet en person befinner sig som kvarstannar i landet längre än Visa-tiden?

Det framgår av CNN-artikeln att man hade gjort mycket efterforskningar innan, så man visste att det fanns många svartarbetare.
Citera
2025-09-06, 08:54
Avslutad
Citat:
Dina två källor hänvisar till DHS..

Nu kan man diskutera hur beter man sig när militär stormar in m.m. Men det är oväsentligt!

Jag skulle bli förvånad om att "475 illegala invandrare gripna som svartarbetare" är ens i närheten när detta kommer till ett slut. Gissar 10-20 har fel i handlingarna eller någon av deras anhöriga.. Men den nyheten kommer vi inte få höra.

Detta är en raid för att visa: "vi gör det Donald vill se"

EDIT:videon från CNN visar folk som beter sig normalt och försöker förstå kaoset..
Och till människor de själva har intervjuat. Människor som var vittnen.

Det är inte oväsentligt hur man beter sig när polis genomför en raid. Normala människor är inte rädda för polisen, människor med rent mjöl i påsen alltså.

Man slog till mot en stor byggarbetsplats, där man höll på att uppföra en fabrik. Ett typiskt ställe för svartarbetare. Tycker du att det är fel att man rensar upp i byggsektorn?
Citera
2025-09-06, 09:01
Medlem
Citat:
Hur menar du att myndigheterna ska kunna känna till var i landet en person befinner sig som kvarstannar i landet längre än Visa-tiden?

Det framgår av CNN-artikeln att man hade gjort mycket efterforskningar innan, så man visste att det fanns många svartarbetare.
De reste kanske till staden i fråga. De reste in i landet men inte ut. De har kanske bil, bostad, sjukvård osv registrerat på sitt namn. Köptransaktioner, bank, mobil osv går att spåra. Sen har vi ansiktsigenkänning. Det finns säkert fler sätt att veta var folk är och hitta personer på.
Citera
2025-09-06, 10:47
Medlem
Riksreptilens avatar
Dags för japaner, tyskor och svenskar som jobbar på bil- och lastbilsfabriker i USA att titta sig över axeln och trippelkolla att alla papper är i ordning.

Bra ICE försöker tvätta bort stämpeln att bara trakassera latinos.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in