2025-09-04, 22:20
Medlem
SmartSkalles avatar
We love Jessica, en riktig Svensk kvinna.
Citera
2025-09-04, 22:32
Medlem
Typiskt klägget att bli hysteriska över detta. Man får inte ens tänka högt enligt dessa patetiska människor, utan att de går i taket och likt hyenor drar igång ett drev för att tysta och få till en pudel.

Skön yttrandefrihet.

Gällande tweetens innehåll ser jag inget orimligt eller kontroversiellt. Det är konstigt att människor som inte har en lång historia i ett land ska tala om hur landets kultur är. Hade det handlat om kurdisk eller persisk kultur hade den etniska aspekten varit så självklar att den inte ens hade behövt nämnas, och det vet alla.
Citera
2025-09-04, 22:35
Medlem
qrzds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av VitruvianskeMannen
Ingen har väl påstått något annat än att hon är etnisk iranier. Men i det öppna begreppet så anser jag att en person som bott hela sitt liv i Sverige, svenska är modersmål, är 100% integrerad, svensk medborgare är svensk. Det är bisarrt att påstå något annat.

Kanske i ditt lilla fantasifulla huvud.
Svenskar är de som är etniskt Svenska, övriga är Svenska medborgare.
Tyvärr har alltför mycket skitskräp fått medborgarskap, vilket således tyvärr, kastar en skugga över alla de invandrare som kommit hit med goda föresatser och gör sitt bästa och är skötsamma, DE är en tillgång för vårt land/samhälle.

Att påstå det du gör får dig att framstå som okunnig, vad du tycker är bisarrt samt ovidkommande vad det gäller sanningen.

Stegrud har således rätt i vad hon konstaterar oavsett idioter tolkar godtyckligt och beter sig som hon mördat eller ätit bebisar.
Citera
2025-09-04, 22:39
Medlem
qrzds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av pistonhonda
Nu kräver expo att hon utesluts från sd🤣🤣🤣🤣

expo kräver mycket, men så är de ju starkt radikaliserade och väldigt vänsterblivna.

Stegrud är inte rädd för att säga vad hon anser, bra gjort av henne!
Citera
2025-09-04, 23:05
Medlem
Jag vet inte riktigt vad Stegerud ville med sin tweet och visst hade hon kunnat vara tydligare men den väcker ändå några tankar hos mig

Att känna sig svensk har ett värde och för många, men inte alla, hänger den känslan ihop med en etnisk svensk bakgrund Det blir särskilt tydligt när förändringarna i Sverige går snabbt vilket många tycker att de gjort de senaste decennierna Det betyder inte att man är emot invandring eller invandrare men man vill ändå kunna känna sig trygg i sin identitet. När andelen människor med utländsk bakgrund ökar på kort tid kan det för vissa kännas som ett hot mot den egna svenskheten, även om samma förändring i långsammare takt kanske inte hade väckt samma reaktion. Anpassning tar tid.

Samtidigt upplever många att det är svårt att prata öppet om detta: som etnisk svensk känns det ibland som att man inte får reflektera över sin egen kultur eller identitet medan andra grupper förväntas och uppmuntras göra just det om sin historia och stolthet.

De flesta kloka människor är för en öppen svenskhet och det tycker jag är bra. Men det betyder inte att etniska svenskar inte existerar eller att den kollektiva känslan som etnisk svensk saknar betydelse Om förändringen går alltför snabbt finns det en risk att många etniska svenskar känner sig undanträngda i sitt eget land.

Det här är komplexa frågor. Alla förstår att invandring i någon form behövs. Problemet i Sverige är snarare att det har gått för snabbt och då blir det svårt för människor att hinna anpassa sig. Etniska svenskar finns och den identiteten har också ett värde.

Jag tror att väldigt få tycker att två politiker inte ska få tala om svenskhet och svensk kultur Men att det ens blir en diskussion är ett tecken på vår samtid och på hur mycket invandringen har förändrat Sverige på kort tid.
Citera
2025-09-04, 23:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kallis
Jessica Stegruds iakttagelse har stora och välgrundade poänger.

Det är minst sagt märkligt att en ”svenskfödd kurd och en perser”, som båda dessutom inte ens var födda före 1975, den period som kulturkanon avhandlar, sitter i SVT på bästa sändningstid och talar som om de hade historisk hävd i frågan.

Det blir ungefär lika orimligt som om en dansk och en svensk, bosatta i Frankrike, skulle vara de enda gästerna i France Télévision för att diskutera en fransk kulturkanon.

Nej, det fungerar inte så.

Den ena är kulturminister och den andre är kulturpolitisk talesperson för det största oppositionspartiet. Två stycken fullt legitima gäster i det här sammanhanget om man ska ha en politisk debatt i frågan. Sedan kan man alltid misstänka att det finns en baktanke med att båda har invandrarbakgrund, men det är ju partierna som har tillsatt dessa personer inom kulturområdet.

Vissa händelser i kulturkanon har 600 år på nacken, så jag vet inte hur gamla gäster du vill ha i studion.
Citera
2025-09-04, 23:22
Medlem
Kalliss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sonicguide
Även du bör läsa mina inlägg som jag gjort under kvällen. Uppenbart är inte allmänbildning lätt för vissa individer. Parisa är KULTURminister för regeringen som beordrat utredningen. Lawen är TALESPERSON för S inom KULTURpolitik.. Hoppas det sitter bättre nu.
Jag tror inte riktigt att du har förstånd att förstå...

Till och med Ulf Kristersson fattar innerst inne vad Jessica försökte förmedla – men han vågar aldrig säga det högt, för då blir det kaos i SVT-sofforna i Husby & Tensta och PK-pressen går bananas.
Citera
2025-09-05, 00:28
Medlem
CyberIngmars avatar
Ena dagen är alla svenskar när en kommentar som den från Stegrud dyker upp. Nästa dag talar journalister, samma riksdagspolitiker utanför SD och olika debattörer om invandrare. HMF-lagen visar tydligt att du kan vara född i Sverige med föräldrar från utlandet men ändå inte betraktas som svensk i lagens mening. Varför tillåter vi att medier och politiker blanda begreppen efter vad som råkar passa deras argument? Inte konstigt att J.S. blir förvirrad.
Citera
2025-09-05, 00:40
Medlem
CyberIngmars avatar
Jessica Stegrud får tacka den samlade public service-journalistiken för att hennes budskap sprids i tv-sofforna runt om i Sverige. Medelåldern för SVT:s tittare är 50+. Nu får hon möjlighet att peka på folkutbyte – och teorin får spridning. Det är samma äldre publik som följer Nyhetsmorgon i SVT och TV4, och en begränsad del av den äldre generationen som fortfarande köper papperstidningen.

Det påminner om SD:s reklam i tunnelbanan som vänstern förstörde – en kampanj som, tack vare all medial uppmärksamhet, genererade ett annonsvärde på 52 miljoner kronor. Investeringen? 365 000 kronor.
Citera
2025-09-05, 00:44
Moderator
MrFishboys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lasse94
Den ena är kulturminister och den andre är kulturpolitisk talesperson för det största oppositionspartiet. Två stycken fullt legitima gäster i det här sammanhanget om man ska ha en politisk debatt i frågan. Sedan kan man alltid misstänka att det finns en baktanke med att båda har invandrarbakgrund, men det är ju partierna som har tillsatt dessa personer inom kulturområdet.

Vissa händelser i kulturkanon har 600 år på nacken, så jag vet inte hur gamla gäster du vill ha i studion.

Två fel gör inte ett rätt. De två ska inte vara kulturminister och kulturpolitisk talesman som företrädare för svenskarna, de två ska inte diskutera en svensk kulturkanon. Vi har samma rätt som andra folkslag att bevara vårt folk, vår kultur och vårt sätt att leva. Det är här kärnan i det föreligger.
Citera
2025-09-05, 01:48
Medlem
Nu har jag följt Jessica en hel del men hon är inte direkt någon intelligent kvinna som kan förena det svenska folket.

Jag kan förstå att Parisa blir ledsen då hon likt andra iranier som röstar på SD av naivitet tror att hon kan anses vara ”svensk”. Detta var en käftsmäll för många iranier att såna som Jessica aldrig kommer se dessa som svenskar eller respektera deras närvaro.

För övrigt går det mycket bra att diskutera fransk historia, kultur och livsstil utan att få samma förnedring tvärtom blir den franska befolkningen glatt överraskad att man kan så mycket om deras land olikt etniskt födda.
Det bevisar ju bara att man är intresserad och har en kärlek för landet när man är engagerad.

Detta bevisar bara att som invandrare kan man aldrig bli en del av Sverige oavsett vad man gör eller blir. Det är därför många utlänningar inte vill gå igenom samma förnedring som Parisa och håller sig utanför det mesta i Sverige.

Är det bra eller dåligt?
Tja, många som röstar på SD tycker att det är bra men för landet är det nog katastrof.

Kan vara så att Parisa har mer kunskaper än någon annan på grund av hennes intresse.

Hon har inga direkta invändningar på att Jonshof är ifrån Finland eller att Kent Ekeroth är ifrån Ungern.
Senast redigerad av Loraael-Beautyy 2025-09-05 kl. 01:54.
Citera
2025-09-05, 06:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av mingtian
Cuckade hon inte ur fullständigt sen och började försöka slingra sig? Pajas

Det är som någon annan skrivit i tråden så har Jessica provocerat vissa utlänningar aktivt för att kunna sedan filma deras beteenden.

På detta sätt har hon fått fler och fler följare på att sprida såna videos.

Säg vad man vill om Åkesson men han är inte ute efter att provocera eller bete sig på detta sätt. Även om jag inte röstar för honom så tycker jag ändå att han är den enda sverigedemokraten som inte vill invandrare ont.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in