2025-09-05, 19:26
Medlem
Kalliss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MrFishboy
Två fel gör inte ett rätt. De två ska inte vara kulturminister och kulturpolitisk talesman som företrädare för svenskarna, de två ska inte diskutera en svensk kulturkanon. Vi har samma rätt som andra folkslag att bevara vårt folk, vår kultur och vårt sätt att leva. Det är här kärnan i det föreligger.
Exakt rätt spår, det är ju detta som allt handlar om. Det vi såg i SVT Aktuellt var lika huvudlöst som om två danskar på tumanhand skulle sitta i grönländsk TV på bästa sändningstid och tala om en grönländsk kulturkanon.
Citera
2025-09-05, 21:12
Medlem
Kalliss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Think-If-You-Can
Det verkar som om du tror på det du skriver.
I så fall hade vi suttit kvar i grottorna.

Om SD fortsätter tilltala för många lowbrows så har SD problem.
SD måste kunna en del annat, som att samarbeta i politiken och komma med genomtänkta politiska idéer.

Och som Paris24 skrev:
”Ta USA som exempel. En etnisk amerikan, vad är det?
En indian.”
Att värna sin kultur och sitt arv är inte samma sak som att vara emot utveckling - "suttit kvar i grottorna".

En svensk kulturkanon ska föras av svenskar med historisk och kulturell förankring i ämnet. Det är ingen orimlig ståndpunkt, snarare självklart. Vi har vår egen historiska kontinuitet, och det är just den som kulturkanon handlar om.
Senast redigerad av Kallis 2025-09-05 kl. 21:16.
Citera
2025-09-05, 23:16
Medlem
UyCVswHfsnM2z3nHs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Loraael-Beautyy
Jag menar varför hamnar inte högerextrema Meloni i konflikt med en massa palestinier?
Hon har tvärtom Jessica dömt vissa händelser i kriget vilket visar att hon inte alltid är partisk i sitt seende speciellt när en katolsk kyrka blev träffad så rasade Meloni i ilska att detta visar inte på hur demokratiskt land uppför sig.

Israel kritiserade Meloni för hennes uttalande men hon ”struntade” gott i detta.

Meloni är inte ute efter att provocera eller skapa en provokation.

Att hon kallas för högerextrem beror på hennes historia och att hon är en nationalist som värnar om sin kultur, sitt språk och sitt land.

Olikt Jessica skulle hon inte se Parisa som en börda för Italien tvärtom menar Meloni att man är välkommen så länge man uppvisar att man älskar Italien, den italienska kulturen, språket och historia. Man ska brinna för att få sitt medborgarskap.

Det är ju skillnad på retorik och retorik

Har du en källa där Jessica menar att Parisa inte välkommen?
Citera
2025-09-06, 02:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av UyCVswHfsnM2z3nH
Har du en källa där Jessica menar att Parisa inte välkommen?

Jag var ju tydlig med att jag absolut inte har en källa med att hon är lömsk. Inte en trovärdig kandidat för ledarskap.

För min del som kvinna tycker jag många kvinnor inte kvalificerar sig för att ha rätt politisk ledarskap och Jessica råkar vara en av dessa individer.

Sedan att du väljer att försvara henne för att det är känslomässigt är ju för att du inte kan bättre.

Vill du se hur högerpolitiker beter sig så besök Jordan Bardellas sociala medier så kan du göra din skillnad

Jag tycker inte om politiker som fokuserar på människor och inte sakfrågor
Citera
2025-09-06, 06:52
Medlem
Citat:
Om du inte har en källa, varför fortsätter du svamla för då?

Jag försvarar henne inte jag ville bara förstå vad det är du anklagar henne för.

Hur ska man ha en källa när folk som varit där sett det och skrivit till henne på kommentarsfältet? Det är ju det jag skriver om Jessica som du inte förstår. Hon är lömsk dvs en farlig person som sätter dit folk och sedan spelar offer efteråt i sina videos.

Du försvarar ju henne uppenbarligen.
Hon är av samma skrot och korn som Ekeroth.

Varför säger jag inte samma sak om Åkesson eller någon annan SD politiker? Folk som har varit i hennes närhet har kallat henne för lögnare och lömsk
Citera
2025-09-06, 07:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av BattlestarValhalla
Vilka dårar som tror att en vit europé skulle kunna stå i kurdisk, pakistansk eller kinesisk tv och berätta för de vad deras kultur innebär. Bara i dårlandet Sverige som det går hem. Tomtar!

Ligger någonting i det. Det skulle, med all rätt, uppfattas som rent oförskämt.
Citera
2025-09-06, 07:36
Medlem
Citat:
Jag tog samma anklagelse som du riktade mot Jessica och riktade den mot dig, för att illustrera en poäng. Dvs jag har inga belägg för att du är en lömsk lögnare men jag har hört det från andra så då är det nog så..

Om det gör mig känslobaserad vad säger det då om dig?

I övrigt har jag ingen aning om vad du svamlar om.

Jag försöker inte skydda någon.

Vilka syftar du på när med "ni"? Jag röstar inte på SD.

Det spelar ingen roll vad du eller någon annan röstar på. Det struntar jag i fullständigt men varken Jessica eller någon annan SD brud har övertygat mig i alla fall att rösta på ett parti som misslyckats så enormt mycket i Sverige

Med tanke på hennes Tweet om att utlänningar ska anpassa sig och göra rätt för sig för att sedan attackera två kvinnor som gjort precis det svenska befolkningen vill och önskar gör mig ännu mer övertygad på att hon inte är lämplig som ledare och för att leda ett land olikt Jordan Bardella som kommer bli Frankrikes nästa president.

Det är skillnad på politiker som ger sig på människor på grund av hudfärg, hårfärg eller bakgrund och politiker som faktiskt diskuterar sakfrågor sedan spelar det ingen roll om politikern är höger eller vänster men SD har inte lyckats övertyga befolkningen

Att lägga upp videos på att du blir attackerad utanför riksdagen. Det är inte politik. Det är politik för människor som inte är bildade
Citera
2025-09-06, 08:25
Medlem
Det skulle aldrig hända. Det är bara vi svenskar som inte får vara svenskar.
Citat:
Ursprungligen postat av Konrad
Ligger någonting i det. Det skulle, med all rätt, uppfattas som rent oförskämt.
Citera
2025-09-06, 08:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av noden
De får väl lämna Sverige då om det är så farligt att bo i svenskarnas land.

Det är väl vad Jessica vill med hennes inlägg och SD? Att skapa ett samhälle som är odrägligt för invandrare och som sagt så visste Parisa vad hon släppte in men hon tror väl att hon kommer få tröst ifrån alla utlänningar som tror på hennes krokodiltårar

Därför har M och SD misslyckats rejält olikt andra högerpolitiker i andra EU länder. Meloni har politik och är inte ens på nivån som Jessica.

Jordan Bardella har en politik som invandrare till Frankrike. Marie Le Pen har aldrig vunnit väljare som hon gör med Jordan Bardella men SD tror ju att deras bimbos, hat osv ska få väljare till deras parti.
Citera
2025-09-06, 09:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av noden
De får väl lämna Sverige då om det är så farligt att bo i svenskarnas land.

Jag vill påtala för dig att Lawen är gift med en svensk. Hon har en juristexamen. Jessica är gift med en alban. Hon har inte en juristexamen.

Man kan ju undra varför ni svenska män skyddar en kvinna som gift sig med en alban istället för en svensk.

Parisa har en lärarexamen. Hon är gift med en nordisk man.
Citera
2025-09-06, 09:25
Medlem
Citat:
Det är inte du som bestämmer vad som är legitimt eller inte. Att avfärda vissa åsikter som illegitima är bara ett sätt att kontrollera folks tungor och bestämma över debatten.

För inte så länge sedan var det ansett som illegitimt att ens lyfta frågan var gränsen går för hur många flyktingar Sverige klarar av att ta emot. Innan det var det illegitimt att lyfta frågan om homosexuella borde få gifta sig. Långt innan det var det illegitimt att ifrågasätta kungens makt över folket.

Anledningen till att vi har så mycket skjutningar, sprängningar och kriminalitet är att vi alltför länge har gjort just det, skitit i vem som är svensk eller inte. Ju mindre invandring vi har, desto tryggare är Sverige.

Hennes tweet är fullkomligt rimlig, en kulturkanon handlar om dåtiden, vårt kulturella arv. Parisa och Lawen har inget svenskt arv. Deras rötter är någon annanstans. Deras mor och farföräldrar har inte varit med och byggt vårt land. Detta är fullständigt okontroversiellt.

För då antar jag att alla framtida thaibarn som SD skaffar med sina thailändskor inte kan heller ses som svenskar i framtiden? Eller är det skillnad på invandrare och invandrare?

Ska vi ha en sån stege för alla utlänningar beroende vart man kommer ifrån?

Om Parisa hade varit judinna ifrån Iran så hade du accepterat alltså att hon får prata om svensk kultur?
Citera
2025-09-06, 09:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av tengi99
Nej tack! invandrare har inte i svensk politik att göra.

Det är ju därför Jessica ville markera mot två kvinnor som är politiker med utländska rötter trots att hon själv saknar examen och är gift med en utlänning.

Sverige är ett intressant land

Nu reagerar Benjamin på hennes tweet

https://www.dn.se/kultur/benjamin-dousa-nar-jessica-stegrud-skrev-pa-x-om-kurder-och-perser-gick-proppen-ur/?fbclid=IwZnRzaAMoxYFleHRuA2FlbQIxMQABHt_WZmoAubm5 K_wsfO_nHGNyPa5XdPChUeLQN8dhMY6Jz38ATY-Z4IfZpkwM_a em_Fv2Fd2NOFXuX3mFfON62Qw

Sent vaknar syndaren
Senast redigerad av Loraael-Beautyy 2025-09-06 kl. 09:45.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in