Citat:
Ursprungligen postat av
Forsvarsadvokat
Såsom jag förstår generaladvokaten så underkänner han den modell som Sverige instiftat. Det är alltså inte tillräckligt att kunna angripa felaktig personuppgiftsbehandling enbart genom förtal.
Det är inte journalistik att sälja domar på nätet. Här ska sedan en inhemsk domstol tolka vad som utgör ”bearbetning eller redigering”. Att låta Ai återge samma sak är knappast ”bearbetning eller redigering”, utan att ha någon insyn i hur den aktuella sidan fungerar idag. Då skulle man kunna hävda att en kopiering från pdf till Word skulle utgöra ”bearbetning eller redigering” och bums så är det fråga om journalistik. Jag betvivlar att en domstol skulle tolka det så.
Ja jag uppfattar det också det som att generaladvokaten helt underkänner och tom kritiserar Sveriges modell. Hans uttalande sänker direkt typ krimfup och Mrkoll.
Just den biten med "bearbetning och redigering" är det jag känner lexbase mfl skulle kunna använda som en lucka att "kolla vi har ju redigerat domarna så gdpr gäller inte oss". Men samtidigt skriver generaladvokaten även att fällande domar inte får tillhandahållas allmänheten mot ersättning, vilket lexbase/verifiera ju fortfarande gör genom att man betalar för att ta del av fullständiga personuppgifter och målnummer till aktuell tingsrätt. Även om inte själva domen finns på lexbase längre, skriver de ändå domens privata och känsliga uppgifter på deras sida.
Lite som att jag ska begära ut en dom från en domstol och kopiera innehållet och publicera på sociala medier och hänvisa till att jag inte lagt ut dokumentet utan bara innehållet. Det håller inte riktigt.
Vi får se hur Eu-domstolen ger sitt avgörande och hur Attunda tingsrätt väljer att tolka det.
Om det mot förmodan ändå finns tolkningsutrymme där databaserna hittar "luckor", så finns fortfarande Eu-kommissionen som har en pågående utredning där de har i uppgift från kammaren att utreda hela personuppgiftsfrågan i databaser i sin helhet och inte bara offentliggörande av domar.
Citat:
Ursprungligen postat av
Forsvarsadvokat
Möjligen lite petigt, men domen kommer först genom Attunda tingsrätts dom. EUD meddelar bara ett förhandsavgörande kring tolkningen. Det blir Attunda tingsrätt som ska tolka och tillämpa EUDs förhandsavgörande på svenska förhållanden och döma av målet.
Ja, vi får nog räkna med att allt är färdigt till början av nästa år förutsatt att hovrätten inte tar upp överklagan, isåfall kan det ta längre tid då domen måste ju vinna laga kraft innan den börjar gälla (Trots att GDPR gäller ju redan sen 2018

)